Dansk
Gamereactor
artikler
Halo 5: Guardians

343 Industries åbner op omkring Halo 5: Guardians

Vi satte os ned med instruktør Tim Longo for at lære mere om Warzone, matchmaking, musikken og effekten af 60 FPS.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Som fans af Halo igennem længere tid, er vi ivrige efter at høre mere om Master Chiefs seneste eventyr, og for nylig fik vi fat i kreativ instruktør Tim Longo for at få mere at vide om det spil, som 343 Industries har arbejdet på forud for udgivelsen på Xbox One til oktober

Hvordan fandt du ud af, at Warzone var det, som Halo 5: Guardians havde brug for?

Vi har leget med tanken om et "hvad nu hvis"- scenarie. Hvordan ville det være, hvis vi tog alle de bedste dele af Halo og smed dem i en multi-player mode? Hvordan ville det fungere? Disse spørgsmål drives ofte af lidenskab for teambaseret spil, men der er ligeledes en anden grund til det. Dengang vi besluttede os for at fokusere på Arena, som er vores meget konkurrenceprægede og balancerede 4v4 mode, som støttes af eSport, vidste vi, at der var brug for en kontrast. Arena er en mode, der fokuserer på mindre kampe, så derfor skabte vi disse større, mere episke slag som alternativ. Ideen startede faktisk allerede under udviklingen af Halo 4, men det viste sig at være en ret stor udfordring at bruge AI'en fra kampagnen. Men nu har vi løst problemerne, og det medvirker, at vi nu har alle de bedste elementer fra Halo i en sandbox mode.

Hvordan virker ranking og match making - systemet i Warzone?

Principielt virker det som i Arena, dog mere varierende, idet spillerne vil komme ind med forskelligt udstyr. Der er altid de samme våben og load-outs i Arena, men i Warzone er det mere frit. Det drejer sig om 24 spillere, så der er kommet mere plads for os at gøre godt med, men proceseringssystemet for at finde og matche spillere med samme evner er uændret. Men det er dog en meget større, mere kaotisk og bomabastik mode, og det er med vilje, så match making'en bliver mere varierende. Warzone er stadig velbalanceret, da alle starter på samme level. og så stiger man efterhånden under kampen. Man kan altså ikke starte med en rocket launcher, men efterhånden som du stiger, så kan du godt komme til det, senere hen. I begyndelsen er der ingen fordele for nogen.

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Så principielt vil nybegyndere spille mod andre nybegyndere, og hardcore spillerne vil spille mod andre hardcore spillere?

Ja, stort set. Match making - systemet vil altid forsøge at sætte de spillere, der er lige dygtige, sammen.

Hvor meget af den gamle Halo motor er der tilbage, nu hvor der køres med 60 FPS og primært 1080p grafik, samt en ny konsol?

Det er et rigtigt godt spørgsmål, men svært at besvare.Vi har bygget det nye spil op fra grunden, og det er svært at sætte et procenttal på, hvor meget der er tilbage af den gamle motor, men de helt fundamentale dele er nye, og alene 60 FPS skiftet krævede en masse adskillelse og analyse. Motoren skulle også tilpasses og ændres, for at vi kunne komme på de dedikerede servere, da dette ligeledes var et stort skift. Derfor måtte en stor del af motoren genopbygges fra grunden.

Halo 5: Guardians

Har der været nogle uforudsete konsekvenser ved skiftet til 60 FPS?

Jo! det er fire gange så meget arbejde som ved 30 FPS, det er ikke bare et spørgsmål om at fordoble, og holdet måtte bruge en masse forskellige fremgangsmåder for at bibeholde den samme kvalitet som førhen. Det, at det lykkedes os at få spillet til at køre i 60 FPS i alle modes, er en bedrift i sig selv, som vi er meget stolte af. Et af de udfordringer, som vi eksempelvis var ude for, var selve indstillingen af spillet, så det kunne tilpasses de 60 FPS.
Vi kunne ikke bare bruge det, vi havde fra 30 FPS, da det har indvirkning på, hvordan styringen føles, hvor mange skud, der skal til for at dræbe nogen, animationerne osv. Alt skulle altså genindstilles og retoucheres. Nogle af problemerne havde vi forudset fra starten, men andre snublede vi over, under udviklingen.

Havde I overvejet at lave en endnu flottere kampagne i 30 FPS og bare beholde multiplayer i 60 FPS?

Nej, det havde vi ikke. Vi mente, at kampagnen ligeledes skulle være i 60 FPS. Vi vidste, at holdet var i stand til lave et smukt spil selv i 60 FPS, så det bekymrede vi os slet ikke om. Vi vidste også, at spillet viile køre glattere, og gameplay'et ville få gavn af dette, vores motto er jo "Gameplay is king". Så det blev altså 60 FPS, fordi det får spillet til at føles og spilles bedre. Vi ville også have, at multi- og single player delen var i overensstemmelse.

Havde I tænkt på at hyre den oprindelige komponist, Martn O'Donnel, som nu arbejder free lance, til at lave soundtrack'et eller bare et par numre?

