The Forgotten City

The Forgotten City

Er det nye eventyr baseret på en mod til Skyrim antikt spildesign, eller kan det ligesom de romerske historikere både underholde og belære?

Det er en lommefilosofisk sandhed, at historien har det med at gentage sig selv. Hvorvidt det passer, kan altid diskuteres, men når det kommer til The Forgotten City, er der noget om snakken. Spillet udkom oprindeligt som en mod til The Elder Scrolls V: Skyrim tilbage i 2015, men er nu tilgængelig i en selvstændig version til PC og konsol. Og som det er blevet så populært for tiden, er du fanget i en tidsløkke, hvor den samme dag gentager sig igen og igen med små, men signifikante variationer.

The Forgotten City starter nu ikke længere i Tamriel, men ved bredden af den italienske flod Tiberen i det herrens år 2021. Her undersøger du nogle romerske ruiner, da du pludselig slynges langt tilbage i tiden. Mere præcist havner du i underjordisk landsby kort tid efter den store brand i Rom i 64 e.Kr. under kejser Nero. Udvikleren Modern Storytellers har løbende konsuleret historikere og arkæologer og til tider føles The Forgotten City næsten som et interaktivt museum i stil med Discovery Mode kendt fra Assissin's Creed: Origins (og senere kapitler.) Detaljerede husholdningsobjekter giver et indblik i datidens hverdag, og smukt ornamenterede templer vidner om, at dette her var det romerske imperium i dets storhedstid.

The Forgotten City

Måske flottest af alt er de gyldne statuer, du finder overalt i byen og ofte på de mest mærkværdige steder. Du indser dog hurtigt, at statuerne ikke blot er til pynt, da de ligesom saltstøtterne i Pompei bærer vidne om en forfærdelig tragedie. Statuerne er nemlig tidligere beboere i den underjordiske koloni, der er blevet forvandlet til guld for at forbryde sig mod Den Gyldne Regel - et strengt moralsk kodeks, der straffer kollektivt for den enkeltes forbrydelse. Hvem står får håndhævelsen af reglen vides ikke, men både strenge og altseende er de...

De tilbageværende borgere er alle tyndet af Den Gyldne Regel, og der hersker en blanding af frygt, apati og frustration i den afsidesliggende by. Koloniens leder magistraten Sentius har derfor på fornemmelsen, at den Gyldne Regel snart vil blive brudt, og lader det være op til dig, den senest ankomne, at sørge for, at reglerne bliver overholdt. For at det kan lade sig gøre skal du interagere med samtlige borgere i byen og finde ud af, hvem der kunne tænkes at forbryde sig mod loven. Og der er mistænke nok, da kolonien består af borgere fra hele det store romerske imperium fra Nederlandene til Egypten, der alle har forskellige agendaer, relationer og skjulte hemmeligheder.

Spillets gameplay består af klassiske udforskning i første person, som vi kender det fra adventurespil, hvor du skal finde skjulte genstande og tale med karakterer. Ofte skal du også klare missioner for de enkelte borgere for at vinde deres tillid. Det lyder meget simpelt, men heldigvis er spillet rigt på gåder og filosofiske hovedbrud. Det mest interessante af slagsen går ud på, at du for i sidste ende at opretholde Den Gyldne Regel til tider selv må bryde den ved for eksempel at myrde karakterer eller stjæle vigtige genstande. Hvad der herefter sker, vil jeg ikke afsløre, da det næsten fortjener at blive opdaget selv. Men faktum er, at hvis du overlever Gudernes straf, starter dagen forfra og du kan prøve igen - nu med flere genstande i din beholdning og mere information på den mentale stentavle.

The Forgotten CityThe Forgotten City
The Forgotten City

Dette giver en række strategiske muligheder, som udvikleren virkeligt formår at anvende på kreativ vis. For eksempel skulle jeg på et tidspunkt bruge en flaske vin for at løse et større politisk komplot. Jeg blev fortalt, at slaven Iulia kunne hjælpe mig med at snyde den skruppelløse krovært Aurelia, og drog afsted for at finde hende. Men ak, Ullia var blevet forgiftet tidligere på dagen. Jeg måtte derfor først finde en modgift og derefter rejse tilbage i tiden, inden jeg kunne komme videre med min store forkromede plan. De mange missioner glider på kryds og tværs ind af hinanden på denne måde, og tidsløkken giver lige det hele en ekstra dimension.

