Dansk
artikler
Steep

Her er vores indtryk af Steep-betaen

Magnus har spillet Steep-betaen, der åbner for alle i næste weekend, og er ærlig talt ret imponeret.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Lige siden den originale udgivelse, så har jeg haft et ganske særligt forhold til Steep, og det er foregået i en række faser der indeholder lige fra stor begejstring til skuffelse og tilbage til begejstring. Det er forvirrende for at sige det mildt, men jeg er glad for at kunne rapportere, at med den nylige udgivelse af den lukkede beta af spillet, så ladet det vitterligt til, at Ubisoft Annecy, et studie som ellers udelukkende har hjulpet andre studier med at realisere deres visioner, nu vil kunne levere en helstøbt udgave af deres egen.

Da Steep i sin tid blev afsløret som en slags "one more thing" ved Ubisofts E3-pressekonference i sommers, var både jeg og flere af mine kolleger ekstremt begejstrerede for at se et comeback for de store, grænseløse, sjove ekstremsportsspil. I alt for lang tid har EA negligeret SSX-serien, og på trods af en række mindre succesfulde snowboard-spil hist og her, er genren stort set død på de nye konsoller. Og her kommer Steep så, et spil som dufter langt væk af klassisk Ubisoft-design med sin åbne verden, tonsvis af aktiviteter og genkendelige fysik - et spil som virkelig ønsker at udfylde et stort hul i markedet lige nu. Vi var helt og aldeles klar til det, og vi blev kun endnu mere begejstrede da vi fandt ud af, at spillet faktisk udkommer i år - tak Fallout 4.

Steep
SteepSteepSteep

Derefter var der dog absolut stilhed i en tid, indtil Ubisoft afslørede en lukket alpha-test, der kun var ment for en udvalgt skare af spillere, der skulle være blandt de første til at ramme de sneklædte bjerge, for at se hvad Ubisoft Annecy har arbejdet på. Det var en alpha, ja, men denne test fyldte mig med alt andet end tiltro til, at Steep ville kunne levere. Ensformighed, tonsvis af tekniske fejl, en lidt mangelfuld grafik banede vejen for et lidt blandet første indtryk.

Og så forgik Steep i glemslen, og mens mange andre store spil ramte butikshylder verden over, glemte jeg faktisk alt om spillet.

Men så ankom en email i min inbox, og inden i gemte der sig en invitation til spillets lukkede beta, en beta som i næste weekend er åben for alle - og jeg kan glædeligt rapportere, at Steep på ny er et spil alle med hang til ekstremsport bør kigge på. Det fanger nemlig lige præcis det der gjorde det originale koncept så spændende - den adrenalinpumpende følelse af at brage ned af alperne med alle dine venner.

Allerførst er der sket en drastisk udvikling i forhold til spillets udseende. Du starter på en alpetop, og kan frit kigge ud over den imponerende horisont. Som du bevæger dig ned til igennem den tykke sne til dit første udkigspunkt, knitrer sneen og reflekterer sollyset og man bliver helt betaget over udsigten. I forhold til alpha-testen er der blevet strammet visuelt op alle steder - fysik, lys, animationer, UI-elementer, det hele er blevet opdateret, og føles en del tættere på afsløringen ved E3.

Steep er, på trods af at der er tale om en Ubisoft-sandkasse, et ret simpelt spil. Det handler i grunden om at benytte forskellige ekstremssportsformer til at gennemføre udfordringer, og derefter gennemføre dem med venner. Mere er der i grunden ikke i det, og derfor er det altafgørende at Steep er underholdende på trods af sin simple opsætning - nu hvor spillet har undergået et ansigtsløft, så er spillet bare grundlæggende... ja, sjovt.

At drøne ned at bjergtoppen på enten ski eller snowboard med både off- og online modstandere lige i hælene føles lige underholdende hver gang, og det er særligt takket være en fysik der gør interaktionen imellem dig og sneen utrolig taktil, ægte, tung. Ja, du foretager dig stort set det samme hele tiden, at køre fra en top og ned, om det så er med wingsuit eller på snowboard, eller om det er mod computeren eller mod venner - men selve loopet er vanedannende.

Steep
SteepSteepSteep

Der er ikke helt det fokus på det mere gakkede og overdrevne som i SSX-serien, og i stedet har Ubisoft valgt at satse mere på fysik, på den ovennævnte sammenbinding imellem spiller og underlag. Det fungerer, men spillet ofrer dog en smule identitet i processen.

Der er stadig ting som Ubisoft kan forbedre, såsom et lidt mere strømlinet trick-system, der måske fremstår lidt for forsimplet i længden, men i forhold til at skabe et underholdende, åbent ekstremsportspil så har Ubisoft Annecy formået at bevise overfor mig, at de har hvad der skal til for at realisere deres vision. Betaen åbner dørene for alle interesserede på fredag, og jeg opfordrer kraftigt alle med hang til snowboard og skisport at prøve det af.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Steep DLC annonceret

Steep DLC annonceret

NYHED. Skrevet af Anders Baad Mai

Til Ubisofts E3-konference annoncerede de og viste den første trailer for Steeps første DLC, Road to the Olympics. Som titlen meget rigtigt fortæller, så vil du denne...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.