Before Your Eyes

Before Your Eyes

Before Your Eyes lærer dig, at livet er ovre på et øjeblik - om du vil have det eller ej.

Wow... jeg kan nærmest ikke sige andet til denne overraskende og rørende titel. Jeg fik stukket Before Your Eyes i hånden uden at vide andet på forhånd end at det krævede et webcam for at spille ordentligt, og jeg var fra start af en smule skeptisk - på trods af jeg aldrig havde hørt om titlen. Jeg tænkte: "hvorfor skal man bruge et webcam?", "mit webcam er forfærdeligt.", "hvad er det for en åndssvag gimmick?" - og nu sidder jeg bare med tabt kæbe og er blæst bagover hvordan en så simpelt mekanik kan fungere så effektivt og indlevende.

Before Your Eyes er et narrativt adventure spil, og dit webcam skal aktiveres for at spillet kan registrere hver gang du blinker, for det er nemlig kun med musen og dine øjne, at du spiller igennem spillet. Du tager rollen som Benjamin Brynn og ser hans liv igennem hans øjne, som suser forbi dig lige så hurtigt som et blink af dit øje. Dét er utrolig godt udtænkt og gennemført, og hvis du blinker i en scene, så kommer du videre til den næste, også selvom du var midt i en dialog.

'In the blink of an eye' er hele præmissen bag Before Your Eyes, og da du tager rollen som Benjamin, så er du faktisk allerede død, og er lige blevet samlet op af en mystisk ulve-færgemand, som er i gang med at tage dig videre til efterlivet. Før færgemanden kan få dig igennem nåleøjet til efterlivet, så bliver han nødt til at lære dit liv at kende, og spillet starter helt fra Benjamin som baby, og ser dig rejse igennem Benjamins liv lige fra hans minder om hans familie til hans første kærlighed og hans artistiske karriere.

Before Your EyesBefore Your Eyes

Da det er et kort spil, og kan gennemføres på under to timer, vil jeg ikke gå for meget i dybden med narrativet, da det helst skal opleves selv - og med en pris på 8.99€, så vil jeg anbefale det til skyerne nu hvor I alligevel ikke kan tage i biografen og bruge penge på den måde. Dette spil er i hvert fald en helt unik måde at få fortalt en historie på, og på en måde som jeg aldrig har oplevet et spilmedie gøre. Det beviser endnu en gang, at der er så meget mere til spilmediet, end vi endnu har oplevet. Actionpakkede skydespil er toppen af isbjerget, og jeg bliver gang på gang forbløffet over hvordan små indieudviklere formår at inddrage mig og blæse mig væk med deres innovation.

Undervejs i narrativet bliver du stillet over for beslutninger, og du kan være med til at vælge hvordan Benjamins liv skal se ud og udspille sig. Alle mekaniske beslutninger bliver taget ved hjælpe af musen og dine øjne. Du er i hver scene statisk, men kan bruge musen til at kigge rundt og udforske dine omgivelser. Hvis du finder noget af interesse kan du bruge dine øjne - som dit webcam registrerer - til at blinke og interagere med omgivelserne eller udforske mere af dem. Det er en super simpel mekanik, men viser sig at være utrolig effektiv.

For det store gameplay-twist er, at efter noget tid i hver scene, så er det muligt at komme videre i historien, og det er også selvom scenen slet ikke er slut endnu. For at opleve så meget som muligt før det hele er forbi, bliver du altså tvunget til at holde dine øjne åbne så længe du kan for ellers mister du dele af Benjamins liv. Det er så simpelt, men jeg blev utrolig inddraget og sad intens og forsøgte at undgå at blinke i store dele af spillet for at få så meget ud af oplevelsen som muligt - og det er ikke altid lige nemt.

Before Your EyesBefore Your EyesBefore Your Eyes

Denne fysiske inddragelse - lidt ligesom når man spiller VR - giver et ordentlig boost til indlevelsen og det føles som om du faktisk spiller Benjamin i hans liv, og tager de beslutninger, som giver bedst mening for ham og dig. Jeg havde aldrig troet, at jeg ville blive blæst bagover af hvad jeg havde antaget var en åndssvag gimmick. Undervejs i spillet er det ikke kun blink der registreres, men du bliver også til tider nødt til at tvinge dig til at holde øjnene åbne for at få vigtig information at vide før du har blinket og spillet er fortsat til næste scene. Der er også tidspunkter i spillet hvor du bliver nødt til at lukke dine øjne og holde dem lukkede, mens det stærke stemmeskuespil fortæller historien for dig.

Disse situationer er utrolig intense og nogle af spillets fedeste momenter. Jeg føler mig lidt som en ødelagt plade her, men det er bare vildt hvordan sådan en simpel mekanik kan være så effektiv. Der er selvfølgelig heller ikke så meget gameplay at beskrive og gå i dybden med i spillet, da det kun styres af dine øjne og musen. Den visuelle stil er meget æstetisk interessant, og måske ikke for alle, og selvom jeg var en smule skeptisk, da jeg mødte færgemanden i første scene, så endte jeg med at være overbevidst af den kantede og simple farverige, og til tider, surrealistiske æstetik.

Lydsiden gjorde et godt stykke arbejde, og både stemmeskuespillerne og hele motivet omkring musik var performet solidt nok, så det ikke endte med at rive mig ud af oplevelsen, som ellers kunne være frygten ved sådan nogle indietitler, der er meget afhængige af stemmeskuespillet for at fungere. Især imod klimaks gjorde lydsiden det sublimt, og før jeg vidste af det måtte jeg holde tårerne tilbage for ikke at komme til at blinke videre til næste scene.

Before Your EyesBefore Your Eyes

Som I kan læse jer til, så er jeg ret begejstret, men er godt klar over at dette spil ikke er for alle. Nogle vil måske kalde det en smule klichéfyldt eller for fyldt af pathos, og det har de måske også ret i. Men Before Your Eyes er en meget subjektiv spiloplevelse, og blinke-mekanikken fungerede sublimt for mig, men det er ikke sikkert, at den gør det samme for dig. Det skal der også være plads til.

Der er også derfor, at jeg her på falderebet vil forsvare min bedømmelse. Spillet er ikke et 9/10 på grund af sin visuelle styrke, eller sit dybe gameplay, men er bedømt sådan fordi det i stedet er et formidabelt eksempel på, at spilmediet kan være meget mere end aktionpakkede cinematiske sekvenser og kills til højre og venstre. Det kan formidle smukke, personlige og skrøbelige historier, og behøver ikke at have et AAA studie bag sig for at være et mesterværk.

Before Your Eyes er en kort fornøjelse på under to timer, men kommer med sikkerhed til at sidde hos mig i lang tid endnu - og hvis I ikke oplever det samme, så gør det ikke noget. En subjektiv narrativ oplevelse som Before Your Eyes resonerer med sikkerhed bedre med nogle end andre, og jeg sad efterladt dybt rørt og overrasket over det korte og simple spils slagkraft da slutteksterne rullede over skærmen, og jeg kunne ikke andet end at blinke tårerne væk.

Before Your Eyes
9 / 10
+