Dansk
artikler
The Division

Beta-indtryk fra The Division

Magnus har spenderet en del timer i det sygdomsplagede New York, og leverer nu sine indtryk af The Division's store beta-test.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

The Division har haft en lidt besværlig vej til udgivelse. Ikke bare har spillet lidt under den frygtede Ubisoft-tendens, der går på at vise visuelt ambitiøse afsløringstrailere, for så at skrue heftigt ned for det færdige produkt. Nej, The Division har også lidt under, at det er en ny spiller på banen, der forsøger at finde sin egen plads på det i forvejen tætte spilmarked. Derfor var beta-testen ikke bare nødvendig for at stress-teste serverne, nej, den var nødvendig fordi folk bliver nød til at prøve The Division for at forstå hvad fanden der foregår. Hvordan kan dette være et rollespil? Hvorfor skal hver fjende have så mange skud? Hvorledes fungerer interaktionen med andre spillere? Spørgsmålene har hobet sig op henover det sidste års tid, og mange skulle derfor besvares via denne korte beta-periode. Heldigvis har vi mange af svarene, og også en masse indtryk, og dem vil jeg dele med jer her.

Hvorfor dør fjenderne ikke, ved et velplaceret headshot?!
Det allerførste man bliver gjort opmærksom på, når man åbner The Division's beta er, at dette er en RPG. Det vil altså sige, at selvom spillet ud af til ligner et traditionelt cover-baseret skydespil i tredjeperson, så er The Division mere The Witcher 3: Wild Hunt end det er Uncharted 3: Drake's Deception. Inden under det bedrageriske ydre, banker et sandt RPG-hjerte, og det betyder altså, at spillet handler om tallene og kun tallene. Er dit grej sat op på ineffektiv vis, så vil du gå tomhændet hjem, om det så er i Dark Zone eller andetsteds. I The Division fungerer din oplevelse på samme måde som i World of Warcraft, der nok er det mest nærliggende eksempel, som mange har et forhold til. Du vælger en klasse der har nogle evner, disse evner kan opgraderes, tilpasses og arrangeres, og derefter indsamler du og piller ved en masse grej, hovedsageligt våben og armor, og sådan bliver din karakter effektiv, og helt din egen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
The DivisionThe Division

Tilpasning og effektivitet kommer til udtryk via de førnævnte tal, der flyver op over fjendernes hoveder. Det er en værdi, der repræsenterer en udregning, som er baseret på dit våben, dit level, dine evner og hvorhenne du rammer. Det er simpel strategisk matematik, og dette er det sværeste at vende sig til i The Division. Du skyder som i ethvert, klassisk skydespil i tredjeperson, men den feedback du får fra dine handlinger er ganske anderledes. Dette ledte til nogle kommentarer på vores livestream, hvor nogle seere brokkede sig over, at fjenderne var såkaldte "bullet sponges". Det tager noget tid at vende sig til, men når først konceptet står klart, og designfilosofien tydeliggøre sig selv for spilleren, er der tale om en ret vanedannende spiloplevelse.

Til og med er selve strukturen opbygget som en RPG, dog med en række mere moderne, strømlinede ideer som underliggende fundament. I stedet for de meget statiske quest-strukturer, opstår mange af The Division's fede øjeblikke dynamisk omkring dig, såsom en skududveksling på åben gade, eller en udforskning af en række kassettebåndoptagelser. The Division repræsenterer en langt mere flydende RPG-oplevelse end man skulle tro. Den smadrer genrekonventioner, vender dem på hovedet og leger med ideen om hvad man tillade sig inden for rimelighedens rammer.

Dette betyder ikke, at The Division er en komplet gamechanger, men der innoveres tilpas meget med de faste forventninger til visse gameplay-elementer, at det føles ganske friskt at spille. Det føles som noget helt nyt, selvom det på mange måder mere er en kombination af allerede etablerede ideer.

Men vent, hvor befinder de andre spillere sig henne?
En af de største misforståelser omkring The Division er, at det er en MMO. Altså en oplevelse der dikteres af tusindvis af andre spillere, der render rundt i New York samtidig med dig. The Division's New York udforskes egentlig alene, og ligeledes gennemføres missionerne på egen hånd. Dit New York er dit helt eget, bortset fra en række lukkede zoner, hvor andre spillere er tilgængelige. Dette betyder samtidig, at spillets singleplayer-del forbliver isoleret fra multiplayer-komponenten. Ønsker du at invitere venner ind i dit spil, og gennemføre singleplayer-indholdet sammen, så er valget dit. Intet bliver tvunget nedover hovedet på dig, men igen er værdierne dynamiske. Alt er singleplayer som udgangspunkt, og alt kan samtidig forvandles til multiplayer ved ét tryk på en knap. Det kommer man hurtigt til at sætte utroligt meget pris på når man spiller, for er du i humør til at invitere to venner der netop er kommet online, passer spillets klassesystem og RPG-opbygning perfekt til kooperativ strategi, men ønsker du at blive isoleret af oplevelsen er der stemmeskuespil, fed musik og masser af strategiske gameplay-muligheder, der gør det muligt for dig at tackle en opgave ene mand.

