Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Knockout City

Knockout City

Aldrig har det været så sjovt at få en stikbold i fjæset.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Stikbold er normalt noget jeg forbinder med traumatiske idrætstimer, stramme Adidas-shorts, Hits for Kids 2003 over en skrantende højtaler, og i de værste tilfælde, en gevaldig svien i ansigtet. Men Velan Studios, der er bedst kendt Mario Kart: Home Circuit, forsøger at bilde mig ind at stikbold er både cool og underholdende. Og på utrolig vis slipper de faktisk af sted med det.

Knockout City blander klassisk stikbold med mekanikker kendt fra tredjepersons skydespil og de vilde bevægelser og farverige omgivelser, der er blevet så populære siden Fortnite erobrede verdensmagten. I modsætning til mange andre teambaserede onlinespil er Knockout City dog utroligt nemt at gå til. Sammen med to andre spillere render du rundt og skal forsøge at slå modstandere ud ved at tyre bolde i hovedet på dem.

Du bruger "skydeknappen" RT/R2 til at kaste med og kan give skuddet ekstra fart ved at holde knappen i bund. Et opladet skud er sværere at undvige med X/firkant eller gribe med LT/L2, der er de primære defensive mekanikker, ligesom vi kender det fra aktionspil. Her kan det dog betale sig at "parere" et skud fremfor blot at undvige, da en grebet bold, kan tyres tilbage med endnu hårdere fart.

Knockout City rammer kort sagt kontrollen lige i bægeret ved at bruge knapper, hvis funktioner vi allerede er vant til fra andre spil. Du kan derfor hoppe direkte ind i en kamp og have det sjovt fra starten af, men der er dog også et par ekstra tricks, der kan forbedre oplevelsen. Gennem et par hurtige og velfungerende træningsbaner lærer du at lave skrueskud og skudfinter. Du lærer også, at manøvre hurtigt rundt på banen, hvilket er nødvendigt, da der også er elementer af platformspil over de fem kreative baner, der indtil videre er tilgængelige. Samtidigt har næsten alle evner har mere end én funktion. For eksempel kan dit dash udover at undvige også bruges til hurtigt at fange en løs bold eller til at lamme modstanderne ved at buldre ind i dem. De mange tricks er nemme at lære, men det kræver hurtige reflekser og køligt overblik at bruge dem i de hektiske kampe.

Knockout City

Du kan være nok så dygtig på egen hånd, men vil du have succes i Knockuout City, skal du også kunne samarbejde med dine holdkammerater. Det handler om at holde sig tæt sammen, så I kan aflevere boldene frem og tilbage, hvilket opbygger deres fart, eller så man hurtige kan komme hinanden til undsætning. Går du solo, vil du ofte blive omringet af 2-3 aggressive modspillere, og når boldene flyver om ørerne på en, er det nogle gange svært at bevare overblikket. Her er det en stor fordel at kunne snakke gennem et headset, men selv uden direkte kommunikation falder man for det meste naturligt ind i et samarbejde med sine holdkammerater.

De fem baner i spillet er alle glimrende designede med mange dynamiske elementer, der ikke kun er til pynt. Back Alley Brawl indeholder for eksempel "warp pipes," som vi kender dem fra Paddehatteriget, der hurtigt lader dig komme en presset holdkammerat til undsætning. Og i Knockout Roundabout skal du passe på trafikken, som du dog også kan udnytte til din fordel, ved at gemme dig for modstanderens skud eller få et hurtigt lift rundt på banen.

Du kan ikke hoppe helt så højt som i eksempelvis Fortnite eller Rocket Arena, men til gengæld har du en glider, der lader dig forcere nogle af de huller og kløfter, der udover flyvende bolde udgør den største trussel mod dit helbred. Vil du have overblik over dine modstandere, er der mange genveje og platforme, der lader dig få "the High Ground" på bedste Obi Wan-maner.

