Dansk
artikler
Monster Hunter World: Iceborne

Istiden er Ovre: Fremtiden for Monster Hunter-serien

Det er blevet tid til at afrime Monster Hunter-kummefryseren og se hvad sidste salgsdato siger om de isnende varer deri. Hvad siger fremtiden om spilserien?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Den store Monster Hunter: World pakke er endelig fuldbragt. Iceborne har indtaget Steam, som en mytisk drage har indtaget en kongeborg. Capcom synes ligeså at have læst på lektien siden grundspillet ramte Valve's spilservice, og alt hvad der var tilgængelig ved lanceringen på konsol, er lige så tilgængelig herfra. Selvom jeg har oplevet det meste af den store udvidelse på PlayStation 4, har jeg set især frem til PC-udgivelsen grundet en meget central ting; grafikken. Med muligheden for 60 billeder i sekundet, med introduktionen af High Resolution Texture Pack hentet og lige en ekstra sprøde ReShade-tilføjelse, lignede Monster Hunter: World vitterligt et spil fra fremtiden. Iceborne skuffede ingenlunde her, og da jeg maste mig igennem den knasende sne i Hoarfrost Reach, vil jeg indrømme at en tåre næsten faldt fra denne hårdkogte gamers øje. Ja, den politiske korrekthed har vundet.

Dette er den primære forskel mellem Iceborne til konsollerne og Iceborne til hjemmecomputeren. Indholdet er det samme, monstrene er de samme, og det hele er implementeret på samme måde og situeret samme sted. De forskellige udgaver kører stadig på hver deres kalender - hvilket jeg stadig synes er en grusom fejl - men ikke desto mindre er de to udgaver endelig fuldendte. Nuvel, Iceborne til Steam kommer ikke uden kontrovers. Selvom Capcom nærmest har været urokkelig de sidste to år, taler vi trods alt stadig om Capcom. Personligt, og forholdsvis heldigt som anmelder og videospilsskribent, er jeg sluppet for de spilødelæggende fejl der plager nogen af mine medjægere i øjeblikket. Dette strækker sig fra grafiske problemer til direkte atomære nedsmeltning af spillerens gemte spil. Ja, er du uheldig, så sletter Iceborne-implementeringen alt dit fremskridt. Vel at mærke også selvom du ikke har udvidelsen.

Monster Hunter World: Iceborne
Monster Hunter World: IceborneMonster Hunter World: Iceborne

Så lad os starte fremtidssynet der; i den utroligt nære fremtid. Capcom skal agere hurtigt for at redde ansigt. Iceborne har været undervejs til PC mesterracen i længere tid end grundspillet var, så det er virkelig ikke en særlig heldig udgivelse i øjeblikket. Ikke blot et quick fix, men en ordentlig reparation skal være parat snarest muligt. Heldigvis har Capcom anerkendt problemerne. Når det er sagt, lad os tage et kig på fremtiden for Monster Hunter: World. Iceborne bliver den sidste store opdatering til World, så meget ved vi. Monster Hunter: World i sig selv er det bedst-sælgende, største kapitel i spilserien nogensinde. Så hvordan fortsætter Capcom succesen? Et Monster Hunter: World 2 synes usandsynligt, i det alt det som mange garvede veteraner hungrede efter, blev introduceret med udvidelsespakken. Så er der egentlig overhovedet noget tilbage end blot at fortsætte med at introducerer nye monstre og lade spillet gå sin gang?

Det er et spørgsmål jeg har tumlet med i noget tid. Grafisk har vi set - på hjemmecomputeren, i hvert fald - at Capcom ikke er bange for at ligge ekstra kort i bunken. Med indførslen af Rajang, regner jeg også med at Capcom har sporet sig ind på andet end drager, øgler og dinosaurer som nye jagtoplevelser. Jeg forventer frøer, kæmpe insekter og land-hajer i fremtiden. Og apropos hajer, så ligger Capcom inde med en sidste stor mulighed for at asfalterer vejen til succes for alvor med Monster Hunter: World. Det var et ønske der stod højt på min seddel sidste jul, da jeg skrev om mine forhåbninger til Iceborne. Fremtiden for Monster Hunter: World kunne se aldeles lys ud, hvis man tog et vy til fortiden, til Monster Hunter Tri, og lod sig inspirere af spillets undervandskamp. Ja, I må undskylde hvis jeg lyder som en flækket vinylplade, men det er den sidste, store forehavende Capcom har at give sig til med Monster Hunter: World foruden den vante kurs.

Monster Hunter World: Iceborne
Monster Hunter World: IceborneMonster Hunter World: Iceborne

I et spil der allerede trækker på mange af de bedste artefakter fra fortiden - de klassiske monstre, udstyret, at Hunter Arts og Hunter Styles er inkorporeret ind i diverse våbens angrebssæt - giver det umiddelbart mening at smide det kirsebær på toppen af islagkagen. Iceborne-produktionen bar også præg af, at udvikler-holdet nød i fulde drag at trække inspiration fra alle mulige snelandskaber verden over, så det ligger i generne hos dem at nørkle og nyde at skabe miljøer til spillet. Og hvad er mere eksotisk, fremmed, mystisk og spændende end havet? Forestil jer fyldige koralræv eller dyb underhavskløfter; et endelig besøg til hvor diverse Piscine Wyverns har ophav. Et konkret opfølgningsspørgsmål ville være; men Søren, det er en ret omfattende funktion at implementerer. Der er jo strande og vandområder rundt omkring alle steder i spillet. Ville det ikke være nemmere at gemme en sådan funktion til en efterfølgende?

Udgivelseskotumen har været at en ny konsol - primært håndholdt - har betydet et nyt Monster Hunter. Dog efter at Monster Hunter: World til Xbox One og PlayStation 4 ramte hylderne, kom Monster Hunter Generations Ultimate til Switch, og lige i hælene kom Steam-versionen af World så. Nu hvor Iceborne har ramt begge platforme, og ydermere er det mest succesfulde Monster Hunter nogensinde, tvivler jeg på Capcom overhovedet tænker i de håndholdte konsollers retning mere. Dog synes en fortsættelse til Monster Hunter: World også uden for rækkevidde, da World beror sig på den moderne Live Service-model, og jeg forventer Iceborne i hvert fald får understøttelse i hvert fald ind i 2021. Derudover er der ikke rigtig noget der retfærdiggør et helt nyt spil i serien. Capcom opdaterer selv de grafiske muligheder, de kaster selv nyt indhold i nakken på spillerne, de er langtidsdedikeret til Monster Hunter: World der nu har været ved med nogenlunde konstant nyt indhold i to år.

Foruden mit førnævnte undervandsforslag, ser jeg faktisk ingen videre større fremtid for serien som sådan. Hvilket er en ærgerlig konklusion. Iceborne er annonceret som den eneste store opdatering, så hvis det holder stik, er der ikke meget andet end de mindre indholdsopdateringer til at holde spillet kørende, inklusiv overkrydsninger og de specielle begivenheder. Er det nok? Det må tiden vise.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Monster Hunter World: IceborneScore

Monster Hunter World: Iceborne

ANMELDELSE. Skrevet af Søren Svanhof

Julen kommer tidligt i år, for den snedækkede gave kaldet Iceborne er intet mindre end en himmelsk fejring af alt hvad der er essensen af Monster Hunter.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.