Dansk
Gamereactor
artikler

Fra anmelder til PR-mand

Jonas har taget springet fra Gamereactor til spilkommunikation og Brain+. Læs om projektet her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

For lige at komme ordentligt fra land, så kender flere af jer mig nok som anmelder af diverse spil (primært sportsspil i nyere tid) her på Gamereactor eller måske blot som bruger på siden gennem årene. Tidligere har jeg også tilbragt et halvt år på GR-kontoret som praktikant, hvilket blandt andet indebar en lang række presseture til diverse spilfirmaer rundt omkring i verden.

Nu er jeg så endt i den anden ende af branchen og er blevet en del af den danske virksomhed Brain+, hvor jeg er en del af marketing-holdet. Derfor kan jeg naturligvis ikke tillade mig at anmelde længere på Gamereactor. Noget med journalistisk integritet.... fablede min (nu tidligere) chefredaktør-Lee om.

Men tilbage til mit nye job. Dette foregår under lidt mere ydmyge forhold end hos eksempelvis Zenimax og EA, men som I også kan se på billedet af vores lokaler (som vi deler med en række andre virksomheder), så kan vi ikke tillade os at klage. Med en placering i et af de gamle renoverede kanonbådshuse på Holmen få hundrede meter fra Operaen, så har vi både byen og vandet som naboer. Det er man glad for, når solen kigger frem her i løbet af foråret og sommeren.

Fra anmelder til PR-mand

I Brain+ udvikler vi en iOS-app med spil, der træner brugerens hjerne ved hjælp af indtil videre tre forskellige spil. Den for nyligt opdaterede version af Brain+ app'en indeholder en række videnskabeligt designede spil, der forbedrer mentale evner inden for områderne opmærksomhed, hukommelse, problemløsning og planlægning. App'en er udviklet i samarbejde med førende hjerneforskere fra Københavns Universitet samt veteraner fra spilindustrien, og kan spilles af folk i alle aldre. En Android-version er også planlagt, men det kræver flere ressourcer, før vi for alvor kan kaste os over en konvertering.

Fra anmelder til PR-mand

Udviklet af veteraner fra spilindustrien
To af de erfarne herrer, der nu lægger deres arbejde i at udvikle Brain+ app'en, er Rasmus Højengaard og Morten Hedegren. Rasmus Højengaard har i de seneste år været Director of Creative Development for spil-mastodonten Crytek, men er nu vendt hjem til Danmark for at kaste sig over app-udvikling ovenpå de store projekter, der var hverdagen, da han befandt sig hos de tyske grafik-konger.

Om sin involvering i Brain+ projektet siger Rasmus selv:

"Det handler grundlæggende om, at jeg godt kan lide at lave forskellige ting, og derudover synes jeg, at det lød som et ekstremt spændende projekt. Gennem mine 17 år i branchen har jeg gjort en dyd ud af altid at skifte mellem at arbejde i de store firmaer og så at lave mine egne ting eller arbejde på mindre startup-projekter. Der er fordele og ulemper ved både store og små udviklingsforløb, men jeg gør meget ud af at bruge erfaringer på kryds og tværs af projekterne. Noget af det mest positive ved at arbejde med et mindre hold som her i Brain+ er, at eventuelle ændringer eller tilføjelser til eksisterende spil kan ske med meget kortere varsel end i en stor organisation som for eksempel Crytek. Der er så at sige ikke så mange led i kæden i en mindre virksomhed. Omvendt har vi nogle andre udfordringer, når vi skal udvikle nye spil fra bunden af til app'en. Udvikling af nye øvelser kræver nemlig et ekstremt tæt samarbejde med de tilknyttede forskere fra Københavns Universet, hvilket betyder en masse møder og snak frem og tilbage om, hvad der skal til, for at det pågældende spil bliver så gavnligt som muligt for spilleren. Og først derefter skal vi forsøge at få gjort det så underholdende som muligt, så folk har lyst til at blive ved med at spille gennem længere tid og dermed optimere deres udbytte af træningen."

