Hyper Scape

Hyper Scape

Ubisoft er kommet lidt sent til fadet med deres bud på et Battle Royale, men er det din tid værd?

Efter den gigantiske, skelsættende succes som var og er PlayerUnknown's Battlegrounds, så var der et hav af udviklere og udgivere, der flokkedes til Battle Royale-genren i hobetal for at få deres bid af kagen. Hvorimod den slags tankegang ikke altid bærer frugt, så er der i den forbindelse opstået en række andre succesfulde spillanceringer, der fortsat lever i bedste velgående, lige fra Apex Legends til Call of Duty: Warzone, fra Fortnite til Ring of Elysium.

Men det er ikke altid at det er det strategisk smarte at hovedløst følge en tendens kreeret af andre, og vi har samtidig set en række profilerede, pinlige fiaskoer, såsom The Culling 2, Radical Heights, H1Z1 og sågar Firestorm i Battlefield V til en hvis grad.

Så nu hvor markedet synes mættet, så kommer Ubisoft til fadet med Hyper Scape, og de håber naturligvis, at ligesom Warzone og Apex, så er der alligevel plads til endnu en gedigen succeshistorie, og et langt liv med opdateringer, salg af mikrotransaktioner og det ene Battle Pass efter det andet. Men er Hyper Scape godt nok til at stå sammen med de andre succeser? Lad os finde ud af det!

Hyper Scape
Hyper Scape

Ved første øjekast lader Hyper Scape til at gøre netop det, som man har lært at forvente af en Battle Royale-succes, nemlig et relativt unikt spin på en formel vi efterhånden kender. Jo, i Hyper Scape kastes du ned i en åben verden uden grej, og du, og dit hold, presses så løbende ind i en mindre og mindre del af denne verden, for at tvinge konflikt, så der til sidst kun står én sejrherre tilbage, men her er det selve mobiliteten, og vertikaliteten, der adskiller spillet fra sine konkurrenter.

For Hyper Scape er, i spillets univers, den næste udgave af internettet, eller Internet 2.0 om man vil. Mennesket lever undertrykt i såkaldte Mega Cities i det herrens år 2054, og den eneste vej ud af slummen, ud af dystopien, er via virksomheden Prismas enestående opfindelse, Neo Arcadia, en digital verden hvor du kan dyste om hæder.

Eller, hvorfor opsummerer jeg overhovedet det her? Det er bare Ready Player One, bare tænk en rimelig direkte, og relativt skamløs, kopi af Ernest Klines ikoniske science fiction-roman, og så er du der. Når det så er sagt, så byder Hyper Scape dog på mere narrativ hæft end de fleste af sine konkurrenter, og det lader til at Ubisoft, fremadrettet, vil udbygge spillets univers med begivenheder, der fremstår lidt mere meningsfulde end andetsteds. Så som en anden Wade Owen Watts logger du som spiller ind i Hyper Scape for at undslippe din ellers ærgerlige tilværelse, og her spiller du så Crown Rush, Battle Royale, 100 spillere der dyster om kronen i den digitale by Neo Arcadia. Så langt, så godt.

Men det hele er ikke kun godt, faktisk langt fra, men lad os lige starte med det der så er godt. Hyper Scape satser på vertikalitet fremfor alt andet. Neo Arcadia består godt nok af funklende, nærmest parisianske gader, der oppefra fremstår ret smukke, og spændende at udforske, men lynhurtigt står det klart at det er på tagtoppene at det hele foregår, som om de er øer midt i en dødelig omgang platforming.

Hyper Scape
Hyper ScapeHyper Scape

Lad os lige dvæle lidt ved Neo Arcadia. Igen, byen er smuk, de diverse områder, der klart udpensles fra toppen i forhold til hvorhenne du samler det bedste grej, er distinkte og flot udført og designet, og i det hele taget er byen, i brede træk, blandt de mere spændende arenaer i genren. Ligesom så mange andre spil i genren dog, så bliver Hyper Scape først mere generisk når udforskning, indsamling af grej, og kampe, udføres indenfor. Udover de distinkte højrisikoområder, så byder spillet nærmest kun på én slags bygning, bestående af de samme møbelfrie rum. Desuden er det bare en tiendedel, eller måske færre, af bygningerne der reelt set har et interiør at udforske, og her tvinges du til at kigge efter de orange barrierer på døre og vinduer, ellers kæmper du på åben gade. Det fjerner uden tvivl en del af bråden ved udforskningen, at bygningerne tilsyneladende er ret halvhjertet implementeret, og lige nu fremstår de bare som fedt. Du kunne lige så godt bare smide al grejet ud på gaden, og helt droppe udforskning af bygninger.

Men som sagt foregår størstedelen af Hyper Scape-kampene på tagtoppene, og her er der da også masser af sjov at opleve, og et tempo som må siges at være en del hurtigere end både Call of Duty: Warzone og Apex Legends. Netop vertikaliteten forstærkes af at du har et dobbelthop, og at du, med lidt knofedt, altid vil kunne komme op af en bygningsfacade takket være velplacerede markiser, afsatser og altaner. Netop det der med at skifte elevationsniveau hurtigt er afgørende for din succes, og selvom styringen lige nu fremstår en kende ujævn, særligt med en controller, så kan det meget vel være at Ubisoft har fat i den lange ende her. Men som det er lige nu, så føles Hyper Scape ikke helt lige så godt at spille, som det ser ud. Her taler jeg både om nøjagtigheden i bevægelsesmønsteret, og også at spillet ikke helt kan bestemme sig for om hvorvidt der skal være tyngde bag din karakters momentum, eller om hvorvidt fjerlet styring er vejen frem.

