Lust from Beyond

Lust from Beyond

Bag en overflade af fallos-symboler og orgier gemmer sig et overraskende godt Lovecraft-inspireret gyserspil.

Det ligger måske ikke helt til højrebenet, at Gamereactor anmelder et erotisk gyserspil, men på baggrund af positive anmeldelser måtte vi se hvad Lust from Beyond egentlig kunne byde på bag det erotiske slør. Hvis man ser bort fra den seksuelle og erotiske overflade, så er Lust from Beyond faktisk et helt solidt gyserspil, som undervejs overraskede mig, og holdte mig godt underholdt igennem min spilletid på omkring 6-8 timer, og jeg havde ikke regnet med et univers som var så godt stykket sammen.

Til at starte med er det værd at nævne at det her spil ikke er for de sarte sjæle. Der er makabre sexorgier og nøgne dæmonvæsner, der jagter dig i en verden som mest af alt ligner indersiden af en Xenomorph fra Alien-universet. Og det bliver da også hurtigt klart, at det er dér Movie Games Lunarium har taget inspiration fra - H.P Lovecrafts absurde univers, blandet med H.R Giger's (skaberen af den ikoniske Xenomorph Alien) og Zdzisław Beksińskis groteske og mareridtsagtige malerier. Det hele bliver et virvar af groteske og absurde scenarier, og Lust from Beyond benytter sin verden til at skabe en god stemning af uhygge og ubehag. Til dem er jer som bare vil fokusere på det solide Lovecraft-inspirerede gyserspil, er det muligt at slå en censureret version af spillet til, hvor de upassende dele bliver slørede - men vær beredt på mange slørede dele!

Lust from Beyond

Spillet smider hurtigt spilleren ind i det makabre univers, da du i prologen tager rollen som Amanda Moon, som var protagonisten i det forrige spil i serien, 'Lust for Darkness', og kort efter står bag et rituelt orgie for at få adgang til det sagnomspundne Lusst'Ghaa (The Land of Ecstacy). Amanda er tilsyneladende blevet overhoved af en kult ved navn Cult of Ecstacy, og alle medlemmer er iført flotte porcelænsmasker, inklusiv den tohovedede siamesiske tvilling Donald/Dominique - ja, jeg sagde jo at det var Lovecraft-inspireret. Kort efter ritualet slutter prologen, og du mister kontrollen over Amanda Moon, som du senere kommer til at møde endnu en gang.

Det er her spillet rigtig starter, og du møder protagonisten Victor Halloway, som er ejer af et lille støvet antikvariat, og er forlovet med Lily. Desuden er Victor sexafhængig, men med denne præmis kommer det vel ikke bag på nogen at der lige skulle smides lidt satyromani i historien her. Victor har åbenbart en tilknytning til Lusst'Ghaa, og har mareridt og syn fra denne anden verden, og i sit håb om at komme af med disse forstyrrende syn, så tager han afsted for at besøge en psykolog, Dr. Charles Austerlitz, som åbenbart kender til Victors situation.

Lust from Beyond

Herfra begynder spillet så småt at tage fart. Du ankommer til en forladt by ved navn Bleakmoor - et navn som passer overraskende godt til den kedelige forladte spøgelsesby - og hurtigt bliver du kastet ind i et spind af intriger og okkulte hændelser. Landsbyen er fyldt med letpåklædte kultmedlemmer, som alle er en del af den såkaldte Scarlet Lodge.

Uden at gå for meget i detaljerne med plottet, så fandt jeg mig selv jagtet på tværs af Bleakmoors tagrygge af kulten, og var overrasket over hvor adrenalinfyldt det hele var, uden at spille for meget på gyserspilskonventioner. Rundt om hvert hjørne var en ny fjende til at jagte mig, og spillet guidede mig underbevidst den rette vej, og hver eneste gang jeg flygtede følte jeg, at jeg var et splitsekund fra at miste livet. Det er ærligt talt noget som Lust from Beyond gør rigtig godt. Jeg var på kanten af mit sæde en stor del af spillet, især på grund af spillets intense stemning, som kun bliver endnu mere understøttet af de visuelt makabre og groteske sexscener, der til tider indeholdte afhuggede ligdele, og hvad end du nu kan forestille dig i et seksuelt mareridt.

For at sige det mildt, så var jeg faktisk skræmt fra vid og sans, og havde virkelig ikke lyst til at kulten skulle finde mig og 'voldtage og slå mig ihjel' - og det er vel i og for sig ret godt af et gyserspil? Jeg indlevede mig i spillet, og selvom jeg ikke var helt vildt begejstret over at hele plottet omhandlede et grotesk sexunivers, så respekter jeg at makaber sex og vold bliver brugt til at opbygge en intens og trykket stemning.

Lust from Beyond

Flere gyserspil ender i høj grad med at blive et 'katten efter musen' spil, og det følte jeg faktisk ikke at Lust from Beyond gjorde. Det var narrativet der drev mig fremad, og jeg blev konstant introduceret til nye historieelementer, og nye lokationer med nye opgaver at løse - som eksempelvis da jeg skulle pille et lig ned fra et ophængt kors på to minutter for at overleve, for senere selv at blive hængt op på selvsamme kors.

