Stranded Deep

Stranded Deep

Vi sendte vores overlevelsesspecialist ned i hajinficerede vande, og dette er beskeden, han sendte tilbage i sin flaskepost.

Du starter ud på, hvad der ligner et privat jetfly - og du kan næsten gætte, hvad der sker bagefter. Stranded Deep begynder ligesom mange andre survival-spil, og du er tilgivet, hvis du synes, det hele minder om The Forest i starten. Selvom der er ligheder mellem dette spil og The Forest, med elementer fra både Subnautica og Raft, så forsøger Stranded Deep stadig at være sin egen.

Kort efter flyet styrter ned i havet, svømmer du hen til en tømmerflåde og styrer dig vej hen til den nærmeste tropiske ø. Placeret i et tropisk øhav var denne førstepersons-overlevelsestur sommetider en fryd at opleve. Specielt grafikken er en af vores favoritelementer, og vi nød at kigge ud over havet og øerne. De første par minutter fungerer som en tutorial, som viser dig det basale, du skal vide for at kunne overleve: at lave et shelter og et bål, at dræbe en krabbe og tilberede den, at åbne en kokosnød, at lave en kniv - du ved, alt det normale, du foretager dig på en tur til The Isle of Wight.

Derefter er du på egen hånd. Der er en slags historie med et overordnet mål, og vi satte virkelig pris på dette element. I stedet for blot at skulle overleve er du også nødt til at finde vej ind til kortets midte for at reparere et fly. Dog var det en smule underligt, at du i begyndelsen ikke kunne finde ud af at lave en simpel kniv, men inden længe var du pludselig den nye Tony Stark. Men på sin vis gjorde det os faktisk ikke så meget i sidste ende.

Lad os snakke om de ting, vi rigtig godt kunne lide: Vi elskede, at man kunne kreere så meget forskelligt, lige fra bygninger og senge til tømmerflåder. Vi nød også det faktum, at jo mere du bygger, jo bedre bliver du, og jo flere muligheder får du, efterhånden som du stiger i level. Vi elskede, at den store fare i vandet var hajer, mens den store fare på landet var slanger. Faktisk lærte vi ret hurtigt, at når først du er bidt, så er du nødt til at få fat i en bestemt plante for at få bugt med giften - ellers dør du simpelthen bare. Giften tager nemlig langsomt livet af dig, men den eneste måde du faktisk kan vide det på, er via dit smarte ur, der virker mere intelligent end et iWatch.

Stranded Deep

Styringen var funktionel, og efter et par småproblemer føltes den ret naturlig til sidst. Det var lidt frustrerende at dræbe krabber, da de bevægede sig utrolig hurtigt, men måske er det også bare sådan, det er i virkeligheden (eftersom vi har en begrænset erfaring med det, er det svært at sige). En ting, vi dog ikke forventede, var bosskampene. Det er nemlig sådan, at når du skal skaffe dele til dit fly, skal du infiltrere territorier, der er bevogtet af monstre, heriblandt en megalodon. Jep, du læste rigtigt. Disse møder var intense og tilføjede en hel del til den generelle oplevelse. Faktisk var en af de mest skræmmende oplevelser, når du skulle over på en ny ø, da du aldrig vidste, om du ville klare den uden at sejle ind i en storm, blive ædt, eller bare sulte ihjel.

Der var dog også en ting eller to, udviklerne kunne have gjort bedre. Én kritik var, at øerne var alt for små for os, og de indeholdt aldrig nok ressourcer til at bygge en base. På den anden side havde vi aldrig den helt store lyst til at bygge stort, da vi næsten altid var på farten. Hvad er pointen med at lave en base, når du alligevel skal skifte ø? Det er trist, at en feature, som blev fremhævet så meget i traileren, nærmest føles overflødig i spillet. Selvfølgelig kan du bygge en farm og en regnfanger og så videre, men det føltes aldrig som noget, vi virkelig ønskede eller havde brug for at gøre.

Stranded DeepStranded Deep

Selvom overlevelse var spillets omdrejningspunktet, så var en af vores yndlingselementer faktisk at dykke ned i dybet for at udforske skibsvrag og nye områder. Denne udforskning fik os også i kontakt med en anden del af spillet, som vi absolut elskede, og det er de grusomme hajer. Det eneste minus ved dette: Hver gang de kom tæt på, ændredes musikken, og for at være ærlig så trak det os faktisk lidt ud af indlevelsen, og hajmødet havde føltes bedre, hvis det bare kom som en stor overraskelse.

Da vi spillede The Forest, var en af vores favoritelementer multiplayer-delen, men Stranded Deep tilbyder ikke denne mulighed endnu. Ja, det føltes ensomt og bidrog til hele den strandede atmosfære, men derudover føles dette som en spildt mulighed, og vi tror, det ville have været så meget bedre med samarbejde mellem spillere, eller måske endda en form for PVP.

Alt i alt er Stranded Deep en sjov omgang, og det vil holde dig underholdt i nogle timer. Der er masser at tage sig til, men der mangler stadig visse features (multiplayer ville være vores primære forslag, men vi ville også gerne have haft større og mere koloniserbare øer). Det er en god survival-oplevelse med meget at tilbyde, men det kunne have været fantastisk med et par ekstra tilføjelser.

Stranded Deep
7 / 10
+