Live broadcast
logo hd live | Hitman 3
See in hd icon
Fuser

Fuser

Harmonix er tilbage med et nyt musikspil, men denne gang går de lidt anderledes til værks. Claus har kigget nærmere på Fuser.

Jeg må indrømme at rytmespil er noget der er sket for andre mennesker., og ikke for mig. Som mange andre tendenser, så fløj det henover hovedet på mig, af en eller anden ukendt årsag. I starten af 00'erne var jeg ren PC-gamer, og jeg havde ikke en PlayStation eller Xbox, så jeg kunne ikke spille de megapopulære Rock Band- og Guitar Hero-spil, som var en del af zeitgeisten dengang. Genren er da også uddød næsten i de mellemliggende år, men udviklerne Harmonix som stod bag de to serier, findes stadig, og det er deres nyeste spil, Fuser, som jeg har fået lov til at lege med de seneste dage. Fuser kan spilles på PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One og PC, og jeg har spillet det på Steam.

Når man starter spillet op for første gang, bliver man mødt med fest og farver, god musik og skøre ideer. Harmonix har forsøgt at gøre Fuser så let tilgængeligt som muligt, så alle aldre kan være med. Det første man skal gøre er at oprette en avatar, som skal være ens stedfortræder i spillet. Jeg valgte efter meget seriøse overvejelser at være en mand i 30'erne, uden bukser og med et bamsehoved, som prikken over i'et. Det var et ømt syn. Jeg valgte karrieredelen først, men der er også Co-op Freestyle, hvor man spiller sammen med vennerne, Battle er en multiplayer-karrieredel, hvor man kæmper mod andre remixere på nettet, og her er der 10 placeringer man kan vinde. Det er dog en meget god ide at have spillet hele karrieredelen, da den er én stor tutorial, hvor man lærer alle de små finurligheder, der gør at publikum ikke buher dig fra scenen.

Fuser
FuserFuser

Karrieredelen er det første man skal prøve, når man kommer ind i spillet, for det er som sagt her du lærer Fusers mange facetter at kende. Inden du skal på scenen skal du dog vælge hvilket sceneshow du gerne vil vise folk. Der er mange muligheder for at blære sig med ild og fyrværkeri, men i starten kan man ikke vælge så mange af disse. Fuser er et hvad jeg kalder; "låse-låse-og-endnu-mere-låse-op-for-de-fede-ting-spil." Sceneshow, lysshow, lydeffekter, og selve musikken, skal man låse op for eller købe. Det er lidt fjollet, og jeg har aldrig brudt mig om den form for spildesign, men jeg kan godt se at det forlænger spillets levetid, hvis man lige skal oparbejde nok point, så man kan låse op for det der fede fyrværkeri, end hvis der er adgang til det hele fra starten af.

Selve spillet er i princippet kun en skærm, nemlig den hvor man skal remixe forskellige sange sammen til nye. Man har fire drejeskiver i bunden af skærmen svarende til farver på ens controller, her kan man så smide basgange, soloer og sangspor ned, som så spiller sammen til at skabe en helt ny sang. Det fungerer fantastisk, og det er imponerende når det hele flyder sammen, så Erasure og Smash Mouth bliver til større enhed. En sætning jeg aldrig havde drømt om jeg skulle formulere, men sådan er skæbnen nogle gange.

Man starter meget basalt, og lærer at smide de fire forskellige musikdele på det rigtige tidspunkt tid. Det næste er, at man lærer at gøre det med god timing, for timing er det vigtigste i spillet. Alle de ting man lærer skal gøres på de rigtige tidspunkter, og man bliver hurtigt fortrolig med diverse tidslinjer, som man skal koordinere med, så Pharrell Williams' Happy kan komme på lige tidsnok til at blive blandet med Blue Öyster Cult (Don't Fear) The Reaper - endnu en sætning jeg aldrig troede jeg skulle skrive. Det er rigtig fedt, når der er kommet et godt flow i ens kreationer, og det hele går op i en højere enhed. Undervejs i karrieredelen lærer man så forskellige, mere avancerede tricks, så man kan variere ens sange, så publikum ikke bliver trætte af en. Der er i højre side af skærmen en bjælke, som viser om man gør det godt nok, og under den er der små udfordringer, der gør man kan tjene point, som igen gør at publikum bliver glade. Publikum kan også komme med forslag til ens remix. Det kan være de vil høre en specifik sang i mixet, eller at de ønsker et beat fra en bestemt kunstner eller tidsalder. Opfylder man dem, bliver publikum glade, og bjælken rykker mod højre. Kan man ikke leve op til publikums forventninger, ryger bjælken mod venstre, og tømmes den helt, bliver koncerten afbrudt, og spillet kan godt være ret udfordrende, uden det forklarer hvad man kan gøre anderledes. Alle disse udfordringer giver en intens stemning, hvor man kan fortabe sig helt i ens mix. Jeg oplevede at jeg satte en bunke 80'er sange sammen, og det flød bare til et rigtigt fedt mix, så Blue Oyster Cult (igen), Rick Astley, og Bananarama, er bare en fed kombination. Who knew.

Karrieredelen er inddelt i seks begivenheder, som hver har deres mentor, som viser dig hvordan de mener du skal udføre dit mix, men historien er til at overse, og det er kun en tilføjelse til at lime det hele sammen med. Udfordringen er mere at spille den perfekte koncert, og jo bedre man klarer sig, jo flere stjerner får man, som så igen låser op for tøj, sange og lydeffekter. Dette hjælper så igen til at man stiger i level, hvilket igen låser op for nye ting. Jeg tænker mønstret er nemt at se, og det er lidt ensformigt i længden.

Fuser
Fuser

Det vigtigste når man skal remixe, er de sange man har at arbejde med, og her har Fuser cirka 50 sange, som man kan vælge imellem. Der er alt fra Ace of Base til Dolly Parton, og udvalget er ret stort, men man har igen ikke adgang til alle sangene, dog får man en bunke valuta, når man starter Fuser, som gør at man kan købe en del af dem inden man laver sit første mix. Man tjener så små mængder af den valuta, så man løbende kan få nye sange. Derudover låses der også op for sange mens man stiger i niveau, og det hele føles nogenlunde organisk. Senere tænker jeg også man kan købe nye sange med rigtige penge, men menupinden der hedder "butik", har ikke noget til salg i skrivende stund, så hvordan det kommer til at se i fremtiden er ikke godt at vide, men baseret på mine erfaringer med andre spil, og deres mikrotransaktioner, er der stor sandsynlighed for dette er en mulighed.

I skrivende stund virker diverse multiplayer-dele af Fuser ikke så godt, men jeg går ud fra det er på grund af at der ikke er så mange, der har spillet endnu, så det kan sagtens være det blive meget bedre, når den bredere offentlighed får adgang til spillet. Jeg havde problemer med at komme ind i de forskellige online-rum, så jeg kunne mixe med eller mod andre DJ's derude, og i andre tilfælde ventede jeg meget lang tid på at komme ind, som i flere minutter, og det håber jeg Harmonix får styr på.

Er Fuser så værd at spille? Jeg vil sige jeg har hygget mig gevaldigt med spillet, og har flere gange befundet mig i en zen-agtig tilstand. Jeg er ikke fan af al den låsen op for ting, som der er i spillet, men kernen i spillet er glimrende, og er man til rytmespil, så er Fuser en fed ny ide, som jeg håber Harmonix vil videreudvikle på, for der er potentiale her.

8 / 10
+
God musik, fine mekanikker, farverig og ekspressiv grafik, mange timers underholdning.