Pokémon Sword/Shield

Vi anmelder Isle of Armor-udvidelsen i Pokémon Sword/Shield

Den ene af to store udvidelser til Pokémon Sword/Shield er ude nu, men er den dine penge værd?

Nintendo har udgivet Pokémon Sword/ Shields (SwSh) første DLC, og mens vi må vente lidt endnu på de legendariske Galarian fugle, bringer Isle of Armor flere charmerende tilføjelser til spillet.

DLC'et starter med, at man får en togbillet og bliver smidt mod titeløen. Her venter ens nye rival, som (gudskelov) erstatter Hop. Hvis man sidder inde med Sword-versionen, er man heldig og møder Klara, mens man i Shield stifter bekendtskab med den mindre charmerende Avery. Uanset hvem man støder på, er det dog et kæmpe fremskridt for Hop, som var rivalernes ækvivalent for støtteben for en selvkørende bil.

Herefter bliver man sendt på nogle små (side-)quests, der ikke strækker sig meget mere end et par timer. Dette er selvfølgelig lidt kort, og det kan argumenteres, at udvidelsen er en lidt dyr fornøjelse. Heldigvis er øen veldesignet og DLC'et tilføjer flere charmerende små detaljer til spillet. Dette inkluderer blandt andet, at man kan gå rundt med en Pokémon udenfor Pokéballen (på øen), hvilket i sig selv er med til markant at eskalere spillets quality of life. Derudover er det længe ventet, at man kan konvertere sine Dynamax-Pokémon til Gigantamax. Det er bare en super fed mulighed at have, som bestemt burde have været tilgængelig i hovedspillet. Og så er Kubfu virkelig bedårende.

Pokémon Sword/Shield

(Næsten) alle frie Pokémon man møder er level 60, og trænerkampe er i ca. samme lav. Det betyder, at man ikke behøver at medbringe sit A-team, hvis man har siddet og grindet siden ShSws udgivelse. Nu var jeg i den heldige situation, at jeg ikke havde spillet siden jeg færdiggjorde hovedhistorien, og mit hold passede perfekt til denne udfordring. Dette er særligt gældende, hvis man som jeg huserer fire eller fem EXP-sultne underudviklinger, som endnu mangler i Pokédexen. Sværhedsgraden var således let, men det er naturligvis ikke taktiske udfordringer Pokémon-spillene (desværre) handler om længere. Det er i stedet samling og udforskning. Og her føles Isle of Armor som en væsentlig opgradering over hovedspillet. Øen føles meget mere åbent, med charmerende og integrerede zoner, hvor jeg let brugte de første par timer på at cykle rundt og udforske, før jeg overhovedet påbegyndte questene.

Nintendo er tydeligvis i gang med at forsone Dexit-kritikkerne (at SwSh-spillene ikke indeholder alle Pokémon fra de forrige udgivelser) og mange Pokémon fra særligt kanto (første generation) kan findes på øen. Det medfører desuden, at har man Pokémon Home installeret, kan man hurtigt spare sig nogle skridt, ved at overføre mange fra sit Let's Go-spil. Derefter kan man fylde sit nostalgi-meter ved at jage Kangaskhan, Lickitung, Tangela og andre Safari-moner. Derudover er der selvfølgelig også en masse Pokémon fra de senere spil og mens ikke alle er fan-favoritter, tyder det på, at Nintendo har søgt at please flest muligt.

Pokémon Sword/Shield

Kunne udvidelsen forbedres? Selvfølgelig. Den kunne vare længere, være sværere og eksempelvis have et levelcap, således det ikke er umuligt for dem, der har grindet i postgamet at blive udfordret. Men de positive elementer synes at opveje de resterende.
Udvidelsen er som nævnt lidt kort, og spiller man det kun for at færdiggøre questene, er det et lidt dyrt valg. Men har man allerede fyldt sin Galarian Pokédex eller mangler man noget at hygge rundt med i nogle timer uden at anstrenge sig, er Isle of Armor et sikkert valg. Det føles som en naturlig viderudvikling af SwSHs wild areas, med mere interessante grafiske valg og designs. Og de jagende Sharpedoer er bare prikken over I'et.

7 / 10