Maquette

Maquette

I Graceful Decay's debut puzzle-spil Maquette bliver du tvunget til at tænke ud af boksen.

Graceful Decay's Maquette ligger sig i kategorien af walking puzzle simulator i samme dur som The Witness eller The Vanishing of Ethan Carter, men Maquette er et nyt syn på den allerede etablerede genre. Den største del af Maquette's gameplay og puzzles går nemlig ud på at tænke ud af boksen - helt bogstaveligt talt. Med dette nye take på puzzle-genren blandet sammen med en smuk kærlighedshistorie fortalt gennem tekst-kasser, fremragende stemmeskuespil og - selvfølgelig - omgivelserne, blev jeg efterladt med en følelse af at ville have mere da Maquette's sluttekster rullede over skærmen.

Maquette er Graceful Decay's debut spil, og det nye studie er kommet godt fra start af med dette fantastisk flotte puzzle-spil. Maquettes historie bliver fortalt i en form for flashback og historien er en gennemgang af parforholdet Michael og Kenzie's liv sammen. Dog bliver historien ikke direkte fortalt, men fortalt igennem en form for billedsprog, mens spilleren gennemfører flere gennemtænkte puzzle-udfordringer.

Maquette

Til at starte med bliver spilleren smidt ind i en smuk have, og selvom der ikke rigtig er noget gameplay udover at gå igennem haven, så er det alligevel her, at historie først begynder at blive fortalt. Vi får gennem tekstbeskeder fortalt, at 'jeg'-personen leder gennem nogle fælles ting imens 'jeg' tænker tilbage på et parforhold og hvad der var imellem to personer. En detalje som jeg godt kunne lide ved denne fortællingsmåde var, at man aldrig var helt sikker på hvem der fortalte 'jeg'-historien - Michael eller Kenzie, og på den måde har spilleren mulighed for at identificere sig med hvem man har lyst til i historien.

Efter en kort gåtur i haven og historiens præmis fortalt, bliver spilleren smidt ind i første "bane". Maquette er bygget op omkring 6 baner, som hver især har tvinger spilleren til at tænke på en bestemt måde. Grunden til at spillets baner er vigtige at fremhæve, er at flere af dem foregår på samme måde med samme layout, men så alligevel ikke helt. 'Grund-banen' er opdelt i fire dele - en del i hver retning, og i midten af det hele er en miniature version af hele banen. Det føles som en side ud af Inception's bog, men bliver hurtigt naturligt og spilleren bliver tvunget til at lære at tænke ud af boksen for at klare Maquette udfordringer.

Maquette

Hovedmekanikken bag spillet er evnen til at gøre ting større eller mindre. Til at starte med er du i den verden som er 'normal' størrelse, og der er en kæmpestor rød kasse, som blokerer din vej ind til en af banens dele. Du kan ikke flytte kassen i den store form, men hvis du går til miniature versionen af verdenen, så kan du fjerne den store røde kasse fra din vej, som nu er blevet på størrelse med en tennisbold. Det er grundlæggende den tankegang du skal benytte for at klare Maquette's puzzles, som gradvist bliver sværere og sværere som du kommer længere i spillet.

Den første bane fungerer som et nemt tutorial niveau, og du bliver familiær med Maquette's tankegang. Udover dette får du stadig fortalt historien igennem nogle tekstbokse, men der er også en gang imellem en slags cutscene, hvor du igennem stemmeskuespil får fortalt parrets historie til et tema-passende malerie, som gradvist bliver malet undervejs i fortællingen.

Det hjalp Maquette en hel del, at karakterernes stemme-præstationer var helt fantastiske - men det er også til stor fortjeneste for skuespillerne Bryce Dallas Howard (kendt fra Jurrasic World og Black Mirror) og hendes mand i virkeligheden Seth Gabel (fra Genius og American Horror Story). Deres præstationer er realistiske og naturlige, og deres kemi hjælper en hel del på at blive trukket ind i parforholdets og Maquette's historie.

Maquette

Parforholdets historie er en klassisk 'boy meets girl' historie, men uden at gå i spoiler-territorium, så er den ikke så traditionel som typiske rom-coms. Et parforhold har sine op og nedture og det bliver vist gennem omgivelserne i Maquette. I første bane er alt fyldt med farver og hver del af banen er opbygget af et flot farverigt slot. Som spillet fortsætter bliver disse slotte mere og mere realistiske og "kedelige", og forvandler sig eksempelvis til huse eller Kenzie's første lejlighed. Der er altså en stor vægt på historiefortælling gennem banens design som ændrer sig for at understøtte parforholdets historie.

