Spiritfarer

Spiritfarer

Studiet bag Jotun og Sundered vender tilbage med endnu et gudesmukt spil, men er det også godt?

Kan døden være noget dejligt og hyggeligt? Ja, hvis den bare minder lidt om hvad der foregår i Spiritfarer, så er det en særdeles hyggelig affære. Her er den sidste rejse pakket ind i mættede farver, beroligende musik, afslappende aktiviteter og masser af omsorg. Og det er faktisk ret forfriskende i en verden af spil hvor døden enten er ubehagelig brutal eller uden betydning. Spiritfarer, Thunder Lotus' nye spil, handler om døden, og så handler det også om meget andet, men først og fremmest er det underligt nok et management-spil. Du påtager dig nemlig rollen som en art udvidet færgemand som skal fragte sjæle til evighedens port. Sagen er bare den at alle de afdøde gerne skal opnå sjælefred inden de rejser til det hensiddes, og det skal du hjælpe dem med ved at opbygge et hyggeligt og velfungerende lille samfund på et skib.

Pigen Stella bliver vækket af det kutteklædte væsen Charon og får at vide hun skal overtage rollen som Spiritfarer. Det er nu hendes job at finde sjæle rundt omkring i verden og tage dem med på deres sidste rejse. Det kan lyde som en dyster affære, men det er det på ingen måde. Tværtimod, Spiritfarer er en af de mest indbydende og charmerende spiloplevelser du kan finde lige nu. Som var det en interaktivt tegnefilm, bliver man budt ind i en farverig verden med farverige personligheder. Den grafiske stil er som taget ud af en lækker, håndlavet animationsfilm, og et godt soundtrack bærer en afsted som det rolige vand der bærer Spiritfarerens skib. Det er svært at forklare, men det er som om man øjeblikkeligt slipper al stress man måtte have bygget op i løbet af dagen når man starter spillet. I hvert fald i den første del, for jo længere man når ind, jo flere opgaver skal man tage sig af. Det er trods alt et management-spil med alt hvad det indebærer, men et helt utroligt charmerende et af slagsen. Så charmerende at kun et spil som Stardew Valley kan være med.

Spiritfarer
SpiritfarerSpiritfarerSpiritfarer

Hvor Stardew Valley dog er langt mere åbent i sit gameplay, er Spiritfarer bundet sammen af historier, sjælenes historier, og en overordnet ark. Alligevel er der en enorm følelse af frihed i spillet. Man er nemlig ikke bundet til et bestemt sted, en bestemt gård eller hus. Stella overtager en kæmpe båd - som man hele tiden kan bygge større - og her bygger man alle huse, marker, fabrikker og hvad der ellers skal til. Bygninger bliver efterhåndet stakket oven på hinanden til et noget nært absurd syn. Man skal bygge huse til de sjæle man samler op, lave mad til dem, give dem kram, smelte jern, spinde tråd og styre et savværk. Alt sammen foregår det på et skib, så man får fornemmelsen af at være bestyrer af ikke bare et flydende hotel, men en flydende by.

Alle de medrejsende beboer på båden er nogle man samler op på øer på det ganske omfattende og åbne kort. Hver og en har de deres egne personligheder og deres egen historier, og efterhånden bliver man oprigtigt interesseret i hvem de er og deres baggrund. Man får aldrig helt at vide hvordan de er endt i denne sjæleverden, men efterhånden som man lytter til deres fortællinger, tegner der sig et billede af både hvordan de relaterer til hinanden, men også til Stella. Når man endelig sejler en ånd til Evighedens port, er det med en lille tårer i øjenkrog. Det er en rørerende oplevelse at sige farvel til dem. I det hele taget skaber spillet jo nok en hyggelig afslappende stemning, men samtidig hviler der en melankoli og nostalgi over den. Spiritfarer føles som at spise afskedsmiddag med sin bedste ven, mindes de gode tider, alt imens I begge ved at hun snart skal rejse væk, og ingen af jer ved hvornår I ses igen.

Spiritfarer
SpiritfarerSpiritfarerSpiritfarer

Hvis vi kigger bort fra præsentation og fortælling og kigger på gameplayet, så består spillet af to spor: at lave opgaver for de åndelige beboer på båden, og samle og skabe resurser. Ofte skal man have samlet resurser for at kunne avancere historien med en bestemt ånd, og derfor består det grundlæggende gameplay i resursestyring og produktion. Spillet har en god balance mellem tilgængeligheden af resurser og behovet for dem. Det er nemt at finde dem, selv de sjældne, selvom de kræver lidt mere arbejde at få fat i. Efterhånden som man får bygget sit skib større, stiger behovet for resurser dog også, og når man samtidig har båden fuld af ånder der kræver mad og kram, får der skal klippes, og marker der skal vandes, så holder spillet op med at være afslappende. Den rolige og meditative oplevelse det er i starten at lave disse opgaver, bliver erstattet af en stressende fornemmelse hvor du hele tiden føler dig bag ud, og efterhånden bliver alle ånderne ikke bare mere krævende, men død irriterende. Den gode side ved dette er at man altid har noget at bruge rejsetiden mellem øerne til. Der er et fast travel-system, men det er stort set aldrig relevant at benytte da der er så mange ting man skal ordne på båden. Meget af det arbejde man skal foretage, bliver dog efterhånden ensformigt, desværre. Det er ærgerligt, ikke ødelæggende for spillet, men bare ærgerligt. Spiritfarer har en af de mest behagelige og hyggelige udtryk blandt nyere indiespil, så det ensformige arbejde og de tiltagende stressende elementer er huller i skroget.

Det er egentlig spøjst, men da jeg var færdig med Spiritfarer, var min første tanke, "det var et spil med et godt hjerte," og det er det. Spillet handler om døden, men du slår aldrig nogen ihjel. I stedet taler du med dem, hjælper dem med deres problemer og giver dem de knus og kram som alle sjæle går og higer efter. Måske er Spiritfarer i sin grund et resurse-management-spil, men det er klædt på i en grad og befolket med så elskværdige figurer at man nemt kan glemme det. Spiritfarer er så chamerende at man får lyst til at kramme spillet og alle dem som har været med til at lave det, og det får en til at elske livet og ens medmennesker en lille smule mere.

8 / 10
+
Usædvanlig chamerende stil og grafik. Karakterfulde figurer, Hyggelig og afslappet stemning