Der er en diversitet her der er altafgørende, for valget hviler altid hos spilleren.

Alt dette er dog med undtagelse af spillets Dark Zone, hvor mange af spillets timer kommer til at forgå. Her er du konstant under pres, for her er der åbent, og du render tit ind i andre spillere. Mistroen driver rundt i gaderne, og samler du et stykke lækkert grej op, har du altid hævet riflen, om så andre spillere truer dig eller ej. Det er utrolig intenst, og man er konstant bevidst om den fare som andre spillere udgør.

Men igen, du vælger selv om du ønsker at begive dig ind i Dark Zone. Valget hviler igen hos spillerne, og når du er derinde, behøver du ikke at have et hold på fire venner med.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
The Division

Nå, men er der så nok indhold for mine penge eller hvad?
The Division er gigantisk, men måske er det ikke så gigantisk som du tror. Beta-testen tilbød noget der lignede en fjerdedel af det samlede kort, og indeholdte kun en brøkdel af de quests, begivenheder og muligheder som det endelige spil kommer til. I stedet for at have med minutter og timer at gøre, så lad os i stedet opridse de forskellige aktiviter, som gerne skulle udgøre indholdet. Du har en stor base, kaldet Base of Operations, der konstant skal opgraderes, videreudvikles og tilpasses. Der er tre centrale værdier - tech, medical og security, og ved at lave bestemte quests, skaffer du yderligere ressourcer til basen. Derudover har du forskellige quests, som både går på at redde civile, sikre vigtig forskning, sætte radioforbindelser op, dræbe bandeledere og alt derimellem. Imens du udfører disse opgaver er der samleobjekter der underbygger spillets og New York's tilstand.

Vigtigst er dog spillets centrale kampagne, der udgøres af missioner der kan færdiggøres alene eller med venner, og som kan genspilles på forskellige sværhedsgrader, hvis altså du ønsker større belønninger. Alle disse aktiviter vil hjælpe dig med at stige i level, og når du har nået et bestemt niveau, skulle der gerne være dungeons, som tilbyder bedre grej til det hold der skulle gennemføre, og alt dette kulminerer i The Dark Zone.

Det ville ikke overraske mig, hvis der var 70-80 timers solidt indhold i The Division, men om den hypotese holder vand, må vi vente med at se til selve udgivelsen. Pointen er, at selve afvekslingen imellem de forskellige strenge af indhold, lader til at være bundet sammen om den solide RPG-præmis, nemlig at opgradere og få nyt grej, som gør dig mere effektiv i kamp. Det er et hook, som vi allerede ved fra andre RPG-spil, holder langt hen ad vejen.

The Division

Hvad synes du så?
The Division er på mange måder et ret banebrydende projekt på de nye konsoller. Spillet er ikke uden sine fejl, og de fleste af disse er ret så trivielle, som at skulle løbe ret langt imellem forskellige opgaver, at visse mennesker på gaden har en smule utroværdig opførsel, for hovedsageligt har Massive gjort ganske klogt i at fokusere på dynamisk gameplay og spillerens egne valg. Hver spiller kan få det ud af The Division som de ønsker, og lige meget hvad, så føles oplevelsen robust. Skal spillet være socialt, kan det være det for dig. Hvis det skal være isolerende, så kan det også være det. Er du mere konkurrenceorienteret, så er det helt fint. Ønsker du ikke at se en anden spiller overhovedet, behøver du nærmest ikke.

Om spillet dog holder vand over tonsvis af timer, er svært at sige. Udvalget af forskellige slags grej lader til at være mangfoldigt og stort nok, men igen, det gjorde Destiny's også, og det er The Division's opgave at rejse sig fra vragresterne af Bungie's forsøg.

Beta-testen efterlod mig utrolig imponerende. Lad bare den endelige udgivelse komme.

Relaterede tekster

The DivisionScore

The Division

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Magnus har skudt sig igennem et sygdomsbefængt New York, og er kommet ud på den anden side med en dom.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.