Det samme kan desværre lidt siges om våbnene. Hvorimod der er et bredt udvalg, og at hvert våben, på sin vis, er brugbart, så er der ikke rigtig nok hæft bag dem til at de føles effektive. Jo, patroner affyres, og rammer, lige meget om der er tale om den minigun-lignende Hexfire, en Mammoth-shotgun eller den ret seje Skybreaker. Det hele føles bare lidt for let, lidt for kønsløst til at man kan mærke at man gør skade på sin fjende.

Hyper Scape
Hyper Scape

Nu hvor vi er ved våbnene, så stopper problemerne for Hyper Scape ikke her. I Neo Arcadia er der ingen attachements, her handler det udelukkende om at finde samme våben ude i verdenen som dit eget, for på den måde at få det pågældende våben til at stige i niveau. Gør du det nok gange, jamen så bliver du uovervindelig. For det første er det ikke den mest spændende måde at opfordre spillere til at finde nyt, spændende grej - at finde det samme våben 4-5 gange, heller ej opfordrer dette system til synderligt megen eksperimentering, for lige så snart du har fundet det samme våben et par gange, så er der ikke meget incitament til pludselig at kaste det fra sig, for at prøve noget nyt. Desuden er selve det grafiske design bag dem, som de hænger der suspenderet i luften inde i de generiske bygninger, ikke synderligt intuitivt.

Det er ret tydeligt at Hyper Scape har forsøgt at innovere, og det er når disse innovationer omfavnes fuldstændigt, at spillet tager sig bedst ud. Først og fremmest er Echo-systemet en glimrende idé. Ser du, når du dør i Hyper Scape, så får du muligheden for at bevæge dig rundt som et Echo. Her kan du så pinge fjender, og dræber dine holdkammerater en af dem, jamen så det derigennem at du kan genopstå. Her har du en grundlæggende afgørende funktion imens du er død, det kunne andre spil i samme genre lære noget af. Ligeledes tager Hyper Scape inspiration fra noget så langt ude som Radical Heights, for her er det ikke en fast cirkel der lukker sig løbende, men bestemter sektorer af verdenen der forsvinder gradvist. Det ansporer til mere sporadiske ildkampe i forskellige dele af Neo Arcadia, og desuden er selve animationen i dette "Map Decay" ret sej. Point for det også.

Og så er der Hacks, spillets svar på Apex Legends' evner. I stedet for at være låst inde i en distinkt klasse, så kan du samle Hacks op, der giver dig en bestemt evne. Du kan have to, og disse kan skiftes ud når du vil, og forbedres på samme måde som våbnene. Der er et bredt udvalg, og brugen af disse er altafgørende for dine chancer. Nogle er utroligt seje, og effektive, såsom det at kunne transformere sig til en gigantisk hoppebold for at undslippe fjendtlig beskydning, eller det at kunne hive fjender imod sig i bedste Doom Eternal-stil, mens andre er lidt mindre innovative. Det er en fantastisk idé, dog er der mildest talt lidt ubalance lige nu, hvor du eksempelvis kan blive helt usynlig uden videre straf til din bevægelseshastighed. Du bliver bare usynlig, og kan dermed let undslippe fjender uden at de har noget modsvar. Når det så er sagt, så er der masser af fleksibilitet i de her Hacks, og det er ret tydeligt når man spiller. Er holdene der dyster gode nok, så bliver der kastet Hacks rundt forgodtbefindende, og det bliver mere en Harry Potter-duel, du ved, bare med masser af bly.

Hyper Scape
Hyper ScapeHyper Scape

I det hele taget opfordrer Hacks, og selve hastigheden, til aggressiv strategisk planlægning, men det her system undermineres aktivt at to centrale problematikker. For det første har spillet automatisk regenerering af liv, der fremstår en kende mærkeligt, hvis spillere bare kan trække sig fra en given duel, og så vende tilbage helt udhvilet. Spillet har ingen rustninger, eller beskyttelse der går i stykker permanent heller, så får man muligheden for at trække sig og restituere, jamen så er der ingen strategisk ulempe ved ikke at gøre det, men det bliver dog frustrerende for hele flowet. Samtidig hedder spillets bud på Battle Royale "Crown Rush", og ordet "Crown" er afgørende, for du behøver ikke at være den sidste mand i marken for at vinde. Du kan bare tage kronen der dukker op til sidst, og holder du fast på den i 45 sekunder, så vinder du og dit hold. Netop det der med at kunne vinde uden nogensinde at komme i direkte konflikt gjorde at mange hold, i løbet af min tid med spillet, bare holdt sig i det skjulte, for så at stjæle kronen til sidst, uden så meget som at tænke på at indgå i direkte kamp med andre hold. Det er vist ikke helt sådan Battle Royale skal skæres.

Så Hyper Scape har problemer, mange problemer. Det er dog problemer der kan rettes med tiden, og potentialet er her, og det er stort også. Faktisk ville jeg, i brede træk, kalde Ubisofts fortolkning af Battle Royale både innovativ og spændende, men jeg ville også blive nødt til at slå fast, hvis jeg havde hovedet på blokken, at nogle af de problemer spillet har lige nu, er ret essentielle, og trækker fra den samlede underholdningsværdi. Ujævn styring, mærkelig afbalancering, kedelige bygninger og et mærkeligt loot-system holder det hele tilbage. Dog er Hyper Scape gratis, og den vertikale, adrenalinpumpende action er nok til at jeg vil anbefale dig i det mindste at kigge på det. Så meget fortjener det. Men for mit vedkommende, så er det altså tilbage til Apex Legends.

6 / 10
+
Fantastisk arkitektur, fin stemning, spændende narrativ, momentvis super underholdende.