Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Psychonauts 2

Psychonauts 2

Anders har pløjet sig igennem Double Fines seneste, og han er parat til at kalde det et mesterværk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

I 2005 udkom Psychonauts, et spil som burde have taget verden med storm. Spillet var bogstaveligt talt Tim Schafer "brainchild", et fuldkommen syret, kreativt, modigt og fantastisk platformspil, hvor man bevægede sig i mentale verdener, og som vendte op og ned på genren. Jeg var 14 år dengang, og jeg elskede det, præcis som de fleste, som faktisk gav sig i kast med spillet. Desværre var det endnu et Schafer -spil, som anmelderne og spillerne elskede, men som bare ikke var mainstream nok til at være en finansiel succes. Psychonauts er i dag nærmest definitionen på et kult-spil, præcis som andre Schafer-klassikere.

Derfor var der heller ikke mange, som regnede med at Psychonauts nogensinde ville få den efterfølger, det fortjente. Alligevel står vi nu her, i 2021, med Psychonauts 2, et spil som har været ude på lidt af en rejse siden det blev annonceret for seks år siden. Det blev til gennem både crowdfunding og investeringsaftaler med bl.a. Starbreeze Studios. Psychonauts 2 er siden blevet en Microsoft-ejet titel ifm. deres opkøb af selve skaberne Double Fine, men udkommer alligevel på PlayStation 4. Nå ja, og så blev titlen forsinket af flere omgange undervejs. Med så mange år mellem originalen og denne efterfølger, og med en langvarig udviklingsproces, kan man med rimelighed spørge: er Psychonauts 2 den efterfølger, som den banebrydende etter fortjener?

Psychonauts 2
Psychonauts 2Psychonauts 2Psychonauts 2

Da Psychonauts' koncept er ret bizart må vi hellere få en forklaring på banen først. Du spiller atter engang som drengen Raz, der hjælper Psychonaut-spionerne, og ihærdigt selv prøver at blive en rigtig Psychonaut. Kort sagt, så er en Psychonaut en spion med mentale evner, som bl.a. kan bruge telekinese og manipulere virkeligheden med tankens kraft. Det vildeste, man som Psychonaut kan, er dog, at åbne døren ind til andre menneskers bevidsthed, bogstaveligt talt. Store dele af spillet foregår derfor inde i nogens mentale virkelighed, hvor du skal besejre deres indre dæmoner og "rydde op" i deres traumer og problemer. Hver enkelt mentale verden er vidt forskellig fra de andre, og kan have temaer som et bibliotek, hvor du hopper rundt på gigantiske bøger, en giftig bowling-by, eller noget så uventet som et post- eller frisørtema.

Fra første sekund er det tydeligt, at Hr. Schafers syrede hjerne har været på spil igen, og endnu engang har skabt noget helt særligt. Efter en kort intro til historien fra etteren samt VR-spillet Psychonauts in the Rhombus of Ruin fra 2017 kastes du ud i en jagt efter dem, som tog Psychonaut-chefen Truman Zanotto til fange i slutningen af etteren. Denne jagt leder dig gennem en skør tandlæges mareridsagtige bevidsthed, et mentalt casino-hospital, og direkte til The Motherlobe - Psychonauts' hovedkvarter. Her bliver du praktikant, og skal sammen med dine venner nå til bunds i, hvem hos Psychonauts der er en forræder, og som prøver at vække den sagnomspundne skurk Maligula til live igen.

Som forventet er historien, verdenen og karaktererne sjove, tossede og nærmest psykedeliske. Men Psychonauts 2 er ikke bare en skør og fascinerende efterfølger - det er et spil, som vil være den bedste version af det, originalen gjorde, og bruger alle de ekstra hestekræfter, moderne maskiner besidder, til at opnå det. Man kan virkelig mærke, at det talent, der gjorde etteren fantastisk, er bragt i spil endnu engang, og nu med flere tekniske muligheder end nogensinde før. Som spiller mærker man med det samme, at magien fra Psychonauts er tilbage, med al den barnlige glæde og fascination, etteren gav - nu bare som en moderne, smuk og lækker platformer. På mesterlig vis formår spillet altså både at være tro mod originalen, og at bringe Psychonauts ind i denne generation.

