Fairy Tail

Fairy Tail

Det er langt om længe tid for den populære anime at blive til et stort spil. Vi har anmeldt Fairy Tail.

Fairy Tail er baseret på anime- og manga-serien af samme navn. Hvis du i forvejen er fan af serien, så kan vi rolig slå fast, at karaktererne du allerede kender og elsker alle er her, i al deres pomp og pragt. For dem der ikke kender universet i forvejen, som jeg selv, jamen så kræver det lidt research, og lidt læsning - for at sige det mildt.

Efter en længere rejse hvor jeg gjorde mig bekendt med både serien, og den manga-serie der inspirerede den, så gik jeg i gang med spillet, og det er ret sikkert at slå fast, at Fairy Tail, altså spillet som udvikleren Gust har kreeret, fanger magien fra anime-serien til tider, særligt under spillets mellemscener findes der sekvenser der er som taget direkte ud af serien. Historien starter med en kamp, der har til formål at gradvist lære dig mekanikkerne, og det turbaserede kampsystem, og her introduceres du desuden for hovedkarakterene. Derefter følger historien denne gruppe, der alle hører til en magisk sammenslutning ved navn Fairy Tail i landet Fiore. De vender tilbage efter adskillige år væk, og opdager at sammenslutningen er en smule slidt, og her introduceres centrale tematikker, som genopbygning, at reparere gamle sociale forbindelser og at bringe sammenslutningen tilbage til fordums pragt. På nogle få mekaniske måder, og en masse narrative, så minder spillet mig en smule om Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings (et andet spil Gust har udviklet).

De to centrale hovedkarakterer er begge fra anime-serien: Natsu, en stærk, msukuløs mand der benytter sig af ildmagi og slagter drager, og så Lucy, der bruger vindmagi, og har så lidt tøj på, at hun må få træk i tide og utide, og ja, det er faktisk det første centrale problem jeg har med Fairy Tail.

Hvorimod jeg da synes mit om bred repræsentation af forskellige køns- og kropstyper, så ville jeg ikke kalde mig selv en hårdkogt aktivist, heller ej en der øjeblikkeligt lukker ned for et spil, eller en film, hvis ikke jeg mener historien, og personenerne i den, møder en eller anden fikseret barriere. Men jeg vil nu alligevel sige, at jeg ikke var synderligt bekvemt med repræsentationen af kvinder i det her spil. Jeg ved godt, at spillet bliver nødt til at læne sig en hel del op kildematerialet, men for mig, så var det særligt kampscenerne der gjorde mig lidt ubehageligt til mode. Lad mig give et eksempel, før du farer op af stolen. Én karakter, Ezra, er en stærk, rødhåret kvindelig kriger, og naturligvis har hun derfor rustning på. "OK", tænkte jeg. Men, når hun udfører særlige magiske angreb i starten, så løsnes dele af rustningen gradvist, og bliver mere visende. Desuden er der en opgave tidligt i spillet, hvor nogle stjæler en pakke fra hende, og så er det tilfældigvis nyt undertøj. Hør, måske genererer det ikke dig, og så kan du jo let se bort fra den her kritik, men den her slags humor synes både gammeldags, og ramte ved siden af for mig.

Okay, tilbage til spillet. Selve historien, og den gruppe af karakterer man spiller som, er ret solid. Du er ikke bare begrænset til Lucy og Nora, men andre såsom Happy, en talende kat, som helt sikkert vil betyde mere for dem der har set serien. Generelt kunne jeg dog godt lide måden hvorpå spillet fortalte mig historien på. Jeg vidste fra starten af at dette kommer som et slags punktum på en lang serie, men hver evig eneste gang at et stykke information blev præsenteret for spilleren, så poppede der et lille kapitel op i en encyklopædi, hvor det var muligt at nærstudere enkelte dele af universet. Det er både en informativ og effektiv løsning.

Jeg har også kun rosende ord til overs for den måde hvorpå karaktererne interagerede med hinanden, og voksede igennem hele oplevelsen. Tidligt i spillet bliver det afsløret at Lucys far er død. Sådan som hun forklarer det, så er var de ikke synderligt tætte, men hun føler stadig sorg, og den måde spillet håndterer en ganske særlig situation er ret effektiv, og human. Det problem jeg har med historien er ikke som sådan det narrative, eller den måde informationen overleveres på, men snarere at al lyden var japansk, og så med engelske undertekster. For mig betød det at det var lidt svært at for mig at skabe den der forbindelse til karaktererne på grund af sprogbarrieren, og den gigantiske tekstmængde det blev nødvendigt for mig at gennemgå. Det er lidt mærkeligt, for det problem har jeg eksempelvis ikke haft med Yakuza-serien, som også kun foregår på japansk. Mit bedste gæt er at Fairy Tail simpelthen har mere information at overlevere, og derfor bliver det drøjt når man bare læser, og læser og læser.

Okay, og så videre til gameplayet. Kampene var nok min favoritdel af hele oplevelsen (udover den effektive historie). De er turbaserede, og kører igennem en fast opsætning, hvor forskellige angreb påvirker en bestemt mængde felter på slagmarken. Det var alt sammen super underholdende, og ganske logisk også; du har mulighed for at forsvare dig imod kommende angreb, eller at angribe med dine våben eller dine magier, som dræner din mana.

Magierne er særligt spektakulære, fordi der afspilles en fed mellemscene hver eneste gang de aktiveres, som dog bliver lidt ensformigt hvis man bruger den samme magi rigtig mange gange. Dog skal det siges, at som man stiger i niveau, så kommer der flere og flere besværgelser til, som hjælper på hele variationen. Udover det er der også et kombosystem, hvor karakterer kan samarbejde og blive en del af en strøm af angreb. Det fungererede alt sammen, og dermed blev kampsystemet et absolut højdepunkt for mig.

Et andet højdepunkt var selve landet Fiore. Der var en by hvor din sammenslutning har base, og den ser ret spektakulær ud i bedste fantasy-stil. Jeg elskede at udforske slotte, finde drager og snakke med riddere, men vigtigst af alt så fremstår denne verden som en der faktisk er beboet, den ser slidt og jævn ud. Det er takket være ret smart design, at verdenen føles så interessant som den gør.

Fairy Tail er et solidt JRPG, så simpelt kan det i grunden siges. Der ligger en solid historie og venter på dig, særligt hvis du sætter dig lidt ind i sagerne først, men grundværdierne med fokus på venskab og loyalitet, fungerede for mig, og står tilbage som en af de mere solide fortællinger genren har kunne præstere i noget tid. Ydermere byder spillet på et bundsolidt, men relativt klassisk, kampsystem, og her kan man sagtens benytte sig af den der "if it ain't broken"-attitude, og tilgive manglen på reel innovation. Jeg kunne godt have tænkt mig en engelsk dub her, det havde hjulpet lidt på den tunge mængde af tekst man skal igennem for at danne sig helstøbt billede af universet, og ja, præsentationen af særligt de kvindelige karakterer generede mig virkelig, men takket være en flot verden, pæn grafik, og fine mekanikker, så er det ret let at anbefale Fairy Tail.

Fairy Tail
Fairy Tail
Fairy Tail