Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King

Paper Mario-serien er på overraskende vis pludselig tilbage, og vi har kigget nærmere på det seneste kapitel.

De siger at Mario bliver 35 år i år, men det er altså kun hvis vi anser hans spæde start for at være hans eget første platformspil. Faktisk blev han 37 år for bare få dage siden, hvis vi altså tager det originale Mario Bros. med i betragtningen, og han bliver 39 hvis man går ud fra hans rolle som "Jumpman" i det første Donkey Kong. Disse tre klassikere handlede alle om at hoppe, men som alle der har fulgt spilbranchens yndlingsblikkenslager ved, så har Mario været ansat som rigtig, rigtig mange forskellige ting, lige fra sportsudøver til doktor, fra chauffør til stilladsarbejder. Nogle af de aktiviteter Nintendo har fundet på igennem årene har affødt helt separate Mario-serier, og mens vi venter på den egentlige 35 års jubilæumsfejring, så er det netop én af disse serier der er i fokus.

Og hvilken bedre underserie til at gøre det end Paper Mario-serien? Den debuterede for over 20 år siden på Nintendo 64, og var dengang kraftigt inspireret af 1996 SNES-spillet Super Mario RPG. Og hvad betyder det alt sammen? Jo, Paper Mario: The Origami King ankommer nu til Nintendo Switch som det sjette kapitel i serien, altså er der stærk arv her, men selvom at der uden tvivl er millioner af fans verden over der venter på dette næste kapitel, så har udvikleren Intelligent Systems kæmpet lidt med at innovere, og at finde en balance i løbet af de sidste par år, som om at den faste formular havde svært ved lige at indfinde sig. Så vi krydser nu fingre for at den sidder i skabet i denne omgang, særligt nu hvor det (måske) er hans store jubilæum.

Paper Mario: The Origami King
Paper Mario: The Origami KingPaper Mario: The Origami King

Først og fremmest er det vigtigt at understrege her, at The Origami King fra start tager sig ud som en klassisk efterfølger, for det føles bredere end sine forgængere, og mere åbent end tidligere. Naturligvis er en række af kernekoncepterne fra Gamecube-spillet The Thousand Year Door, seriens mest elskede kapitel til dato, stadig her, og spillet bibeholder samtidig humoren og det fjerlette design, men der bliver samtidig også innoveret en smule hist og her. Blandt andet kampsystemet er blevet lavet helt om, og man må sige at Intelligent Systems har lidt erfaring her, så hvad kan gå galt? Altså, der er ikke noget der er gået helt galt, men det der med at finde en balance er tydeligvis noget som serien stadig har svært ved.

Da det nok er den mest signifikante ændring ved Paper Mario: The Origami King, så lad lige starte med at tale om det der kampsystem. Paper Mario plejer at tvære grænserne ud imellem RPG og let eventyr, da serien tager en masse systemer fra den førstnævnte genre, og kombinerer den med hele følelsen af et klassisk Nintendo-eventyr. Kampsystemet her er ingen undtagelse, og udover Super Paper Mario, så har serien fulgt, inklusiv det her, en traditionel turbaseret mekanisk kampstruktur, dog bare med en lille smule timing og synkronisering for at gøre det hele lidt mere aktivt. Du, og din gruppe, skal som regel op imod en gruppe af fjender, som enten står på linje, eller i en tæt gruppe, men her tilføjer The Origami King en ekstra dimension, da du kæmper på en cirkulær slagmark. Før du får chancen for at angribe, og for at få kampene til at være så korte som mulige (og det vil du, stol på os), så skal du bevæge en række ringe for at sikre at fjenderne igen står på lige linje. Det giver ikke megen "logisk" mening, men til at starte med fremstår det som en relativt spændende skaklignende strukturel idé. Kun ved at sætte fjenderne korrekt op får du mest ud af dine angreb.

