Remothered: Broken Porcelain

Remothered: Broken Porcelain

Claus har prøvet kræfter med det nye Remothered-spil, men det er slet, slet ikke gået godt.

Nogle gange finder man spil som bare virker utrolig interessante. Det er små juveler, som bare lige pludselig er der, uden at man egentlig har lagt mærke til dem før. Personligt er disse små spil tit nogle af de mest positive oplevelser man kan få, og der er flere at disse på min personlige top 10, så da jeg så at Remothered: Broken Porcelain udkom her tæt på Halloween, var jeg totalt klar. Jeg havde set lidt om det første spil på YouTube, og fortsættelsen virkede som lige noget for mig. For de uindviede er Remothered: Broken Porcelain et gyserspil i tredjeperson i stil med Resident Evil og Alien: Isolation, og udkom den 13. oktober, til PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch og Windows 10 (ja, vi er lidt sent på den). Jeg har anmeldt spillet på sidstnævnte platform via Steam. Spillet er udviklet af Stormind Games og udgivet af Modus Games.

En af de største grunde til jeg spiller gyserspil er de gode historier, som tør fortælle modne og interessante narrativer. Det må man også sige at Remothered: Broken Porcelain prøver på, med en historie som omhandler mord, massehypnose og underlige stoffer. For at forstå historien i Remothered: Broken Porcelain skal man dog have spillet forgængeren, Remothered: Tormented Fathers, som handler om Rosemary Reed, som rejser til Dr. Richard Feltons palæ for behandle den sygdom som han lider af. Det viser sig hurtigt at Felton ikke er helt normal, og efter nogle ubehagelige oplevelser skal man så snige sig igennem hans hus, og finde frem til sandheden. Efterfølgeren går ud fra at man har oplevet denne historie, og derfor er der også en mulighed for at se et videoresume af historien inde i spillet. Problemet er bare at historien er meget indviklet og knudret at sætte sig ind i og forstå, og når det i Remothered: Broken Porcelain begynder at fy om sig med familienavne og begivenheder fra det første spil, så er det meget nemt at stå af bussen og være lidt ligeglad, hvilket skete for mig.

Remothered: Broken Porcelain
Remothered: Broken PorcelainRemothered: Broken Porcelain

Historien i Remothered: Broken Porcelain handler om Jennifer, som er blevet sendt til Ashmann Inn for at agere tjenestepige. Dette bryder hun sig ikke om, og i et flugtforsøg kommer hun til skade med den ene arm. Det viser sig igen at ikke alt er som det skal være, og snart bliver den unge pige forfulgt af alle voksne på kroen, røde nonner og en stor mand med hætte på hovedet, som render rundt med et bensværd, som man jo gør nogle gange. Jo jo, man kan sagtens genkende alle disse ting, for man føler virkeligt, at man har set det hele før i andre spil i genren. Ikke nok med at selve historien er ret indviklet, den springer også i tid og sted, og foregår i tre forskellige tidsperioder, og lige da jeg troede jeg havde fået styr på historien, hoppede narrativet rundt i tid igen, så jeg mistede overblikket. Det er ikke stor fortællekunst det her, og jeg må indrømme at jeg mistede interessen ret tidligt i spillet. Jeg havde dog en nogenlunde ide om plottet til sidst, og her mener jeg ikke hvordan de to spil passer sammen, men Jennifers historie i sig selv kun, for den er faktisk ret fed. Havde spillet bare handlet om hende, og undladt alt det andet ævl, havde jeg været anderledes positiv. Det, kombineret med blandingen af 1800-tallets engelsk og moderne bandeord, gør oplevelsen til en meget blandet og rodet landhandel, som jeg ikke kan anbefale. Helheden blev bare irriterende til sidst for mig, og det kombineres med ret ringe skuespil, og mange tekniske fejl og mangler, gør det her til et ganske forfærdeligt spil. Ganske enkelt.

Selve spilmekanikkerne i Remothered: Broken Porcelain er "lånte" fra især Alien: Isolation, hvor man skal snige sig rundt for at undgå at blive fanget at det klamme rummonster. Her er det bare underlige kroværter, nonner med røde kyser, og underlige mænd med hætter man skal undgå. Alt dette kunne have været en fed oplevelse, hvis bare mekanikkerne fungerede, men det gør de ikke. Den kunstige intelligens er torskedum, og vil man narre den, skal man bare løbe langt nok væk, hvorefter den bare giver op, og nulstiller tilbage til dens standardgøremål.

Remothered: Broken Porcelain

Dette gør at man aldrig rigtig føler sig forfulgt, da karaktererne der jager en ikke føles naturlige. Et eksempel på denne snotdumme kunstige intelligens og spilmekanikkens kvalitet, er hvor man skal snige sig igennem kroens fryser, køkken og restaurant. Når man så når døren for at undslippe kroen, dukker der pludseligt en gøende hund op, som man på en eller anden måde skal forbi. Jeg kunne bare ikke regne løsningen ud, så jeg rendte rundt og gemte mig i fem til 10 minutter. Pludselig blev en af karaktererne sure på hunden, og løb hen og dolkede det stakkels dyr, hvorpå jeg kunne undslippe. Jeg har stadig ikke helt fundet ud af, hvad der førte til denne handling, men det var ikke sidste gang jeg skulle opleve lignende situationer, og det er bare for ringe spildesign i min verden.

Remothered: Broken Porcelain føles som gemmeleg uden konsekvenser. Jo, man kan da nemt dø, men det tager lang tid, og man skal slås og stikkes mange gange, før det fører til døden. Den bedste taktik er at rende langt nok væk fra ens forfølgere, vente på de nulstiller, og så igen snige sig rundt indtil man render ind i dem igen. Det er frustrerende og kedeligt. Det kombineres med mange, og jeg mener mange, fejl, der gør selve spiloplevelsen rigtig ringe. Der er nogle enkelte gåder, men ikke noget at råbe hurra for.

Her til sidst skal musik og grafik lige nævnes, for spillet er sådan set ok flot, men igen er der rigtig mange fejl. Karakterer der sidder fast i ting på gulvet, dårlige animationer er der også nogle stykker af, og det faktum at spillet kun er cirka to uger gammelt og allerede har fået over seks opdateringer, synes jeg fortæller hele historien. Jeg spillede med de fleste af disse opdateringer, men så stadig masser af fejl og bugs.

Remothered: Broken Porcelain

Lyden skal også have et afsnit for sig selv, for det er virkelig skidt. Jeg spillede med nogle virkelige gode høretelefoner, for ligesom at få hele stemningen med, men lyden er totalt ødelagt. Atmosfæriske lydeffekter havde for vane bare at stoppe, dialog varierede i lydstyrke, fra scene til scene, hovedpersonen Jennifer udbrød flere gange meget højlydt; "jeg er nødt til at undslippe det her sted", mens hun var gemt i et kosteskab, uden at dem der forfulgte hende kunne høre det - ja, listen bliver bare ved. Det ville næsten være grinagtigt, hvis det ikke var så tragisk på en eller anden måde, for Jennifer gjorde det konstant, uanset hvad der ellers skete i spillet. Puha, sikke et spil.

Remothered: Broken Porcelain er et dårligt spil på alle måder. Hold jer væk fra det, for det er virkelig ringe lavet, uoriginalt og fyldt med fejl. Det eneste der kan trække op er den søde historie om Jennifer, men det er rullet ind i en roulade af dårligdom.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+