Dansk
artikler
Hitman

Gamereactor debatterer: Hitman-betaen rammer ved siden af målet

Magnus dissekerer den nu overståede PS4-beta for Hitman, og har nogle kritikpunkter.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

At udviklere og udgivere bruger en beta-test som en glorificeret forudbestillingsbonus er hverken noget nyt, eller en trend der bare stikker halen imellem benene, og piler væk igen. Det er en tendens der efterhånden er en lige så fasttømret del af vores branche, som DLC og online-only. Ideen er dog sådan set god nok, da hele beta-fokusset kommer som et modsvar på alle de ufærdige online-oplevelser vi oplevede for bare få år siden. Kan du huske at man ikke kunne spille Diablo III i op til to uger efter udgivelsen, eller at The Crew stort set ikke virkede, eller at Driveclub's online-del var så slem, at det tog Evolution flere måneder at fikse den? Udviklere og udgivere er paniske, rædselsslagne for at skuffe spillerne, så derfor ønsker man at være på den sikre side, man tester server-arkitekturen grundigt inden man udgiver. Så er alle jo glade.

Hitman
HitmanHitmanHitman

Problemet opstod først, da privilegiet skiftede fra udgiveren til spilleren. Lad os derfor få på det rene, at det er dig, spilleren, kunden, der gør udgiveren en tjeneste ved at teste deres servere. Måske er det skægt for dig at se spillet før udgivelsen, måske er det rart at vide, at pengene for ens forudbestilling er givet godt ud, men det er dig der er gavmild, ved at give dem din tid. Det der i virkeligheden er sket nu, og som er forfærdelig tydeligt med den nylige Hitman-beta er, at privilegiet er skiftet. Nu er det dem, der gør dig en tjeneste, ved at give dig et smugkig lidt tidligt. Sådan spiller violinen ikke.

Hitman er den seneste synder, og lad det blive sagt, at denne bare repræsenterer et senere og mere grotesk eksempel på en tendens, som mange titler og udgivere har udøvet de seneste par år. Hitman opfordrer interesserede spillere til at forudbestille, fordi så er man "garanteret" adgang til spillets beta-test, der ligger bare en måned før den egentlig udgivelse. Som i ved, har der været en del debat om Hitman's bestanddel, altså hvor meget indhold der er tale om. Udviklerne har vævet frem og tilbage, men Hitman udkommer d. 11 marts med én sandkassebane, nemlig Paris. Derfor ville det ikke være mærkeligt at antage, at spillets beta ville indeholde denne ene sandkasse, så spillerne kunne teste netværksstrukturen omkring spillets Contracts-del, der lader spillerne selv skabe indholdet. Virkeligheden er dog en anden, for spillets beta er to mellemscener, samt to mikroskopiske mini-områder, hvor Agent 47 bliver testet af hans agentbureau. Der er tale om 20 minutters gameplay, og det er det. Der er, som sædvanlig, mulighed for at genspille indholdet, men meget egentlig variation var der ikke.

Nu ville det være langt ude at brokke sig over indholdsmængden i en beta, for du har jeg trods alt bare forudbestilt det hvis du er med. Med mindre det er foregået i Gamestop, så har du lagt en flad 50'er, men er det foregået på internettet så behøver du ikke som sådan at punge ud for beta-adgang. Hvad man dog kan brokke sig over, at når nu beta-testen promoveres som en form for ekstraordinær gave til de forudbestillende kunder, så er det vigtigt at indholdet af selvsamme beta giver et overordentligt spændende kig på produktet.

Sådan er Hitman's beta.. slet ikke.

Hvad du i virkeligheden får, er de førnævnte ultra korte filmiske sekvenser, der positionerer en ung 47 som lejemorder hos hans fremtidige arbejdsgiver, samt to prolog-missioner, som samtidig fungerer som en træningsmission. Det er altså spillets åbning, du ved, der hvor støttehjulene stadig sidder meget godt fast på cyklen, og hvor den frihed som spillet ønsker at blive anerkendt for ikke er til stede. Det vil altså sige, at Square Enix og IO Interactive positionerer beta-adgangen som en gave til dig, kunden, så du kan opleve den del af spillet som har mindst at gøre med spillets styrke. Mere mærkeligt bliver det straks, når mar man tager spillets Contracts i betragtning, for det er spillets primære online-del, og de indebærer sådan set, at spillerne selv kan give dig et bestemt mål, og nogle specielle kriterier for succes. På den måde vil Hitman ikke løbe tør for indhold, imens de færdigudvikler de resterende sandkasser henover året. Er disse Contracts med i spillets beta? Nej, for det er jo kun prolog-missionerne der er tilgængelige, så derfor formår tiltaget der gerne skulle teste online-strukturer af, ikke at teste online-strukturer af. Det er en smule paradoksalt.

Hitman
HitmanHitmanHitman

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Om hvorvidt Hitman er et godt spil eller ej vides endnu ikke, for vi skal gøre en dyd ud af, ikke at bedømme et produkt før det er ude, selvom dette til tider kan være svært, når vi får brudstykker af spillet serveret før tid, men man kunne let argumentere for, at beta-testen ikke præsenterer Hitman fra sin bedste side som The Division's gjorde, og når nu den præsenteres som forudbestillingsbonus, et privilegie, så forbedrer det ikke situationen synderligt.

At brokke sig over at spil indgår i et beta-program, er præcis lige så nyttesløst som at brokke sig over alle mulige nye tendenser, der har til formål at sælge flere spil, eller at trække flere penge ud per kunde. Det er måske ikke den mest pro-forbruger-tendens i vor industri, men det findes, og det er til at tilgive, så længe at tjenesten byttes om, så det igen er forbrugerne der gør producenterne en tjeneste ved at tjekke om det hele spiller.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Hitman
Hitman

Relaterede tekster

Hitman - Episode 6Score

Hitman - Episode 6

ANMELDELSE. Skrevet af Jonathan Sørensen

Hitmans første sæson er nu afsluttet, og Jonathan har kigget nærmere på det sidste kapitel, der foregår i Hokkaido, Japan.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.