Paper Mario: The Origami King
Paper Mario: The Origami KingPaper Mario: The Origami KingPaper Mario: The Origami King

Problemet er sådan set bare at det spændende og "nye" forsvinder ret hurtigt, og endnu hurtigere føles kampene ret så repetitive og ensformige. Du enten hader eller elsker ideen, men når alt kommer til alt så er det de helt samme 3-4 ringe du skal bevæge, og så gentage det samme angrebsmønster igen og igen. Hvis du elsker det, jamen så bliver du i hvert fald ikke udfordret synderligt meget efter nogle få timer. Hvis du hader det, og dermed ikke er investeret nok til at lære reglerne ordentligt at kende, så ender du nok med at kaste nogle mønter efter publikummet, der derefter kan hjælpe dig med at arrangere ringene korrekt.

Det her ville nok være okay hvis kampene ligesom betød lidt mere, men et andet problem, præcis som forventet, er at der ikke rigtig er nogen karakterprogression her. Der er ingen niveauer at nå, ingen særlige evner at låse op for, eller sågar bare evner at tilpasse. Kampene handler udelukkende om at arrangere fjenderne på række, og at bruge de våben du har til rådighed, og som du får tildelt løbende igennem spillet.

Det bliver bare kedeligt, kedeligt til det punkt hvor du direkte ønsker at undgå kamp med visse grupper af fjender. Den eneste progression her, udover dine våben der bliver lidt bedre hele tiden, kommer i form af en løbende forøgelse af dine "Heart Points", som betyder at du får flere livspoint.

Det betyder dog ikke at alle konflikter er kedelige, da Paper Mario: The Origami King byder på ret opfindsomme boss-kampe, hvor du som Mario skal arbejde lidt for at finde bossens svage punkt, og at gøre det rundt i de diverse ringe er lidt mere involveret, og spændende også. Desuden viser Intelligent Systems' kampsystem sig fra sin absolut bedste vinkel, når kampene bliver lidt længere, og lidt mere strategisk dybe, og boss-kampene er vitterligt spillets store højdepunkter. Det er lige før at vi anbefaler at man vader igennem alle de kedelige kampe imod almindelige fjender, for at lande hos en spændende boss - men også kun næsten.

Paper Mario: The Origami King

Et andet problem er at nogle sektioner tydeligvis er blevet tilføjet som relativt tomt fyld. Det er præcis det samme som det er med kampene - det ville have været bedre hvis Nintendo havde givet os et lidt kortere og mere præcist timet og tilrettelagt eventyr her. Tag ikke fejl, der er masser af indhold at give sig i kast med, og det er stadig positivt at der er meget at tage sig til, og dertil kommer en ekspansiv verden og varierede omgivelser, men flere sektioner føles ikke som en organisk del af den samlede oplevelse, og det er bare virkelig ærgerligt.

Det er derfor ret interessant, at når Origami King virkelig koncentrerer sig, så leverer det noget af det bedste banedesign vi har set fra Nintendo længe. Faktisk er det en del bedre end i den gennemsnitlige rollespilsoplevelse. Vi nød virkelig at udforske hver eneste afkrog af verdenen, og at finde de mange foldede Toads. Der er masser af hemmeligheder også, såsom gemte kamre, sjove mekanismer, små minispil og samleobjekter der gør det værd at vandre rundt.

Imens du udforsker verdenen, og banerne, som kan du desuden nyde godt af den flotteste grafik serien har kunne præstere indtil videre, og du griner dig seriøst trlt af alle de skønne karakterer, flotte scenarier og særligt manuskriptet, der bibeholder den fede humor som serien er kendt for. Det er derfor at de centrale problematikker jeg beskrev helt i starten af anmeldelsen får det hele til at virke lidt som en stor misset mulighed her. Intelligent Systems har tydeligvis bedre fat om hvad Paper Mario bør handle om end tidligere, men de er bare ikke helt i mål.

Paper Mario: The Origami King

Paper Mario: The Origami King er et smukt spil med et solidt, sjovt manuskript, spændende karakterer og en flot, ekspansiv verden. Ikke bare det, boss-kampene er skægge og udfordrende. Det er derfor så bundærgerligt at selve kampsystemet ikke virker bedre end det gør, og at der virkelig ikke er nogen reel progression der kan forme oplevelsen mere effektivt.

Men altså, Nintendo-charmen er her stadig, Den er her stadig. Men vi mangler bare lige det sidste. Vi er dog glade for at Paper Mario-serien er tilbage, og den fortjener fortsat din opmærksomhed.

Paper Mario: The Origami King
Paper Mario: The Origami King