Fra et gameplay-mæssigt perspektiv, så indeholder Lust from Beyond hvad du forventer af et gyserspil i first person-genren. Du kan løbe, du kan snige dig, du får på et tidspunkt en lanterne, du kan undersøge skuffer og skabe for at finde redskaber og genstande som kan hjælpe dig. I Lust from Beyond har du til at starte med fire fysiske liv, og fire mentale liv - de fysiske mister du ved at blive angrebet, som giver sig selv, og de mentale mister du når du oplever noget traumatiserende - som en nøgen kvinde med et afskåret ansigt. Du kan interagere med stort set alle skuffer og skabe for at finde enten bandager eller piller, som kan hjælpe på din fysiske eller mentale tilstand.

Noget af det som Lust from Beyond gjorde godt, var at gradvist introducere elementer i spillet. Til at starte med havde jeg kun muligheden for at gemme mig og bruge min lanterne, mens jeg et godt stykke inde i spillet fik en lille kniv, som jeg kunne forsvare mig med. Det var næsten altid en dårlig idé at bruge min lille lommekniv, og ofte mistede jeg tre liv for at dræbe en fjende som jagtede mig, men til tider var det min eneste løsning, og jeg er glad for at have muligheden for rent faktisk at forsvare mig selv.

Lust from Beyond

Undervejs besøger du gentagne gange Lusst'Ghaa og begynder og så småt at forstå dette univers mere og mere. Som du bliver bekendt med universet indser du, at du er udvalgt - en såkaldt 'Seeing One', og du får igen gradvist lært nye evner inde i Lusst'Ghaa, ligesom du gør ude i den rigtige verden. Hver eneste gang spillet introducerede et nyt element blev jeg positivt overrasket, og det var faktisk kun muligt at gemme sig for fjender ret sent i spillet - ironisk nok inde i forskellige Iron Maiden-torturenheder - og spillet var ikke afhængig af 'katten efter musen' gameplay, som ellers er typisk for moderne gyserspil. Henimod slutningen får du endda en pistol i hånden, og spillet bliver en smule mere action-orienteret. Desværre er hverken knivkampen eller pistol-skydningen særligt gennemført og på trods af, at det er meget velkomment i et gyserspil at kunne forsvare sig selv, så føles elementet mest af alt bare kluntet.

Lydsiden er også upåklagelig med seksuelle stønnelyde, intens musik og lidt for højlydte fodtrins lydeffekter, som gentagne gang gjorde mig bange for mig selv. Det hele understøtter universet virkelig godt, og på trods af til tider middelmådige stemmeskuespils præstationer, så gør stemmeskuespillerne et ret godt stykke arbejde for at få Lust from Beyonds karakterer til at virke levende (også selvom ansigtsanimationerne ikke er helt så stærke.)

Lust from Beyond

Hvis man ser bort fra alt det som Lust from Beyond gør godt - atmosfæren, lydsiden, historien og universet - så kan man kigge lidt på hvad Lust from Beyond kunne gøre bedre. Fjendernes AI er ikke spor veldesignet, og så snart de får øje på dig, så trasker de bare i stødt tempo henimod dig. Du kan næsten altid løbe fra dem, og jeg endte i mange tilfælde faktisk bare med at løbe igennem alle de sektioner, som egentlig ville have mig til at snige. Efter jeg indså at jeg bare kunne spurte igennem hele områder, så mistede kult-fjenderne en smule af deres uhygge. Heldigvis overbrugte spillet ikke disse sekvenser og jeg blev aldrig direkte sur på spillets AI.

Noget andet er spillets puzzles. De er ikke voldsomt svære, og handler mest om at finde de rette ting for at komme videre. 'Find en bestemt nøgle for at lukke den her dør op', og du løber igennem hele området, åbner hver en skuffe og dør, for at finde en forbandet nøgle, kommer til det næste punkt og skal gøre det hele én gang til bare med en åndssvag krystal i stedet. Det føltes mest af alt bare som om at puzzle-udfordringerne var der for at trække tiden ud imellem de stærkere narrative elementer, og det er lidt synd synes jeg.

Lust from Beyond

Apropos at trække tiden ud, så er det desværre også en af de ting, som spillets historie ender med at gøre. Historien var helt sikkert dét som holdt fast i mig i Lust from Beyond, men narrativt er der to forskellige klimaks, og jeg kunne godt have tænkt mig at det hele blev forløst på samme tid. Begge klimaks er i form af en boss-kamp, som i et kampsystem som allerede ikke fungerer spor godt, ender med at blive kluntede og en hel del kiksede, uden hverken at være skræmmende eller udfordrende, hvilket er rigtig synd.

Overordnet set, så fandt jeg min tid med Lust from Beyond overraskende skræmmende og intens. Jeg havde ikke regnet med, at et erotisk lovecraftisk gyserspil ville underholde mig så meget som det gjorde, og selv de makabre og groteske sexscener var mest af alt med til at skabe en stemning og atmosfære frem for at være en form for fetish-videospils porno. Selv hvis man ikke er til fallos-symboler og orgier, så er der altid muligheden for at spille den censurerede version, hvis man bare vil nyde et solidt lovecraftisk alien-inspireret gyserspil.

Lust from Beyond
8 / 10
+