Just Die Already

Just Die Already

Holdet bag Goat Simulator er tilbage med endnu et gakket spil.

Just Die Already er et af de spil, man ikke kan lade være med at smile af. Spillet er skabt af holdet bag Goat Simulator, og du spiller som en gruppe pensionister, som skal forsøge at ende sig selv i graven på de mest vilde og brutale måder. Jeg har aldrig set frem til at blive gammel, men hvis jeg skal igennem sådanne pinsler, håber jeg næsten ikke at nå til pensionsalderen!

Ligesom med Goat Simulator, så er Just Die Already ikke et spil med en stor forgrenet historie. Du spiller som en pensionist, der netop er blevet sparket ud af sit fængselslignende plejehjem efter at have lavet ballade til en fødselsdagsfest. Ude på gaden må du nu udføre en række farlige og bizarre udfordringer for at få adgang til et luksuøst alderdomshjem, hvor du kan nyde dit otium. Det virker som et meget urimeligt optagelseskrav, men det er nu engang, sådan landet ligger.

Du har en bucket list, der fungerer som en checkliste over udfordringer, der skal gennemføres, mens du udforsker den åbne verden. Mange af disse går ud på at destruere dig selv eller dine medborgere på de mest grusomme måder muligt, men der er også mere uskyldige opgaver, såsom at spise x antal madvarer eller vælte skraldespande. Opgaverne har et naturligt flow, da du kan gennemføre dem i vilkårlig rækkefølge, og mange af dem vil du naturligt gennemføre, som du udforsker og smadrer alt på din vej.

Just Die Already

Ved at gennemføre udfordringerne løser du op for forskellige våben og kosmetiske genstande, du kan købe i automater rundt omkring i byen. Våbenudvalget er ret unikt, da du for eksempel kan kaste med granater, der sætter bier løs, eller svinge rundt med en stor pølse. Problemet er bare, at disse skøre våben ofte føles ret ubrugelige over for selv ubevæbnede NPC'er. Det bliver heller ikke bedre af, at de fleste NPC'er springer til live igen, efter at du har besejret dem, hvilket gør spillets kampe til spild af tid.

Den farverige sandkasse af en by byder på masser af variation, og der er mange forskellige hemmeligheder, du kan finde, hvis du tager dig tid til at udforske. Hver bydel har sit eget unikke tema, såsom et antikt kloster eller en sportsarena fyldt med svømmebassiner og baseballstationer. Desværre er det også spillets eneste "map," og da det ikke er videre stort, havde jeg hurtigt udforsket hver en krog.

Jeg kunne desværre ikke selv prøve det, men det er værd at bemærke, at Just Die Already har co-op for op til fire spillere. Her kan du frit udforske byen sammen med dine venner, og I kan hjælpe hinanden med at klare jeres respektive udfordringer. I næste måned kommer der også en PvP-opdatering med fire forskellige kamppladser. Det vil også senere blive muligt at skabe sine egne unikke spildele, men dette er endnu ikke andet end løfter. Det giver dog håb om, at spillets levetid vil forlænges i fremtiden.

I små doser leverer Just Die Already herlig dum underholdning, men dets holdbarhed er indtil videre begrænset. I starten var det sjovt at finde nye veje til selvpinsler, men dette blev hurtigt ensformigt, og der gik ikke længe, før jeg havde set det meste. De første timer var dog stadig meget underholdende, og det var svært ikke at grine af spillets skøre ragdoll physics. Du vil helt sikkert blive underholdt af Just Die Already, men i dets nuværende form vil spillet næppe hive dig tilbage efter en enkelt gennemspilning.

Just Die AlreadyJust Die Already
Just Die Already
6 / 10