Fra anmelder til PR-mand

Morten Hedegren startede ud i mod-community'et omkring det første Half-Life, og har efterfølgende spenderet næsten ti år som level designer hos IO Interactive. Om sit engagement i Brain+ projektet forklarer han det selv på følgende måde:

"Jeg har i længere tid følt, at hjernetræningsspil har været et felt, hvor der var utrolig meget potentiale, men at det alt for ofte har været ret tørt og har krævet meget tålmodighed af brugeren, hvis han eller hun skulle spille dem i længere tid. Jeg fandt det derudover interessant ved Brain+, at vi har muligheden for at skabe spil som først og fremmest har en beviselig og effektiv forbedring af ens kognitive egenskaber, men som samtidig også er oprigtigt sjove og gode spil, der skal være konkurrencedygtige med de spil man ellers ville spille på sin smartphone eller tablet. Ideelt skal man have det så sjovt med spillene at man glemmer at man også hjælper sig selv samtidig."

Han mener ligesom Rasmus, at det er positivt, at der ikke er så mange folk omkring bordet, når app'en skal udvikles.

"Man er ofte mere fleksibel med et mindre team og er i stand til at arbejde hurtigere end med et stort team. På store teams rammer man ofte et loft, hvor det at have flere folk ikke nødvendigvis betyder, at arbejdet går hurtigere. Dobbelt så mange folk er så at sige ikke lig med, at man får arbejdet gjort dobbelt så hurtigt. Det gode ved mindre teams er også, at den enkelte medarbejder ofte har et større ansvar og en større mulighed for at få sin mening hørt og dermed få ønskede ændringer eller forslag implementeret i det endelige produkt."

Spillene
Den nuværende Brain + app indeholder tre spil, der træner nogle af de mentale færdigheder, der af forskerne på Københavns Universitet er blevet udpeget til at være nogle af de mest vitale: Opmærksomhed, hukommelse, planlægning og problemløsning. I et spil, Captain's Challenge, træner spilleren sin opmærksomhed og korttidshukommelse for at styre et skib sikkert gennem klippefyldte farvande. I et andet spil, Husk Mig, træner spilleren langtidshukommelsen og det at blive bedre til at huske personlige oplysninger om en række forskellige mennesker.
I det tredje spil, Fresh Frog, træner spilleren sine problemløsning- og planlægningsevner. Dette gøres ved at forsøge at navigere en fortryllet frø gennem et område med så få træk som muligt for i sidste ende at kunne få et kys af prinsessen og dermed bryde forbandelsen.

Prismodellen
Brain+ app'en er tilgængelig til iPhone og iPad og kan downloades og prøves gratis. Den gratis version giver brugeren mulighed for at spille i et vist antal minutter hver dag. For at få ubegrænset adgang til træningen på den lange bane kræver det, at spilleren betaler for et abonnement til en Premium-konto. Før I råber vagt i gevær i forhold til skumle mikrotransaktioner og derfor sætter os i bås med branchens nærmest officielt udnævnte skurke, så er der heldigvis en god forklaring på, hvorfor dette er vores valgte prismodel. Denne model er blandt andet valgt for at sikre en løbende udvikling af app'en, hvilket indebærer nye spil og funktioner samt en snarlig opdatering af farveskemaer og senere et helt nyt user interface-design. Det skal også nævnes, at der ingen reklamer er i den gratis version.

I kan altså roligt slukke faklerne og stille høtyvene tilbage i skuret.

Fra anmelder til PR-mandFra anmelder til PR-mand

Næste punkt på dagsordenen er lancering i USA om en måneds tid, og så må vi se, hvor det bærer hen. Tingene går stærkt for tiden, og undertegnede skal stadig vænne sig til rent faktisk at være en fast del af spilbranchen.

Det var et mål, jeg satte mig for en del år siden efterhånden, og et ønske som mit engagement hos Gamereactor klart har været med til at opfylde. Jeg føler i hvert fald, at det gavner min indsats i mit nuværende job, at jeg har en vis viden om, hvordan branchen fungerer - på både godt og ondt.

Dette bliver jo nok foreløbigt min sidste tekst på Gamereactor, om ikke andet som redaktionel skribent af åbenlyse årsager. Tak for jeres tid. I er selvfølgelig mere end velkomne til at stille spørgsmål i kommentarfeltet, da jeg vil holde øje med tråden og svare efter bedste evne, hvis der er noget, I gerne vil vide om projektet.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.