Psychonauts 2
Psychonauts 2Psychonauts 2Psychonauts 2Psychonauts 2

Psychonauts 2 lykkes især, fordi det bringer etterens unikke charme tilbage. Richard Horvitz er tilbage i hovedrollen som Razputin "Raz" Aquato, og så vidt jeg kan høre gælder det også resten af castet. Schafer & Co. har med dette cast sikret sig atter engang at have fantastiske stemmer bag de elskelige karakterer. Man skal ikke undervurdere, hvor gode skuespillerne er til at gøre karaktererne troværdige, trods de absurde hoveder og den tossede verden.

På den visuelle side er Psychonauts 2 virkelig et mesterstykke. Den forvrængede kunstneriske stil fra etteren bevares, mens de mentale verdener er større og mere detaljerede end nogensinde før. Fra din sikre base, The Motherlobe, hvor agenterne svæver rundt som om det er en slags syret spion-Hogwarts, til det utal af mentale verdener, man besøger, så bliver man overrasket rundt om hvert et hjørne, fordi omgivelserne er så gennemtænkte. Karakter-designet er ligeledes imponerende, og selvom hovederne er groteske og karikerede, så er verdenen alligevel troværdig og elskelig, som i de bedste Pixar-film.

Psychonauts 2 vinder dog også på sit fænomenale gameplay. Da Raz er vokset op som cirkusakrobat er han ret adræt, og kan fx grinde henad rør, gelændere og lignende overflader, samt dobbelthoppe og klatre. Gameplayet består naturligvis især i at bruge Raz' Psi-evner til at klare de mange baner, samt komme rundt. Mange evner går igen, såsom Levitation, som både skaber en bobbel du kan svæve med, men også en bold, du kan løbe rundt på, for at bevæge dig hurtigere. Der er naturligvis også mere aggressive evner, som Psi-blast og Pyrokinesis. Telekinesis, som lader dig se ting gennem andres øjne, går også igen fra etteren. Der kommer dog også nye evner til, som Mental Connection, der fungerer som en grappling hook mellem "tanker" i mentale verdener. Min personlige favorit, Time Bubble, lader dig sløve tiden for udvalgte fjender eller objekter i verdenen. Det ser bare vildt fedt ud, og er også sjovt at lege med. Sidst men ikke mindst, så kan du lave en papirversion af dig selv med Projection. Tilsammen skaber Raz' adræthed og de mange evner et meget underholdende og elegant platformsgameplay.

En af de største bedrifter, Psychonauts 2 begår, er at anvende disse evner på kreativ vis, for at give dig en bedre forbindelse til verdenen. Omtrent 8 timer inde i spillet, når du ellers tror du har set det hele, overrasker spillet fx med en ny fjende ved navn Bad Mood. Det er ikke fordi Bad Mood er vanskelig som sådan, men den kan kun skades på én måde, nemlig ved at finde frem til dens årsag. Dette skal du bruge en bestemt evne til (jeg siger ikke hvilken), og ellers, så kan den ikke skades. Det er den slags små spil på "den mentale verden", som Psychonauts 2 kontinuerligt overrasker med, og som giver denne ellers gængse fjende lidt mere mening.

