Dansk
artikler
Battlefield 1

Battlefield 1, kvinder og "realisme"

Hvorfor er det dog spilbare kvinder, der er er dråben, som får "realisme"-bægeret til at flyde over? Det er et spørgsmål, som Oliver Thulin forsøger at finde svaret på.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er ikke længe siden, at der var en del forvirring omkring, hvorvidt der ville være spilbare, kvindelige avatarer i multiplayerdelen af Battlefield 1 eller ej. Det viste sig dog, at Dice belsluttede sig for ikke at inkludere disse kvindelige avatarer i denne spil-del. Det var i første omgang et Tweet fra en tidligere encoder hos Dice, Amandine Coget, der satte gang i diskussionen, og hun beskrev her, hvordan planen i begyndelsen var, at Dice denne gang ville lade spillerne selv vælge, hvilket køn de ville spille som. Dette kommer ikke som nogen overraskelse for undertegnede, hvis man tager i betragtning, hvor meget der er skrevet om manglen på kvinder i Battlefield 4 fra 2013. Men på et eller andet tidspunkt blev disse planer åbenbart ændret. Ifølge den førnævnte encoder, vurderede Dice, at eksistensen af noget som helst andet end mænd i et Battlefield-spil ville blive betragtet som "urealistisk blandt deres primære målgruppe, drenge", på trods af at repræsentationen af kvinder er "vigtigt for dem". Reaktionerne, der ses i kommentarerne til nyheden, viste, at Dice ikke er helt gal på den med denne opfattelse.

Nogle "væmmes" over det faktum, at der findes mennesker, der føler sig generet over denne udelukkelse, andre mener, at denne særbehandling er noget, man ikke bør opmuntre ("særbehandlingen" her henviser til repræsentation uden sammenhæng med kompetencer, og har ikke nødvendigvis noget med kvinder i krigsspil at gøre, eftersom Dices beslutning ikke handler om kompetence overhovedet). Nogle var endda så umodne, at de også tyede til nedladende kommentarer og hånede konceptet for at tillade kvinder at deltage og kom med overdrevne sammenligninger såsom, at vi burde bede om at få "tyskere med jødehatte" og "Hitler i form af en afrikansk kvinde" - bare fordi. Som om tanken om spilbare kvinder er samme niveau af "utænkeligt uanstændighed" som disse eksempler.

Battlefield 1
At sætte kvindelige karakterer ind i kampagnen i Battlefield 3 og Battlefield 1 er helt okay, men i multiplayer (som jo er seriens sjæl) er utænkeligt.

Jeg vil ikke fokusere så meget på Dice og deres valg i denne artikel. Det svenske studie ved, hvad de gør, og det er svært at klandre virksomheden for kun at rette sig mod drenge, eftersom de lige har udgivet Mirror's Edge Catalyst. Jeg skal heller ikke fremstå som én, der tror, man har ret til at bestemme, hvad andre mennesker har og ikke har med i sine produkter.

Nej, i stedet vil jeg gerne tale om de reaktioner, der var på diskussionen. Jeg ser en vis mængde ligegyldighed i reaktionerne, de var ligeglade. Og det er selvfølgelig helt okay at være ligeglad. Fraværet af kvindelige avatarer i et spil er nok ikke det største problem vores samfund står overfor. Alle spil skal heller ikke nødvendigvis have en kvindelig protagonist og omvendt. Men jeg synes specielt, jeg ser mange drenge, der siger, de er ligeglade. "Hvilken rolle spiller det overhovedet?", undrer nogen sig nok. Sagen er, måske - tænker jeg - er det nemt for en person, der aldrig har følt sig ikke-repræsenteret i deres favoritspil (eller endda favoritmedie) at sige, at det ikke betyder noget for dem. "Jeg spiller Tomb Raider uden problemer, jeg behøver da ikke at spille som en mand hele tiden", er et af de argumenter, man ofte hører.

Jeg tror på den anden side ikke, at der er mange piger, der vælger spil som Uncharted fra, fordi der ikke er nogen kvindelig protagonist. Det kan jeg med god samvittighed sige, at jeg aldrig har hørt om. Men at bruge dette som argument i denne debat, er at misse pointen. At du ikke kan spille som en kvindelig Nathan Drake eller en mandlig Lara Croft, er ikke engang tæt på at være det samme, som at du ikke kan vælge kønnet på din identitetløse, personlighedstomme soldat i et spil som Battlefield.

Battlefield 1
Præsentationen af Battlefield 1 er mildest talt imponerende, men funktionsmæssigt er der meget, der ikke helt stemmer overens med historien - og det er helt okay!

