Streets of Rage 4

Streets of Rage 4

En klassiker i Beat 'em up-genren er blevet genoplivet, og den har aldrig føltes bedre.

At skabe en efterfølger i en klassiker-franchise med en god historie og loyale følgere er i den grad en udfordrende opgave. Forsøger du at gøre det up-to-date og derved ændre for meget i spillet, bliver du efterladt af fanskaren, ja måske endda fordømt. Er du for loyal overfor originalen, vil du højst sandsynligt ikke tiltrække nye spillere, og du bliver stemplet som gammeldags, og dermed er du også her i farezonen for at blive fordømt. Den balancegang er en udfordring, som Dotemu, Guard Crush Games og Lizardcube stod overfor med udviklingen af Streets of Rage 4.

Streets of Rage, eller Bare Knuckle i Japan, er et Beat 'em up-spil, der fokuserer på præcision. Det er, fordi dine karakterer ikke er i stand til at løbe (bortset fra i SOR 3) eller bare rulle til siden for at undvige angreb, så du er nødt til at analysere din modstanders bevægelser og angreb, hvilket gør spillene mere udfordrende end andre i samme genre, selvom det ikke er en umulig opgave at gennemføre dem. At gennemføre og mestre disse spil er dog en stor tilfredsstillelse i sig selv. Specielt når det kobles med et varieret kastesystem og friendly damage, der sommetider ender ud i fjollede hændelser.

Med alt det i baghovedet begyndte vi at spille Streets of Rage 4, og med controlleren i hånden kastede vi os ud i adskillige combos, og med det samme følte vi, at vi var vendt tilbage til et velkendt sted. Streets of Rage 4 vil ikke føles fremmed for garvede spillere. Det fordrer stadig præcision i bevægelserne, og karaktererne kan ikke løbe med undtagelse af Cherry Hunter (Adams datter og Skates niece); Der er masser af baner med miljømæssige farer, der kan være både irriterende og sjove; Der er varierende fjender, som bliver mere og mere udfordrende, og som kræver forskellige taktikker for at overvinde; Der er super-udfordrende bosskampe; Der er et herligt afgrundsagtigt elevator-level; soundtracket sidder stadig i skabet og præsenterer endnu en gang værket fra Yuzo Koshiro og Motohiro Kawashima.

Streets of Rage 4
Streets of Rage 4Streets of Rage 4Streets of Rage 4

Naturligvis er der også et par nye elementer. Nu kan du ramme dine modstandere i luften og wall-bounce dem for at opbygge en højere combo. Det er en vældig tilfredsstillende handling, især hvis du spiller med venner og på vellykket vis formår at trænge fjenderne op i en krog og holde dem i vejret. Hvis du på den anden hånd er den mobbede, er der et særligt forsvar, du kan anvende, hvor du bliver midlertidigt immun, mens du gør skade på fjenderne. Det kommer dog med en pris, da du mister en smule liv på tricket, hvilket du til gengæld kan genopfylde ved at banke modstanderne uden afbrydelser. I begyndelsen brugte vi ikke denne feature nok og følte os magtesløse. Efterhånden begyndte vi dog at udnytte dette trick og opdagede, at det var en brillant tilføjelse. Visse udfordrende kampe mod svære fjender kan klares ved hjælp af denne teknik.

Historiedelen i Streets of Rage 4 kan gennemføres på under to timer. Men dette spil har også fokus på genspilningsværdi, hvilket er godt, fordi historien er ret normal, ja ligefrem ordinær. Spillere inviteres i stedet til at vise deres evner i spillet ved at opnå highscores. Det ville være en stor fejl, hvis du kun gennemførte spillet en enkelt gang, for spillets dybde ligger i gameplayet. Jo mere du spiller, jo mere lærer du om modstandernes mønstre, og jo mere opmærksom bliver du på hver af deres bevægelser. Efterhånden som du begynder at forstå hver karakters styrker og svagheder (vores favorit er Adam, bare så du ved det), bliver det også sjovere og sjovere at gennemføre spillet igen. Du behøver dog ikke en gang at genspille hele spillet, da du kan vælge bestemte baner, når du først har klaret spillet én gang.

