Dansk
artikler
Steep

Hvorfor Steep mindede mig om Journey

Ørken og sne. Varme og kulde. Modsætningerne er åbenlyse, men jeg kunne ikke lade være med at sammenligne Ubisofts nye sportspil med ThatGameCompany's indie darling.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Som et af de få medier i verden, fik Gamereactor glæden af at besøge Ubisoft Annecy, hvor vi fik en tur rundt i studiet, snakkede med udviklerne og så udviklingen af deres kommende spil, Steep. Med bjerge overalt omkring sig, er det ikke svært at regne ud, hvor inspirationen til sportsspillet kommer fra. Og man kan mærke gejsten hos studiet. Tidligere begrænset til at hjælpe med at udvikle Splinter Cell, eller lave multiplayer til Assassin's Creed, er det endelig blevet deres tur til at starte en franchise. Steep er den franchise, og jeg kan ikke vente med at udforske bjergene sammen med soundtracket.

Steep

Det er snart mange år siden, vi sidst fik et godt snowboardspil. Og jeg ved ikke om Steep bliver det næste. Jeg missede netop chancen for at prøve spillet på dette års Gamescom, og det var ikke muligt at spille på vores tur til Annecy. Så jeg skal ikke kunne sige om dette bliver det næste SSX eller Shaun White Snowboarding. Hvad jeg kan skrive om, er den følelse det gav mig, da de viste en forlænget demo af spillet.

Når man halvvejs inde i Journey, glider ned af sandbjerget, og musikken har taget til i tempo, er det blot endnu et uforglemmeligt øjeblik i indiespillet. Men tydeligvis et øjeblik Ubisoft Annecy har studeret. For følelsen af at man legende let glider ned af bjerget, mens musikken skubber dig frem, har de klogt overført til Steep.

Steep

I Journey er du begrænset til én vej ned af bjergnet, og derfor er det lettere for udviklerne at skabe musikken til omgivelserne. ThatGameCompany ved hvad spilleren vil opleve, og kan fremhæve indtrykket, ved at lægge tryk på musikken, når de ønsker det. Det er en mere kontrolleret oplevelse, end den åbne verden i Steep tillader. Når du står på toppen af et bjerg, kan du selv vælge, hvilken vej ned du tager. Ubisoft Annecy giver kontrollen til spilleren, men soundtracket formår stadig at skubbe dig frem, som var oplevelsen lige så kontrolleret som i Journey.

Når du begynder din rejse ned, vil musikken langsomt starte. Den vil være begrænset til få instrumenter, men den vil være til stede. Hvis du formår at holde dig på snowboardet/skiene uden at falde, vil du langsomt bevæge dig mod niveau 2. Her vil nye instrumenter lægges oveni, mens din hastighed så ud til at øges en lille smule. Denne proces fortsætter - hvis du formår at blive på benene - indtil du er på niveau 4 og musikken blæser dig frem, som var den båret af vinden i bjergene. En vilkårlig tur ned af et bjerg, er pludselig blevet til et symfoniorkester der bærer dig frem, hvilket er en oplevelse, jeg senest har fået af Journey.

Steep

Det er dog ikke kun opbygningen af lyden der er værd at nævne. Det er lyden i sig selv også. Hvis soundtracket i Journey er lyden af ørkenen, der spreder sig så langt øjet rækker, så er soundtracket i Steep, lyden af den isende vind i bjergene, og farerne der lurer omkring dig. Det primære instrument er en hang, der lægger den kolde grundtone, mens fløjter og stryger langsomt bliver langt oveni på din vej ned af bjerget.

Gamereactor kommer til at skrive mere om Steep, i takt med udgivelsen kommer nærmere. Jeg ved, jeg glæder mig til selv at sidde med kontrolleren. For nu kan jeg dog skrive om musikken, da det var den, der gjorde størst indtryk på mig, og viste, hvad Steep også er i stand til. Snowboard-genren har været fraværende nogle år, men Steep virker til at have noget, vi ikke har set i genren tidligere. Det handler ikke kun om at vinde. Det handler ikke kun om at lave de vildeste tricks. Her handler det også om, at nyde turen og soundtracket, mens du udforsker hidtil usete steder af bjergene.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det er muligt at udfordre venner online til en challenge. Skulle du tage imod, vil soundtracket blive aktionfyldt for at tilpasse handlingen på skærmen. Skulle du derimod være mere interesseret i at gå på opdagelse ned af bjergene, vil den langsomt opbyggende symfoni sætte i gang. Det er den del af Steep, jeg ikke kan vente med at udforske.

Relaterede tekster

Steep DLC annonceret

Steep DLC annonceret

NYHED. Skrevet af Anders Baad Mai

Til Ubisofts E3-konference annoncerede de og viste den første trailer for Steeps første DLC, Road to the Olympics. Som titlen meget rigtigt fortæller, så vil du denne...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.