Knockout CityKnockout CityKnockout City

Hvis jeg skal kritisere banedesignet for noget, så er det, at der ofte er lidt langt mellem boldene. I forhold til, at det er et stikbold-spil, ja, så render du ofte rundt med tomme hænder. I en sådan situation kan du ved at holde RB/R1 i bund rulle rundt som en anden Sonic og selv blive til en stikbold. Kaster en holdkammerat dig ind i en modstander her, resulterer det i en øjeblikkelig knock out. Men pas på! Modstanderen kan også samle dig op og i værste fald kaste dig udover en kløft. En gang imellem støder du på bolde med unikke evner som en bombe, der eksploderer ved kontakt, men i kampens hede når man sjældent at tænke meget over, hvad man har i hænderne. Forhåbentligt bliver unikke bolde en større del af spillet fremover.

Visuelt er spillet pænt, om end en kende generisk. Velan skal her have stor ros for at have prioriteret funktionalitet og ydelse over et grafisk festfyrværkeri. Spillet kan køre med 60 fps på samtlige konsoller (selv på Switch i performance mode), og jeg mærkede personligt ingen slow downs eller nævneværdige tekniske problemer på Xbox One. Måske allervigtigst så er spillets grafiske side skabt med henblik på at give spilleren den nødvendige information i kampens hede. Frie bolde har lysende kegler, du kan se på stor afstand, og sigter en modspiller på dig, lyser skærmen rødt, så du kan nå at reagere. Det er simpelthen bare solidt design.

Knockout City tilbyder i øjeblikket fire forskellige spildele. Team KO er 3v3, hvor det handler om at få ti knockouts i et bedst ud af tre format, og det er klart den bedste mode. Hver kamp er intens, og ofte bliver det hele først afgjort til allersidst. Men selv da føles det aldrig tilfældigt, hvem der løber af med sejren, takket være spillets solide mekanikker. I Diamond Dash skal dit hold samle diamanter, som modstanderen taber, når de bliver elimineret. Så hvor det er et fint afbræk, så spiller disse kampe meget lig de normale. De to andre modes tilføjer heller ikke meget udover flere specielle bolde (Party Team KO) og muligheden for at duellere 1-mod-1 (Face-Off).

Knockout City

Og denne mangel på variation er måske den største anke ved Knockout City i sin nuværende form. Når du spiller kampe, stiger du i niveau og låser langsomt op for en række kosmetiske genstande, som vi kender det fra denne type live-serive spil. Du kan frit designe dine spillere, og der er nye ansigter, frisurer, tøj, jubelscener, emblemer og meget andet at låse op for. Men lige meget, hvad du ændrer på, så ligner dine karakterer altså stadig K-pop stjerner. Der mangler i skrivende stund simpelthen progression i spillet, og efter en time eller to har du allerede set alt, Knockout City har at byde på. Men det her er heller ikke et spil, der skal spilles tre, fire stive timer i streg. Det er en let tilgængelig og sjov oplevelse, der underholder i korte, intense stød.

Velan Studious har taget sigte og ramt den lige i smasken. Men forhåbentlig kommer der også flere bolde i spil i form af nye spil dele og konkurrenceformer, da dette spil trods alt ikke er free-to-play (foreløbigt bliver Ranked Play tilgængeligt om et par dage). Dertil er der også mikrotransaktioner, så helt sikkert er det, at vi ikke løber tør for kosmetiske genstande. Lidt skarpt sat op afhænger spillets fremtid af, om der bliver tale om et EA- eller et Velan-spil. Lige nu kan spillet dog prøves ganske gratis frem til d. 30. maj, så der er ingen undskyldning for ikke at hoppe ind og få revancheret folkeskolens idrætstimer.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Skarpt og intenst gameplay. Underholdende kampe. Meget tilgængeligt. Baseret på evner frem for pay-to-win.
-
Få spildele. Mangler motivation til videre spil.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.