Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Kan spinoffserien måle sig med de populære udgivelser i hovedserien?

Det farverige spinoff Monster Hunter Stories udkom på et lidt uheldigt tidspunkt. Spillet ramte Vesten tilbage i 2017, mens Nintendo 3DS dalede i popularitet, og det udkom endda også lige inden, at Monster Hunter: World får alvor gjorde serien populær på vores breddegrader. Derfor fik spillet ikke helt den opmærksomhed, det fortjente, på trods af positive anmeldelser. Nu giver Capcom den så endnu et skud - denne gang på Nintendo Switch og PC - med Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin, der bygger videre på det originale fundament.

Du behøver ikke at have spillet originalen for at kaste dig over Wings of Ruin, da spillet har en helt separat historie. Du spiller som barnebarnet af den legendariske dragetæmmer Red, og skal følge i dennes fodspor, når du drager af sted på et stort eventyr, efter en række mystiske begivenheder har sat din hjemby Hakolo Island på den anden ende. Majestætiske væsener kendt som Rathalos (drager) forsvinder over hele landet, og samtidigt åbner der sig en række ildevarslende rifter i jorden, der forvandler de før så fredelige monstre til blodtørstige bæster. Det er selvfølgelig op til dig at genoprette balancen.

Historien har fint stemmeskuespil og minder nogle gange lidt om en animeserie, men var i mine øjne alligevel et af spillets svageste aspekter. Personligt kunne jeg godt lide, hvordan historien behandlede de moralske aspekter i monsterjagten, og man dermed kom til at stille spørgsmålstegn ved ens egen rolle i spillets verden. På den anden side gav den stumme hovedperson en masse akavede samtaler, og vores kattelignende medhjælper Narvirou var en konstant irritation. Jeg forstår godt, at han er inkluderet for at bløde et ret dystert plot en smule op, men hans evindelige kattejokes og falden-på-halen humor gik mig hurtigt på nerverne - selv som en katteelsker.

Ligesom i originalen skal du her træne din egen personlige hær af monstre bestående af favoritter fra seriens mange udgivelser. Det minder meget om et andet populært RPG, men for at fange monstrene skal du ikke kaste en Poké Ball efter dem. I stedet skal du vove dig dybt ind i mørke huler og stjæle et æg fra bevogtede redder. Når æggene udklækker, vil monstrene følge dig på din rejse og ligesom i Pokémon, har du et hold bestående af seks monstre, der kan udskiftes mellem kampe. Du kan endda kombinere monstrenes respektive angreb gennem den såkaldte Rite of Challenging og dermed gøre stor skade. På den måde får alle monstre på dit hold værdi, og det giver motivation til konstant at samle flere.

Spillets kampe er turbaserede, hvilket er en stor ændring for dem, der er vant til den hektiske aktion i hovedspillet. Der er tre typer af angreb (styrke, teknik og fart) og det fungerer lidt som en slags sten-saks-papir. Her slår fart styrke, styrke slår teknik, og teknik slår fart. Der er også specielle Kinship angreb, der kan anvendes, når du har akkumuleret nok point. Hvis din karakter (du kommer også til selv at slås) og dit monster anvender den samme type angreb, vil det gøre ekstra skade.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Kampsystemet er relativt simpelt, men du bliver konstant nødt til at tilpasse din strategi til de enkelte monstre. Visse monstre vil forsøge at angribe dig fra luften, og du skal angribe deres vinger for at få dem ned på jorden, mens andre vil grave sig ned som en anden Diglet og angribe dig, når du mindst venter det. Du kan også blive ramt af statuseffekter som søvn, forbrænding og forgiftning, så det kan betale sig at have tasken fyldt med medicin og helende genstande.

Når du ikke kæmper, kommer du til at udforske en række forskellige miljøer i jagten på det næste monster. Med snedækkede bjerge, mørke grotter og skønne tropiske strande er den visuelle variation i top, men lidt skuffende føles områderne meget lineære, og de er separeret af lange indlæsningstider. Til gengæld har områderne Metroidvania-lignende elementer, og du kan finde ekstra hemmeligheder ved at bringe de rigtige monstre med dig. Det fungerer lidt som HM i de klassiske Pokémon, hvor et monster eksempelvis kan smadre sten, mens et andet lader dig kravle op af stejle strækninger.

Ud over dets skuffende historie har Stories 2 et par andre mangler. Spillets missionsstruktur begynder at føles ret ensformig cirka halvvejs igennem, da du konstant rejser fra den ene by til det andet og besejrer stadigt stærkere monstre uden meget afveksling. Det er selvfølgelig en del af selve Monster Hunters DNA, men lidt mere variation havde været kærkommen i form af udforskningsbaserede missioner og aktiviteter, der involverede de enkelte monstres unikke evner. Opgraderinger og crafting er stadig en del af spillet, men til veteranernes skuffelse mindre prominent. Du kan nu lave hele rustninger fremfor enkelte dele, og våben opgraderes lineært fremfor de tidligere forgrenede muligheder.

Selv med disse forbehold er Monster Hunter Stories 2 en underholdende efterfølger, der helt sikkert fortjener sin plads ved siden af den glimrende hovedserie. Det blev aldrig kedeligt at kæmpe ved siden af mine favoritmonstre fra serien, og kampsystemet fungerede glimrende. Udforskning og historie kunne godt have været en tand bedre, men så længe du ved, hvad du går ind til, skal dette spil nok levere. Er du fan af Monster Hunter eller spil som Pokémon, så er sommerferieunderholdningen sikret.

Monster Hunter Stories 2: Wings of RuinMonster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
7 / 10