Vores kæreste minder i Streets of Rage var at spille det med venner og familie. I Streets of Rage 4 kan du være op til fire spillere i lokal multiplayer, hvilket giver mulighed for maksimal vanvid og kaos. Selvom det er sjovt at spille fire mand og giver en masse gode grin, mener vi, at den optimale multiplayer-oplevelse faktisk ligger i at spille det to mand. Da vi spillede det på denne måde, havde vi endda vores egen hjemmelavede combo, "the eternal beating", hvor vi holdt fjenderne i luften i så lang tid som muligt.

Streets of Rage 4
Streets of Rage 4Streets of Rage 4

Vi fik også chancen for at spille online, hvilket viste sig at være rigtig sjovt, selvom oplevelsen er præget af en smule lag. Selvom det måske kun var os, det skete for, så kunne vi altså ikke joine andre spil og kunne derfor kun hoste vores eget. Heldigvis sprang der ret hurtigt spillere ind hver gang.

Udover historiedelen er der en masse andre måder at spille Streets of Rage 4 på. Én, der kan få folk til at vende tilbage, er Battle Mode. Her spiller du mod andre spillere, i hold eller alene, med op til fire spillere i alt. Selvom det er noget så simpelt som at rykke hovedgameplay-systemet ind i en afgrænset arena med spillere, der angriber hinanden, så er det en fantastisk feature, der endelig lader dig teste dine evner mod andre spillere, både lokalt og online. Vi ønsker ikke at drage forhastede konklusioner, men hvis det bliver populært nok, tror vi altså, det kan videreudvikles til noget rigtig interessant. Der er også Arcade og Boss Rush modes til dem, der er sultne efter større udfordringer, og sammen kan disse modes tilføje nok indhold til at fremtvinge adskillige gennemspilninger.

Hvis der var én ting, der fangede os, da vi først hørte om Streets of Rage 4, så er det den audiovisuelle side af projektet. Endnu en gang skaber Yuzo Koshiro og Motohiro Kawashima magi på soundtracket, som nu er med den brillante Olivier Deriviere (A Plague Tale: Innocence, Vampyr, Greedfall) som hovedkomponisten. Allerede ved præsentationen af den første intro vil mangeårige fans med det samme føle sig hjemme. Visse fragmenter af sange føles som hyldester til de gamle soundtracks sammen med temaer, der også tilføjer noget nyt, og vi anbefaler glædeligt, at du streamer Streets of Rage 4-soundtracket.

Streets of Rage 4
Streets of Rage 4Streets of Rage 4

Sidst, men bestemt ikke mindst, er der den visuelle side af spillet. Årtier efter det sidste spil landede, holder Streets of Rage 4 sig loyal overfor 2D-stilen, som selvfølgelig er skarpere og mere detaljeret i år 2020 - ingen Pixel Art-stil længere. Nu kan vi nyde håndmalede billedsider, både i form af karaktererne og omgivelserne omkring dem. Alt ser fantastisk ud koblet med tilstedeværelsen af et par gamle karakterer og fjender, som måske er blevet redesignet, men stadig er genkendelige.

Alt er dog ikke perfekt. Den sidste boss er ret så antiklimatisk med en sværhedsgrad, der er lavere end tidligere bosser. Muligheden for at kaste holdkammeraterne ind i fjenderne er også udeladt, hvilket ellers er et af de fedeste tricks i de tidligere Streets of Rage-spil, og vi ville elske at se det her også. Og selvfølgelig er historien heller ikke specielt mindeværdig, som vi også nævnte før.

Streets of Rage 4 strejfer ikke langt væk fra sin forgænger, men det er præcis den loyalitet til sine rødder, der gør spillet værd at elske igen. Det kommer med den rette kombination af gamle ingredienser, men det er indsmurt i et mere moderne lag glasur. Hvis du er Beat 'em up-fan, vil vi hjerteligt anbefale, at du tjekker dette spil ud, og hvis du er en mangeårig Streets of Rage-aficionado, så stop med at spilde tiden her og se at komme i gang med at downloade.

Nå ja, der er hemmeligheder og unlockables oveni hatten!

8 / 10
+