Udvikleren har valgt at lave et fokuseret spil uden alt for meget unødigt ekstra fyld. Alligevel er der lidt forskellige gameplaysekvenser i form af platformsekvenser og små gåder. Der er også kamp. På ret morsom vis kan du rende rundt med en pistol, hvis du vælger en specifik baggrund til din karakter, men ellers er dit primære våben en Gylden Bue venligt udlånt af gudinden Diana. Buen lader dig forvandle genstande til guld og skal anvendes i en række puzzles. Du kommer undervejs til at kæmpe mod aggressive zombielignende fjender, som du enten kan forsøge at klare med en rolig hånd som i et FPS eller med lidt hurtig tækning ved at udnytte forskellige fælder i miljøet.

I betragtning af, at spillet er udviklet af hold blot bestående af tre mand (samt en række eksterne konsulenter) er det imponerende, hvad der er blevet skabt i forhold til den flotte, dynamiske verden og de spændende missioner. Spillet er rent guld for historiefans, og selve spillets historie (altså den fiktive af slagsen) er også meget imponerende og væver på smuk vis politiske, mytologiske og filosofiske tråde sammen til et tilfredsstillende hele.

The Forgotten City
The Forgotten CityThe Forgotten City

Med sin romerske arkitektur og dynamiske NPC'er minder spillet en næsten mere om The Elder Scrolls IV: Oblivion end det seneste kapitel i Bethesdas serie, og et par forskellige elementer kaster os på godt og ondt tilbage til 2006. Stemmeskuespillet er lidt ujævnt, men er overordnet set tilfredsstillende, og alle karaktererne taler alle med en passende højstemthed. Det glimrende soundtrack bringer også minder om Jeremy Soules mere afdæmpede melodier og skaber altid den rette stemning. Mindre imponerende er de lidt akavede animationer og den ekstreme close-up under samtaler. Det virker til at flere, at karakterne har slugt nogle sjove substanser, for deres øjne har til tider deres helt eget liv. Overordnet set er spillet dog grafisk ganske pænt, om end lys og refleksioner ikke altid virker lige naturlige.

Jeg har også nogle få kritikpunkter omkring spillets indhold. The Forgotten City har fire slutninger og den bedste af dem kan nås på omtrent en 6-7 timer. Takket være tidsløkken konvergerer historien ikke, så du kan altid bruge en time eller to på at låse op for de øvrige, men så er der heller ikke meget mere at lave. Det er i sig selv intet problem, men da historien er ekstremt ambitiøst føles det nogle gange, som om der mangler tid til at de mange overraskelser og afsløringer kan nå at bundfælde sig. Her kunne et par længere grotter (der er reelt set kun to af slagsen) havde fortyndet den koncentrerede historiefortælling en anelse.

Det skal også med, at du lidt for ofte nærmest snubler over løsningen på gåder og missioner. Spillets åbne natur gør, at der er mange måder at klare dine objektiver på, og hvor det som udgangspunkt også er positivt, så fjerner det en smule af den selvstændige tankevirksomhed. Til tider følte jeg næsten som om, at jeg løb orienteringsløb mellem checkpoints fremfor rent faktisk selv at planlægge mit næste skridt.

The Forgotten City

Men når dette er sagt, så er The Forgotten City et fremragende spil, og det er virkeligt imponerende, hvad det lille udviklerhold har formået at skrue sammen. Når det kommer til missionsdesign, historiefortælling og skabelsen af en levende verden, kunne flere store udviklere godt tage ved lære, og selvom det lige mangler det sidste for at være et af årets bedste spil, så bør du ikke snyde dig selv for denne oplevelse. The Forgotten City har været al ventetiden værd.

8 / 10
+
Fascinerede og kompakt verden. Fantastisk missionsdesign. Solidt gameplay. Fin præsentation. Tidsløkken anvendes både i historie og gameplay.