Amnesia: Rebirth

Amnesia: Rebirth

Sand i skoen er langt fra det mest frygtindgydende element i det nyeste kapitel af Amnesia-serien, der både foregår i en brændende ørken og i mørke korridorer.

Få indie horror titler når samme niveau som Amnesia. Serien har nu i et helt årti skræmt publikum, og hver udgivelse er blevet mødt med ret positive anmeldelser fra både fans og kritikere. Det seneste udspil i serien, Rebirth, landede tidligere på ugen, og uden at gå få meget i detaljer her, synes jeg, det står som et af seriens højdepunkter.

Rebirth stater på dramatisk vis. Flyet, som du border med din partner, lander i den algeriske ørkenens brændende sand, og efter at have gennemsøgt vragdelene, er der ingen personer at opstøve. Det er herefter op til dig at finde de forsvundne passagerer og afsløre de rædselsvækkende mysterier, som området byder på. Du spiller som en forskeren Tasi Trianon, der har mistet mange af sine minder efter det traumatiske flystyrt, og som fortællingen skrider frem, begynder hendes tabte fortid langsomt at oprulles.

Noget der slog mig lige med det samme var, hvor varieret Rebirth føles sammenlignet med andre moderne horror spil. I stedet for at forbande ens eksistens i et hjemsøgt hus eller dybt i en mørk skov, vælger Rebirth en mindre konventionel tilgang til sine lokationer. Du kommer til at krydse brændende sand, alien-lignende undergrunds laboratorier og endda andre underlige dimensioner takket være en kuriøst enhed viklet om dit håndled. Spillet føles som et resultat heraf mere frisk og det illustrerer, at de samme trætte horror-troper ikke behøver anvendes igen og igen for at levere store forskrækkelser.

Ligesom i de tidligere Amnesia-spil vil vanviddet banke på døren, hvis du befinder dig for længe i mørket. Meget af tiden i Rebirth går med at vandre ned af mørklagte korridorer, gange, og huler, så du vil ofte befinde dig i mørke. Den frygt, som Tasi føler, når hun snubler gennem mørket, viderebringer spillet effektivt til dig. Desto mere tid, du tilbringer i mørket, desto mere horrible billeder vil blinke i din bevidsthed og ubehagelige lyde vil hjemsøge dine trommehinder. Helt seriøst, det føles nogle gange som om du har fået proppet poppende slik i dine ører, og det er næsten fysisk ubehageligt.

Amnesia: RebirthAmnesia: RebirthAmnesia: Rebirth

For at kunne finde rundt og holde mørket på afstand, skal du sørge for at have en god beholdning af tændstikker og lightergas. At tænde en tændstik eller din lanterne kan kortvarigt oplyse din vej, men ressourcerne er knappe, og du skal prioritere, hvornår du vil anvende dem. En stor del af min gennemspilning blev brugt brug af fumle gennem mørket uden nogen idé om min retning eller hvad, der lurede i mørket. At fjerne denne primære sans gav mig en følelse af sårbarhed, og var nok det mest uhyggelige aspekt Rebirth havde at byde på.

Dermed ikke sagt, at jagtscenerne ikke fremkaldte gåsehud. In spillet anden halvdel, indser du, at du ikke altid er alene i skyggerne, og du bliver tvunget til på desperat vis at flygte fra nogle ret grusomme væsener. I disse momenter styrter du gennem et kulsort mørke, og det kan føles ret klaustrofobisk, da du tvinges ned gennem både smalle korridor, og skal glemme dig igennem tætte sprækker. Min puls var høj, men jeg ville ønske, der også var en konsekvens forbundet med din karakters død, da spillet blot spiller et par momenter tilbage, hvis du bliver fanget eller fuldstændigt taber forstanden. En form for straf, ville, som jeg ser det, gøre disse scener endnu mere intense.

Måske for at forhindre spilleren i at få et hjerteanfald bliver tempoet til tider sat ned med en række puzzles. For det meste fandt jeg disse intelligent designede, og de dukkede op lige præcist ofte nok til at føles forfriskende. I et puzzle skulle jeg for eksempel fremstille ammunition til en forladt tank, og i et andet skulle jeg træde på trykfølsomme plader for at navigere en labyrint. Jeg bør dog nævne, at spilleren ikke giver noget væk, og du kan godt risikere til tider at sidde fast, som du bryder hovedet med en mulig løsning. Dette er dog for det meste positivt, da der ikke er nogen nemme løsninger og de forskellige hovedbrud kræver en vis mængde koncentration.

Amnesia: RebirthAmnesia: Rebirth

Historien kan blive spillet igennem på seks til otte timer, hvilket jeg føler et rigeligt for et lineært horror-spil, men jeg ville ønske der var mulighed for at vælge kapitler. Kunne man gå tilbage og finde de manglende collectibles, havde spillet fået en smule replay value. Disse papirlapper bygger videre på spillets univers, men kan være svære at finde, når du har travlt med at overleve i mørket. Måden spillet gemmer dine fremskridt er heller ikke optimal. Jeg så gerne separate save slots fremfor en rodet liste med de seneste autosaves, man skal scrolle igennem.

Jeg oplevede ikke nogen glitches eller frame rate problemer, men jeg faldt dog over et ret markant teknisk problem. Da forsøgte at loade spillet cirka halvvejs igennem, fandt jeg, at min save file var korrumperet, og jeg blev nødt til at spille de sidste tre områder igennem for at indhente det tabte. Heldigvis var dette en enlig svale, men det var stadigt irriterende, og jeg frygtede hele tiden, det ville ske igen. Spillet var uhyggeligt nok for vejen uden at jeg skulle frygte for min save file!

Hvis det ikke allerede fremgår klart, så nødt jeg virkeligt at spille igennem Amnesia Rebirth. Med en skræmmende visuel side og et glimrende sound design siver frygten på skærmen ud i din dagligstue, og de forskellige puzzles gjorde undere for pacingen. Jeg ville dog stadig mene, at døden i spillet havde større konsekvenser, og at muligheden for at vælge kapitler gjorde det nemmere at genoplive tidligere øjeblikke og finde flere collectibles. Når det er sagt, så bør Rebirth stå højt på din ønskeliste til Halloween, hvis du leder efter puzzle-fokuseret horror, der ikke er bange for at gøre tingene en smule anderledes.

8 / 10
+
Varierede miljøer, du kan selv føle hovedpersonens frygt, de forskellige gåder er intelligent designede.