Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
artikler

Gamereactors Game of the Year 2019: Bedste Historie

Her på redaktionen elsker vi gode historier i spil, og nu er det blevet tid til at fejre 2019's aller bedste.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort imellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Spilmediet har en unik måde at fortælle historier på, og udviklerne bliver bedre og bedre til at udnytte mediets muligheder. I år har de bedste af slagsen i højere grad været kendetegnet ved deres evne til at skabe dragende universer frem for at fortælle plotmæssigt medrivende historier. Givetvis fordi branchen rykker sig væk fra de helt lineære titler for at fokusere på større spil med mere spredt indhold. Det betyder dog ikke, at der ikke har været mindeværdige fortællinger i år, men den helt store følelsesmæssige mavepuster udeblev. Vi kårer de bedste her.

Vinder:

The Outer Worlds

Det er ikke i kraft af sin solide, men også lidt gennemsnitlige main quest, at The Outer Worlds flyver afsted med prisen for bedste historie. Ej heller er det den visuelt uappetitlige måde, den præsenteres på, årsagen. Nej, The Outer Worlds' styrker ligger andetsteds. Mest fremtrædende er den vidunderlige dialog, der emmer af bid og vid. The Outer Worlds' satire beror sjældent på deciderede jokes, men den absurde verdensanskuelse, de fleste af spillets karakterer har, fremkalder ofte smil og småklukken. Som Edgewaters verdensfjerne bestyrer Reed Tobsons manglende evne til at sammenkoble en syg befolkning med dennes eksklusive indtagelse af et kraftigt forarbejdet, kemisk marineret kødprodukt ved Saltuna eller soldaten der bekymrer sig mere om at have glemt at lire Spacer's Choice sloganet af end de marauders, der er ved at gøre en ende på ham.

The Outer Worlds kan dog også være både blidt og rørende - bedst eksemplificeret i flere af de companion quests, som er blandt spillets bedste. Opgaven med at hjælpe den kvikke men indadvendte Parvati med at indlede et forhold til Groundbreakers tekniske chef Junlei bør varme selv det koldeste hjerte. Ashly Burch fortjener i den sammenhæng stor ros for at gøre det, der nemt kunne være blevet en lidt irriterende karakter til en af spillets bedste. Nyokas hævntogt mod den Manticore Queen, der gjorde det af med flere af hendes gamle makkere starter simpelt, men tager en overraskende rørende og tragisk drejning, når man halvvejs opdager hvad der er sket med halvdelen af det gamle hold.

Bagved ved alt dette træder The Outer Worlds' samfundskritiske lag konstant i karakter. Som instruktør Leonard Boyarsky sagde, da vi i oktober interviewede ham: »Jeg vil mene, at alle vores spil kan koges ned til: De mennesker der styrer samtalen, dem der har magten, kan basalt set styre dit liv på måder du end ikke begriber. Vi kan godt lide at få tingene frem i lyset og vise folk, hvad der ligger under overfladen«. Det er denne bekendelse til at ville mere end bare underholde, der giver substans og relevans til The Outer Worlds mange fortællinger - selv når de er mest gakkede og outrerede. For som alt ordentlig satire og science fiction, får det os til at vende blikket mod vores eget samfund og vores rolle i det. Derfor er det årets bedste spilhistorie.

Gamereactors Game of the Year 2019: Bedste Historie

Runner-Up:

Star Wars Jedi: Fallen Order

Den måske største bedrift ved Respawns første Star Wars-spil er hvor fremragende det nailer stemningen fra filmene samtidig med, det allerede fra starten af danner sin egen identitet. Cals galaktiske skattejagt dykker ned i et mørkt og interessant kapitel af Star Wars' historie, byder på hurtig og præcis historiefortælling og bakkes op af storladne scenarier, der forstærker følelsen af at være en del af den fjerne galakses historie. Derudover byder spillet på en række gode karakterer, som for eksempel den tidligere Jedi Cere Junda og naturligvis BD-1, der let og elegant stryger helt til tops blandt Star Wars' mest elskværdige droider. Bedst af alt er, at vi langt om længe har fået endnu en rigtig god Star Wars-historie i spilform, hvilket i den grad må siges at være på tide.

Gamereactors Game of the Year 2019: Bedste Historie

Runner-Up:

Control

New Weird gjorde for alvor sit indtog i spilverdenen med Remedys glimrende Control, der som få spil forinden formåede at indfange den helt særlige blanding af det ordinære og det dybt mystiske, som også David Lynch mestrer. Nok er Jesse Faden vores protagonist og indføring i Controls særegne verden, hvor noget så jordnært som et køleskab kan være en morderisk portal til en anden dimension, men den sande hovedperson er The Oldest House - en på overfladen normal regeringsbygning, hvor det virkelig underlige hele tiden bobler op fra fundamentet. Det er en bygning med 1000 historier - der både foregår inden- og udenfor murene - og Remedy demonstrerer en fremragende evne til at bygge en dyb, anderledes og dragende verden op, hvor det mystiske konstant kolliderer med vores trygge hverdag. Det er et univers, der kan gå i et væld af retninger, hvilket vi med de to expansions næste år allerede får en forsmag på. Nå ja, så er der også en ganske solid central fortælling om Jesses forsøg på at standse den ondsindede entitet The Hiss, mens hun leder efter sin bror. Den er både spændende og fint fortalt, men stjernen i Control er og bliver selve verdenen.

Gamereactors Game of the Year 2019: Bedste Historie

Runner:

Death Stranding

Mystik var også på menukortet i Hideo Kojimas første spil efter bruddet med Konami, men det overrasker næppe nogen, at forklaringerne her er flere og længere. Når historien i Death Stranding er værst slynges der utallige scifi-begreber ud i en endeløs talestrøm, der tørt forklarer tingenes tilstand. Men når den er bedst, er historien visuelt prægtigt fortalt, åndeløst spændende og oprigtigt rørende. Introduktionen af Mads Mikkelsens Clifford Unger i kapitel 4 er således en af de mest suveræne cutscenes undertegnede har været vidne til i noget spil og afslutningen på selvsamme karakters ark hev altså en smule i tårekanalerne. Derudover er det et af den slags spil, hvor den lange spilletid og det historiemæssige forarbejde giver de afsluttende timer en episk tyngde, der er få titler forundt. Kojima bygger samtidig et dragende og originalt science fiction-univers op, som forhåbentlig bliver udforsket yderligere i fremtiden og selvom alle hans mange påfund bestemt ikke fungerer, er historien - på mange måder ligesom spillet i sin helhed - så anderledes, vanvittig og ambitiøs, at man kun kan beundre resultatet.

Gamereactors Game of the Year 2019: Bedste Historie


Indlæser mere indhold