Her i tilfældet med Battlefield 1 handler det om "realisme", der flittigt bruges som modargument for at lade pigerne være med til at lege krig. Jeg kommer altid til at grine lidt, når jeg hører, at realisme bruges i denne sammenhæng. Det er nemlig blevet brugt mere end et par gange førhen. Det sjoveste er nok, hvor mange der skal have forklaret, hvor selvmodsigende det er at forespørge realisme i et spil, hvor det er så lidt, der overhovedet holder sig til den historiske model. Hvor kan jeg dog finde mange forumtråde fyldt med 96 vrede kommentarer om, hvor uvirkeligt og "afskyeligt" det er med snipere, der suser rundt og laver "360-no-scope-headshots", tanks der kører dobbelt så hurtigt, som de burde, fly der navigeres på umulige måder og...ja, stort set alt hvad der sker i spillet.

Jeg var ganske vist ikke til stede under Første Verdenskrig, men jeg er temmelig sikker på, at krigen ikke så ud eller udspillede sig på samme måde, som den gør i Battlefield 1-multiplayeren. Det kan jeg næsten love jer. Havde Battlefield 1 været "realistisk", ville spillerne have lagt time efter time i en våd, mudret grøft for derefter at blive nakket af en snu 19-årig snigskytte midt i en tissepause. Spillerne skulle også i så fald bekymre sig lige så meget om sygdomme og vejrforhold som fjendtlige angreb.

Lyder det sjovt i dine ører?

Battlefield 1
Call of Duty: Ghosts var det første spil i sin serie, der introducerede kvindelige avatarer i multiplayerdelen. Black Ops 3 lader dig spille som kvinde, også i kampagnen.

Realisme og autencitet i rimelige mål er selvfølgelig alle tiders, men for meget af det resulterer sjældent i et godt spil. Spil skal jo i sin forstand være underholdende, og jo sjovere du kan gøre dem, jo bedre er det - især når det kommer til multiplayer-shooters. Så hvorfor er det netop, at inddragelsen af spilbare kvinder er noget af det værste, nogen kan forestille sig for Battlefield 1? At rykke med grænserne for hvad der er "historisk korrekt" og "realistisk", er praktisk talt en nødvendighed for, at et spil som Battlefield 1 kan eksistere.

Jeg har egentlig en teori om, at det ikke nødvendigvis er kvindernes eksistens i disse virtuelle, krigsspil, der forstyrrer denne "realisme". Jeg finder ingen vrede blogs om, at det er muligt at vælge køn i Call of Duty, Halo, Titanfall eller andre militære shootere. Ganske vist kan det være mere rimeligt at se kvindelige soldater i disse mere moderne sammenhænge, men det køber jeg ikke som den hovedsagelig årsag.

I stedet for tror jeg, at det er diskussionen, dialogen i sig selv, der støder og forarger. Når nogen har den frækhed at gøre opmærksom på mindretalsspørgssmål i spilverdenen og kigge på mediet gennem et samfundskritisk lup, så tager fanden ved folk, og de farer op.

Battlefield 1
Naughty Dog er af et meget lille, men dog højrøstet, mindretal blevet kaldt "PK" (politisk korrekt), bare fordi de skriver deres karakterer på en mere kønsneutral måde.

Så begynder termerne som "PK-mafia" (politisk korrekt) og "social justice warrior" at blive kastet rundt (jeg er klar på, at denne her artikel også måske vil lede noget vrede min vej), som om det er det absolut værste, du kan blive kaldt. Det ville være ligesom at bruge: "du er en empatisk person, der ønsker, at så mange som muligt skal føle sig velkomne i din hobby", som en fornærmelse.

For det er det, jeg ønsker. Jeg kan jo ikke tale på andres vegne, men det er det, jeg gerne vil se ske. Jeg ønsker at se fremskridt i dette medie, som jeg elsker så meget. Jeg ønsker at se udviklere og udgivere, der vover at bryde med gamle konventioner såsom at "spil er kun til fyre", i stedet for at vi bare sidder fast. Jeg ønsker at se flere forskellige typer af mennesker føle sig inkluderet uden at det også bare er for variationens skyld.

Og hvis sådan en banal ting som at lade en Battlefield 1-spiller vælge, om han eller hun vil spille spillet som en kvinde eller en mand - ja, også selvom det historisk set ikke var normalt for kvinder at deltage i Første Verdenskrig - kan få flere til at give spillet en chance, så vejer det i min mening mere end rigeligt op for det lille offer "realismen" måtte gøre.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Battlefield 1Score

Battlefield 1

ANMELDELSE. Skrevet af Oliver Thulin

For at propellere serien fremad er DICE gået tilbage i tiden, og det viser sig at være et yderst klogt træk.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.