Det blev bragt op. men det var for sent på det tidspunkt, da han var i færd med noget andet, men vi har stadig kontakt med ham.

Men er I klar over, at fansene ville elske det, hvis O'Donnel vendte tilbage?

Vores komponist, Kazuma Jinnouchi er meget inspieret af O'Donnels værker, og jeg er meget begejstret for hans bidrag til spillet. Jeg ved ikke, om du, under din spillesession bemærkede, at musikken i starten er klassisk Halo musik? Han er klar over, at det er, hvad fansene vil have. Kazuma er en beskeden fyr, så selv om han bruger sine egne kompositioner, så inddrager han O'Donnels temaer, så man vil kunne høre nogle velkendte melodier, som fansene ville kunne lide. Især når man spiller med Master Chief i Blue Team missionerne, har man brug for den klassiske musik- score for at få den klassiske Halo følelse.

Halo 5: Guardians

Så, den klassiske, originale Halo musik er der også?

Ja, Den er arrangeret om og opdateret, men man vil kunne genkende mange velkendte ting. Alle vil reagere lige så snart de hører musikken med: "Ahh, der var den!"

Online-delen i Halo 4 døde forholdsvist hurtigt ud; hvordan vil I sikre jer at folk vender tilbage efter to - tre år for at fortsætte med at spille?

Det spiller en stor rolle at have de to forskellige modes: Arena og Warzone. Halo har altid forsøgt at have noget for enhver i en mode. Det, som vi har gjort, er at vi ved, at folk, som elsker Arena har et sted hvor de kan deltage i konkurrerende kampe med gratis DLC maps, så den segment af spillerne ikke bliver fraktioneret, Warzone er for den del af segmentet, der gerne vil deltage i store bombastiske slag. I stedet for at forsøge at tilfredsstille alle med kun en oplevelse, tilbyder vi flere, alt efter hvad de har lyst til. Der er noget for enhver.

<b>Nu hvor al DLC er gratis, vil der så være mikrotransaktioner i spillet?</b>

Alting kan optjenes gratis. men der vil være Requisition Credits, som man kan bruge i Warzone og i kampagne-delen. Med disse kan man købe Req Packs, som er pakker med tilfældige kort, som giver dig lov til at bruge våben og køretøjer, som bruges i kamp, samt kosmetiske ting som også kan bruges i Arena. Disse Req Packs kan købes for rigtige penge for at få tingene hurtigere, men man kan altså godt optjene alt, bare ved at spille spillet.

Det lyder som om, det minder lidt om måden det fungerer på i Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Er det en rimelig sammenligning?

Jo, der er visse ligheder.

Hvor meget har I lyttet til folks meninger og klager vedr. Halo 4?

Vi forsøger at lytte meget til folk og vi havde en beta til Halo 5: Guardians. Det var den tidligste beta, vi nogensinde har haft. Det gjorde vi med vilje, for at kunne lytte til folks feedback, og tilpasse os i tide.Takket være betaen, har vi modificeret maps på baggrund af folks respons. Vi har ændret ting som løbehastighed, ved at nedsætte sprinthastigheden, og forøge den almindelige løbehastighed, så muligheden for at flygte er ikke helt den samme, som i betaen. Vi vil fortsætte med at lytte til fansene efter udgivelsen også. Vi har ligeledes hyret professionelle spillere, som lever af at spille Halo, for at få deres feedback.

Halo 4 endte med en kæmpe cliffhanger, kan man forvente det samme af Halo 5?

Ja, det kan man. Der kommer mere med mysterier. Halo 4 efterladte Chief i en følelsesladet tilstand og der vil komme en kontinuation af dette. Jeg vil sige, ud fra et univers-påvirkende perspektiv, vil Halo 5:Guardians have den største påvirkning end alle de andre titler i serien indtil nu. Men naturligvis, vil jeg ikke afsløre nogen detaljer.

Hvad er du mest stolt af mht. Halo 5: Guardians?

Den er svær, da det er så stort et spil, det er svært at vælge kun en ting, når man har lavet så meget. Men for mig personligt, jeg er en stor co-op spiller, og co-op delen er en grundpille i vores spil, og vores kampagne.
På det helt fundamentale plan, designede vi historien omkring dette med co-op karakterer på alle niveauer. Det er dette, jeg er mest begejstret for og stolt af.

HQ
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians

Relaterede tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

En af årets mest ventede spiltitler lander meget snart, og vi har sendt Sebastian i forvejen for at kæmpe i Halo-universet. Han er netop kommet tilbage, med et vildt udtryk i øjnene og alvorlig kløen i skribentfingrene.

Esport: Envy vender tilbage til Halo

Esport: Envy vender tilbage til Halo

ESPORTS. Skrevet af Carl Nielsen

Esports organisationen Envy har annonceret, at de vender tilbage til kompetetiv Halo. I den overraskende afsløring, kunne Envy også præsentere fire spillere der bliver...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.