Puzzles'ne i Maquette kom bag på mig i sværhedsgraden. Jeg føler mig egentlig rimelig skrap til puzzle-games, men Maquette tog mig med bukserne nede i sin tankegang. Det var ikke altid rationelt og logisk måden udfordringerne skulle løses på, og man skulle virkelig tænke udenfor for at komme på løsninger som nogle gange involverede at forstørre genstande og bruge dem til at hoppe ud fra banens grænser. Det viser sig nemlig, at det ikke kun er i midten af din bane, at der er en miniature version af Maquette verden, men spilleren befinder sig også midt i en miniature version af en endnu større bane.

Som jeg kom længere og længere i spillet blev flere af disse lag benyttet og udfordringer skulle oftest løses i en kombination af alle spillets forskellige mekanikker. Jeg havde et par gange hvor jeg rendte forvirret rundt i 20 minutter og simpelthen ikke kunne løse den næste gåde, og selvom denne tid var frustrerende, så føltes det ekstra belønnende når man endelig fik den åbenbaring som gjorde, at man kunne løse den blokerende forhindring.

Maquette

Ikke at jeg følte mig som en hjerneforsker når brikkerne endelig faldt på plads, men alligevel blev jeg godt tilfreds med mig selv når jeg tænkte ud af boksen og blev belønnet for det. Jeg er ret overbevist om, at jeg flere gange løste nogle udfordringer på måder som spillet ikke havde tiltænkt, og selvom jeg ikke ved om det er sagen, så føltes det ekstra godt når jeg besejrede Maquette's verden og endelig kom videre i historien.

For det var virkelig historien som holdt mig fanget i mine 3-4 timers gennemspilning med Maquette. Michael og Kenzies historie var relaterbar og menneskelig, og jeg er ked af, at den blev en smule for hurtigt fortalt. Hver bane er et nyt niveau i parforholdet, og hele parrets rejse bliver fortalt på "kun" 6 baner, og det føltes for mig, som om jeg godt kunne have brugt en bane eller to mere i starten for at få udviklet forholdet noget mere før det blev mondænt og "kedeligt". De bedste øjeblikke i spillet var når jeg udforskede Maquette smukke verden som afspejlede Michael og Kenzies forhold - deres første date på et forlystelse 'fair', eller da Kenzie viser sit yndlingssted frem. Det er især her, at Maquette's sjæl er, og jeg føler personligt, at parforholdet skrider en smule for hurtigt frem.

Maquette

Rent visuelt er Maquette betagende! Fantastiske farver, og Maquette lever op til sit kunst-inspirerede navn. En maquette er en lille model, som er skabt for visualisere hvordan det større færdige produkt kommer til at se ud, og der bliver i spillet også lagt stor vægt på kunst. Både Michael og Kenzie's første møde er over en 'sketchbook'; alle cutscenes er flotte malerier, og hele verden er i sig selv et stort smukt kunstværk. Jeg var imponeret af grafikken, som ellers ikke plejer at være yderst imponerende i traditionelle 'walking puzzles' (måske med undtagelse for The Witness), og især i senere i spillet var det medrivende hvordan Maquette's omgivelser fortalte historien.

Musikken er også yderst passende både med stemningsmusik som matcher hver forskellige bane, samt en produceret sang til hvert level, som repræsenterer det stadie parforholdet er i. Jeg kunne ikke rigtig ønske mig mere af spillets musik, og blandingen af pop-musik og baggrundsmusik fungerer som det skulle for at sætte den stemning Maquette sigter efter. Igen er det værd at understrege Bryce Dallas Howard og Seth Gabels fantastiske stemmeskuespil, som trak Maquette's historiefortælling op på et helt andet niveau.

Maquette

Jeg nød al min tid med Maquette, som dog var en smule for kort, og selvom jeg sad fast et par gange, så følte jeg aldrig at puzzle-spillet behandlede mig uretfærdigt. Jeg blev nødt til at tænke mig om for at klare udfordringerne, og jeg følte mig godt selv-tilfreds stort set hver eneste gang det lykkedes for mig. Det er selvfølgelig uhyre subjektivt med sådan nogle puzzles-spil, men Maquette ramte for mig en perfekt balance mellem frustrerende og for nemt, og mere kan jeg ikke forlange af et puzzle-spil.

Dette blandet sammen med en medrivende kærlighedshistorie, og jeg kan stærkt anbefale Maquette, som i denne måned er gratis for PS Plus medlemmer til PS5. Hvis denne genre siger dig noget, så vil jeg råde dig til at give Maquette et skud.

Maquette
8 / 10
+
- En god balance af puzzles - ikke for svær, men heller ikke for uretfærdigt. - En medrivende kærlighedshistorie med stærke stemmeskuespils-præstationer. - Den visuelle del er meget smuk.
-
- Historien er lidt for hurtigt fortalt, og jeg kunne godt have ønsket mig at dvæle længere tid ved parrets nyforelskelse. - Man løber en smule langsomt når man befinder sig i den største verden, som især irriterende når man skal løbe frem og tilbage

MaquetteScore

Maquette

ANMELDELSE. Skrevet af Martin Lindgaard Svane