Star Wars: Republic Commando

Vi anmelder Star Wars: Republic Commando på Switch

Det højt elskede skydespil er nu tilgængeligt på både Switch, og på PlayStation også.

Godt nok er den kontroversielle prequel-trilogi af Star Wars-film stadig et omdiskuteret emne i dag, men den fornyede interesse tilbage i starten af 00'erne betød ikke bare at Star Wars buldrede tilbage ind i populærkulturen, det betød også at der kom en række nye spilfortolkninger til markedet fra et hav af forskellige udviklere. En af de titler der bliver husket som værende allerbedst er Rebublic Commando - et holdbaseret skydespil der foregår under klonkrigene. Det spil ankom dengang på Xbox og PC i 2005, og det betød at Sony- og Nintendo-platformejere gik helt glip af perlen. Nu har udvikleren Aspyr Media dog taget sagen i egen hånd som led i Disneys bredere Star Wars-publiceringsstrategi, og giver os her spillet til PS4 og Nintendo Switch.

Når det så er sagt, så skal jeg måske lige lynhurtigt slå fast her, at der er tale om en simpel port, og hverken et remaket eller et remaster. Det betyder altså i brede træk, at grafik, lyd og gameplay forbliver fuldstændig uberørt, og det er stort set kun styringen der er blevet pillet ved, så spillet kan virke helt basalt på nye platforme. PS4-ejere får dog Trophies at finde, som er helt nyt, og det betyder også at der er lidt mere at give sig i kast med.

Star Wars: Republic Commando

Der er altså ikke som sådan tilføjet noget, men der er dog blevet fjernet noget, desværre. Faktisk er adskillige online modes ingen steder at finde, selvom de var en prominent del af spillet tilbage i 2005. Disse online modes bestod blandt andet af Team Deathmatch og Capture the Flag, og blev designet for mellem 4 og 16 spillere. Selvom det er kampagnen der uden tvivl sikrede spillets dets vedvarende renommé, så er det stadig skuffende at se en ny version 16 år senere sløjfe indhold.

Og med det af vejen, lad os så tale om den kampagne der. Republic Commando finder som sagt sted under klonkrigene, og her spiller du som Delta-holdleder RC-1138. Kampagnen er opdelt i tre simple hovedmål, der samlet set vil tage dig cirka seks timer at gennemføre. Her rejser du tværs over galaksen for at gennemføre disse mål sammen med dit hold, og befrier blandt andet tilfangetagne Wookier, og infiltrerer en droidefabrik.

Star Wars: Republic CommandoStar Wars: Republic Commando

Hvis du leder efter et spil der kan gengive noget af den magi der er opstået i nogle af filmseriens bedste kapitler, så bliver du nok lidt skuffet her. Der er ingen mellemscener, og dine instrukser overleveres over simple radiotransmissioner, snarere igennem detaljeret interaktion. Historien tager lidt bagsædet, men der er stadig masser af humoristiske udvekslinger soldaterne imellem. En af mine favoritsekvenser sker tidligt i spillet, hvor vores bombeekspert sagde; "was it or red, red, green... or red, green, red."

Selve spillet Rebpublic Commando er, naturligvis, holdbaseret, og det er nødvendigt for dig at give dine holdkammerater simple kommandoer, for at bibeholde overblikket og kontrollen over slagmarken. Dine Delta-venner kan agere automatisk, men kampene kræver at du er metodisk, og det er sandsynligt at du taber ret hurtigt, hvis du tilgår disse som en simpel FPS. Som holdets leder har du en masse forskellige kommandoer du kan overlevere, og disse hjælper dig, på sigt, med at vende skuden midt i kampens hede. Du kan skabe distraheringer, lave strategiske tilbagetrækninger, og flankere - det er alt sammen en del af flowet.

Samlet set er der ret meget dybde at finde her, men jeg synes dog også at det til tider blev sådan, at jeg direkte skulle babysitte mine kammerater. Var jeg ikke over mine medsoldater traf de ofte ret dumme beslutninger, og løb eksempelvis midt ind i fjendtlig beskydning. Ikke bare det, de benyttede sig også for sjædent at Healing-stationer, og genoplivede ikke altid hinanden hurtigt og effektivt. Dele af det er forståeligt, da du er holdleder, og skal styre dine venner igennem, men de skulle gerne alle føles som erfarne soldater...

Star Wars: Republic Commando

Når det så sagt, så er det faktisk rigtig tilfredsstillende at skyde generelt. Der er et varieret udvalg af våben, som du kan bruge når du angriber droider, og de føles alle responsive og robust designet. Min personlige favorit er DC 17-riflen, der agerer lidt "jack of all trades", og kan transformeres til forskellige versioner med et enkelt tryk på en knap. Der er desuden sjove specialvåben, såsom Wookie Bowcaster og en Geonosian Beam.

Ydermere må jeg sige at jeg ret imponeret over grafiken i spillet, selv alle disse år efter. Det er uden tvivl et ældre spil, men selve karaktermodellerne ser ikke mærkbart forældede ud, og områderne er farverige og detaljerede. Jo, det viser sin alder på visse områder, men det er primært designmæssigt at det skinner igennem. Banerne du bevæger dig igennem er som oftest ret lineære, og der er loading hver eneste gang du træder ind i en elevator.

Republic Commando er et gammelt spil, og det kan mærkes hist og her. Men samtidig havde jeg det faktisk ret sjovt med at genoplive denne klassiker, og det skyldes primært, at LucasArts dengang traf solide beslutninger, som resulterede i et grundlæggende underholdende spil. Det er det stadig i dag, og forhåbentlig betyder dette, at vi også får nye version af Bounty Hunter og de originale Battlefront-spil.

7 / 10
+
Holdbaseret kampe er underholdende, der er masser af variation i våbnene, grafikken er faktisk fin alle disse år efter.