Live broadcast
logo hd live | Hitman 3
See in hd icon
Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

Criterions spil har fået et nyt lag lak, men er det værd at investere på ny?

Ode til The Need for Speed. Åh Need for Speed, hvor har vi haft det sjovt. Lige fra mine spæde teenageår, frem til mine mere modne årtier. Jeg kan stadig huske første gang jeg så dig køre på mit nye 3DFX-kort, og hvordan du imponerede mig. Det gjaldt bare om at køre stærkt og nå først i mål, og du gav os alle muligheden for at køre i tidens fedeste biler. Jeg kan nævne Need for Speed: Porsche Unleashed, som jeg nød til fulde, eller de timer jeg sad til LAN-fester med andre søvnhungrende, og svedlugtende drenge, hvor vi jagtede hinanden i Need for Speed: Hot Pursuit. Det var tider, men så kom der pludselig historier ind i dig, og alting blev så indviklet. Nu er du så tilbage med et remaster af Need for Speed: Hot Pursuit fra 2010. Jeg har spillet dig på PC, men du kan også spilles på PlayStation 4, Xbox og nogle dage senere også på Nintendo Switch.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

Efter denne meget poetiske intro, må vi hellere komme i flæsket på Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, som er en opgradering af det meget populære Need for Speed: Hot Pursuit fra 2010. Selve spillet er mere som det gamle Need for Speed, altså uden en lidt ligegyldig historie, men med fart og action i højsædet. Man kan spille en karriere som i så mange andre spil, men her er forskellen at man kan vælge at køre fra politiet eller være politiet. Hvis man vælger at ville køre fra panserne, så får man stillet en masse sexet materiale til rådighed, som ville få de fleste mennesker til at savle. Porsche, BMW, Mitsubishi og Pagani, bare for at nævne nogle få. Man har ikke adgang til dem alle fra starten af, men man låser op for dem, ved at vinde det der hedder Bounty-løb. Bounty tager højde for ens placering, tid eller hvor farligt og hurtigt man har kørt, og det virker egentlig glimrende, for især i starten låser man op en eller flere nye biler, som man kan lave de forskellige udfordringer med. Derudover kan man i hver bane enten vinde guld, sølv eller bronze, når man så får guld, bliver begivenheden grå, og så kan man gå videre til næste begivenhed. Når man har vundet nok begivenheder, åbnes der op for forskellige udfordringer på de samme strækninger, hvilket forlænger spillets levetid betragteligt.

Det kan være at man skal klare en strækning med et bestemt bilmærke, som så skal undslippe politiet, eller noget i den stil. Der er mange forskellige kombinationer af biler, vejr og udfordringer. Det fungerer på samme måde hvis man vælger de udfordringer politidelen giver en. Her er det bare omvendt, her skal man for det meste fange de fartgale benzinhoveder, som kører mod hinanden. Dette ændrer spillet meget, og det er dejligt afvekslende at skifte mellem dem der vil køre hurtigt, og dem der vil stoppe det. På politisiden låser man også op for mere og mere ekstreme biler, som man skal fange de slemme fartlømler med. Her indsamler man igen Bounty, som lader en stige i niveauer, så man kan køre sammen med de forskellige politieliteenheder. Man kan også bare køre rundt, som enten almindelig bil, eller politibil, og se hvad det dukker op, hvilket også er ganske sjovt. Så er der også multiplayeren, hvor man kan køre mod venner eller online, i mange forskellige scenarier, hvor farttosser mod politi er den jeg havde det sjovest med, og den Bounty man vinder, er med til at låse op for biler i singleplayer-delen. Det fungerer som det skal, men jeg blev ikke blæst bagover af det, da man kan mærke et klart fokus på at spille alene, men har man nogle venner, man gerne vil have ned med nakken, er det absolut underholdende.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

Lad os kigge lidt på det tekniske, for det er her Need for Speed: Hot Pursuit Remastered slår revner desværre. Spillet har en god fornemmelse af fart, men der er tekniske problemer med spillet, som ikke er blevet patchet, mens jeg har leget med spillet. Lad os starte med styringen, som er glimrende, om end meget arkadepræget. Bilerne føles gode at køre i, og styringen er nem at lære og mestre. Det vil sige det ville den være, hvis spillet ikke kørte så ringe. Det første jeg lagde mærke til var, udover at spillet kræver EA's døende Origin-platform, at den vertikale synkronisering var horribel, og det selvom man kan slå den fra eller til i spillets indstillinger. Videoerne især var smertefulde at se på, og inde i spillet dansede billedhastigheden op og ned tilfældigt, hvilket første til at spillets grafik lavede små hak hele tiden, som igen gjorde styringen enorm upræcis. Jeg var derfor nødt til at indstille synkroniseringen inde fra Nvidias kontrolpanel, hvilket gjorde videoerne seværdige, men de førnævnte hak, ødelagde at spillet kørte flydende. Det er for mig en gåde, at EA og Criterion i skrivende stund ikke har patchet disse små ting, men fejlene er der stadig, og de ødelægger godt nok spillet og spilleglæden enormt. Det stopper dog ikke her, for jeg havde den her underlige fejl, hvor himlen i alle løb så virkelig underlig ud. Himlen lignede et tapet, som dem man fandt i 70'erne. Hvidt med grå farver i underlige formationer, som alt efter vinklen man så dem fra, blev strukket ud og klemt sammen. Jeg har været gamer i mange årtier nu, men jeg har aldrig set en fejl der var så ødelæggende for indlevelsen, for det var ligesom at se psykedeliske former i baggrunden af banerne hele tiden, og det gjorde det meget hårdt for øjnene at spille i længere tid. Jeg fatter ikke at sådan en enorm fejl ikke er blevet opdaget, for det er sjusk, simpelthen! Jeg oplevede også baner, der ikke blev afsluttet når jeg kørte over målstregen, og der var mange små grafiske fejl hele vejen igennem, som bare fjernede fokus væk fra det som spillet gør godt. Man føler at Need for Speed: Hot Pursuit Remastered bare er blevet smidt ud på markedet uden nogen stolthed, og for at tjene en hurtigt skilling, og hvis disse fejl ikke er i konsolversionerne, kan man måske se hvad EA synes om PC-platformen, hvilket valget af Origin også vidner om.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

Her til sidste vil jeg lige nævne spillets grafik, som ikke virker særligt "Remastered", for at være ærlig. Det hele ligner meget den grafik spillet havde for 11 år siden, og det hjælper ikke at himlen ligner et dårligt LCD-trip. Musikken er dog fantastisk, og byder på en masse gode sange, som også var med i originalen, og siden jeg godt kan lide at slutte på noget positivt, så skal det fede soundtrack nævnes. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered er ikke kun fejl og mangler, men puha de skygger for det der i sin kerne, er et rigtig godt spil. Desværre er den kerne omgivet dårligdom, og det er bare synd. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered har fortjent en bedre behandling.

6 / 10
+
God fartfølelse, fede biler, fedt soundtrack, ret meget indhold.