Der er et utal af eksempler på, hvordan de mentale verdener hele tiden genopfinder gameplayet, og bruger det til at fortælle en historie. I en særligt ængstelig bevidsthed skal du hjælpe personen igennem et vanvittigt game show, som er styret af kæmpe gedetøjdyr. Det er et madprogram, hvor maden, du skal tilberede, er tilskuerne. Her skal du med din telekinetiske hånd gribe disse tilskuere, fx en vandmelon, gris, et æg osv., og føre dem gennem komplicerede forhindringer, som savblade og kogeplader, til den rigtige station. Et æg skal måske steges eller koges, mens en gris først skal skæres til bacon, og derefter steges, eller et jordbær skal blendes. Når det er tilberedt skal det tages op igen og hen på en tallerken, hvor kæmpegederne så skal vurdere måltidet. Forhindringerne bliver gradvis sværere, og skal klares indenfor en bestemt tid. Totalt syret, men genialt fundet på.

Psychonauts 2
Psychonauts 2Psychonauts 2Psychonauts 2

Generelt kulminerer disse verdener selvfølgelig i en eller flere bosskampe, som også overordnet set fungerer rigtig godt. Typisk repræsenterer en boss et aspekt af personen, hvis bevidsthed du er inde i, og det giver naturligvis ekstra dybde til karaktererne, at du møder disse mørke sider ansigt til ansigt. Visse bosskampe måtte gerne være mere udfordrende, men i hvert fald formår de alle sammen at være underholdende, og hver enkelt bosskamp føles som en god konklusion på "historien" for den karakter, du hjælper.

Musik og lyd i Psychonauts 2 er også i top. De mange varierede miljøer er udstyret med de helt rigtige soundtracks, og man ender ofte med selv at nynne med. Stemningen havde som sagt ikke været den samme, hvis man ikke havde bragt stemmecastet fra originalen med. Det samme kan siges om resten af lydsiden, som formår at genskabe den unikke, skøre stemning, som etteren gjorde så godt.

Der er ingen tvivl for mig om, at dette er et af årets allerstærkeste titler. Engang imellem skal der bare tid til, for at skabe stor kunst, og man må sige at Psychonauts 2 har taget sin tid. Men nu er det her, og det er nærmest det bedste spil, det kunne være. Det ser fantastisk ud, kører glat og er fyldt med hjerte. Det tackler emnet mental sundhed med både humor og varme. Det er også teknisk velbygget, og i min gennemspilning har jeg kun oplevet to fejl, hvor jeg sad fast og måtte gå til menuen og tilbage igen, men ellers har det været en fuldkommen problemfri oplevelse på Xbox Series X - så vidt jeg kunne fornemme i solid 4K / 60 FPS.

Er der så noget, spillet kunne gøre bedre? Jo, mens de mentale verdener er fantastiske i sig selv, så bruger man så lang tid i folks hjerner, at de andre karakterer i historien kan træde lige lovlig meget i baggrunden. Det gør, at man nogle gange kan tænke "Øh, hvorfor er det nu jeg er i den her hjerne? Hvad var det egentlig, vi skulle ude i virkeligheden?" Det ville på sin vis være rart, hvis spillet havde været lidt længere, og man fik lov til at bruge mere tid med karaktererne i den virkelige verden også.

Dette er dog et mindre kritikpunkt for et spil, som er både rørende og morsomt, og som bringer en af de mest kreative spilverdener til live på mesterlig vis. Det endda i en genre, som ikke er så meget i rampelyset mere. Man må bare håbe, at Double Fine med deres nye Microsoft-penge får mulighed for at fortsætte Raz' historie i endnu flere Psychonauts-spil, og at der denne gang ikke går 16 år før vi får det næste.

HQ
Psychonauts 2
Psychonauts 2
Psychonauts 2
Psychonauts 2
Psychonauts 2
10 Gamereactor Danmark
10 / 10
+
Utroligt flot, charme og kreativitet overalt, solidt platform-gameplay, god historie, super stemmeskuespil, godt soundtrack.
-
Mentale verdener afbryder lidt historien, bosskampe kan være lidt nemme.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Psychonauts 2Score

Psychonauts 2

ANMELDELSE. Skrevet af Anders C. Fischer

Anders har pløjet sig igennem Double Fines seneste, og han er parat til at kalde det et mesterværk.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.