Space Jam: A New Legacy - The Game

Space Jam: A New Legacy - The Game

Er Space Jam: A New Legacy - The Game en af livets gratis glæder eller blot spild af tid?

For 10-20 år siden fik næsten alle familiefilm en spilversion. Sagesløse forældre måtte ofte punge ud med 300-400 kroner for et spil til deres børn, der ofte var ganske fantasiløst og kunne gennemføres hurtigere, end det tog at se filmen. Det nye Space Jam: A New Legacy - The Game (et beat 'em up baseret på den kommende storfilm fra Warner Bros.) virker som et levn fra denne æra. Forskellen er dog, at spillet er helt gratis, hvilket Microsoft og Warner Bros. fortjener ros for. Men størst ros fortjener udvikleren Digital Eclipse for faktisk at have leveret et ganske glimrende spil.

Ser man på Digital Eclipses tidligere bedrifter, er det ikke så overraskende, at nye Space Jam: A New Legacy - The Game underholder. Deres lange CV tæller utallige arcade ports og licensspil, og det ses tydeligt i spillets retroinspirerede præsentation, der straks bringer en tilbage til SNES-æraen. De pixelerede sprites sætter næppe din Xbox på overarbejde, men det fungerer fint i konteksten.

Du kan vælge mellem tre karakterer: Snurre Snup, Lola Bunny (først introduceret i den originale Space Jam) og basketstjernen Lebron James. Det er lidt morsomt at tænke på, at de originale Looney Tunes primært var en cocktail bestående af vold og racestereotyper. Det sidste finder vi naturligvis ikke her. Men den originale æstetik egner sig stadig glimrende til et beat' em-up, og alle karakterer har morsomme overdrevne animationer. For eksempel slår Lola først med næven, derefter med en kæmpe fisk, og angrebserien sluttes af med mekanisk boksearm - så bliver det ikke meget mere Looney Tunes.

Space Jam: A New Legacy - The Game

Når det kommer til kontrol og styring er karaktererne næsten identitske. Du kan vælge mellem et par forskellige power ups, når du starter spillet eller mister et liv, men for det meste klarer du dig igennem med basale angreb som slagserier, flyvespark og dashes. Hvad der løfter kampsystemet over ren button mashing er introduktionen af en basketball. Udover at forbinde spillet til filmen har den også en ret praktisk anvendelse. Ved at holde X-knappen i bund, kan du opbygge kraft og tyre bolden af sted som et meget kraftfuldt angreb. Bliver du derimod utålmodig og laver et sløset kast, kan du risikere at få den lige tilbage i fjæset - lidt ligesom i Knockout City.

Basketbolden fungerer primært som et langdistanceangreb. Men du kan også smide den i hovedet på en fjende fra tæt hold og bokse den frem og tilbage, hvilket er særligt effektivt mod bosser. Og du får brug for alle tricks i bogen, for Space Jam er bestemt ikke noget let spil. Fjenderne er meget opfindsomme og ynder at omringe dig. Du kommer til at støde på bomber, robotter med flammekastere og mekaniske frøer, og de varierede angrebsmønstre gør, at du konstant skal være på mærkerne. Vil jeg forsøge at få fat i basketbolden, eller klarer jeg mig med slag og spark? Kan det betale sig at bruge mit superangreb (slag + hop), der giver tiltrængt pusterum, men samtidigt koster lidt liv? I kampens hede skal man konstant træffe sådanne beslutninger, og det resulterer i et herligt hektisk spil.

Space Jam: A New Legacy - The Game

Som jeg beskriver Space Jam: A New Legacy - The Game, lyder det jo som et rent slam dunk. Spilet har dog også en række klare mangler. Lydeffekterne er ekstremt sparsomme og primitive, og den visuelle side kunne godt bruge lidt mere polering. Historien er også lige til at krølle sammen og skyde i papirkurven - ikke at vi forventede et mesterværk - men der kunne godt være lidt flere gakkede momenter. De enkelte niveauer mangler også variation, selvom miner, laserfælder og rullende tønder til tider giver lidt ekstra sved på panden.

Space Jam The New Legacy er meget kort spil. Man kunne også vælge at sige, det kender sin besøgelsestid. Fremfor at trække oplevelsen i langdrag, får du cirka 40-50 minutters intenst beat 'em up. Når hovedspillet er gennemført, kan du jagte achievements eller forsøge at slå din high-score i bossmode. Der er sågar en hard mode (yikes!), så du kan snildt klemme 2-3 timer ud af spillet, særligt hvis du hygger dig med lokal co-op. Er du fan af den originale Space Jam, så fortjener dette spil et gratis download på din Xbox - enten nu gennem Xbox Game Pass eller fra den 16. juni, hvor det bliver tilgængeligt for alle på platformen.

Space Jam: A New Legacy - The GameSpace Jam: A New Legacy - The GameSpace Jam: A New Legacy - The Game
7 / 10
+