Dansk
artikler
Star Wars Jedi: Fallen Order

Gamereactor debatterer: EA har stadig fejlet med Star Wars-licensen

Fallen Order til trods, så mener chefredaktøren stadig at EA simpelthen ikke fortjener eneret til Star Wars-licensen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Da jeg anmeldte Star Wars Jedi: Fallen Order tilbage i november måned, så var det ret let at anse hele projektet som værende lidt af en trium for både udvikler Respawn Entertainment, men også udgiver EA. Langt om længe havde de taget Star Wars-lincesen og kreeret noget som fans reelt ønskede sig, et solidt singleplayer-eventyr uden store kontroverser, klager om manglende indhold eller aggressive forbrugerfjendtlige Loot Boxes i et spil primært markedsført til børn. De fik et velfortjent skulderklap i anmeldelsen, og senere skulle det da også vise sig at også forbrugere verden over tog imod spillet med kyshånd, og det har indtil videre solgt over otte millioner eksemplarer.

Men efter nærmere tankevirksomhed og yderligere behandling, så er jeg kommet frem til at Star Wars Jedi: Fallen Order ikke er et produkt af en virksomhed der tilsyneladende har lært af sine fejl, men snarere er et lykketræf midt i en storm af dårlige beslutninger, ringe ledelse og generel dårlig behandling af forbrugeren. Fallen Order er en anomali, snarere et tegn på bedre tider, og vigtigst af alt ændrer det ikke synderligt på, at EA har fejlet godt og grundigt med Star Wars-licensen, der burde blive brugt af andre, mere talentfulde hænder i fremtiden.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Battlefront og Battlefront II var fine spil, men vi kan tillade os at forvente bedre.

Først og fremmest er der volumen at tage i betragtning. Godt nok er selve antallet af udgivelser ikke noget man normalt tager i betragtning i vurderingen af om hvorvidt en given udgiver behandler en licens ordentligt, men i dette tilfælde er det dog værd at nævne, da der ud af mangfoldighed og alsidighed ofte fødes en højere frekvens af gode titler. Set med de briller på er det værd at pege på et billede der i et års tid har floreret på nettet, som viser hvor mange Star Wars-spil der blev produceret via samarbejder imellem trejdeparter og Lucasarts mellem 2002 og 2008, altså en seks år lang periode, og hvor mange så blev lavet under EA imellem 2013 og 2019, den samme tidsperiode.

Som I kan se på billedet herunder formåede disse Lucasarts-samarbejder at ende i 18 Star Wars-spil, hvorimod EA formåede at lave bare to, Star Wars Battlefront og Star Wars Battlefront II, som nu har fået selskab af Star Wars Jedi: Fallen Order. Nej, antallet er ikke alt, men det er nu alligevel chokerende hvor ineffektiv EA har været til at benytte deres studier til at skabe spændende Star Wars-spil, som markedet tydeligvis kalder på, særligt når man tager i betragtning at til trods for den højere volumen af spil, så er der alligevel en række klassikere og solide titler iblandt de 18.

Der er blandt andet Pandemics originale Battlefront-spil, Knights of the Old Republic 1 og 2, Bounty Hunter, Force Awakens og Republic Commando - nej ikke alle er gået over i historiebøgerne som værende vidunderlige og fantastiske, men mange af dem huskes positivt i dag, og det skyldes slet og ret af mange forskellige slags udviklere fik muligheden for at fortolke den del af Star Wars-universet de fandt interessant.

Udover at præstere et mildest talt utilfredsstillende niveau af antallet af nye, skarpe Star Wars-titler, så har EA også formået at skuffe hvad angår kvaliteten af de titler de så har formået at give os. Nej, hverken Star Wars Battlefront, Star Wars Battlefront II eller særligt Star Wars Jedi: Fallen Order er synderligt dårlige spil, tvært imod i visse tilfælde, men ingen af dem har formået at minde os om præcis hvorfor vi er så mange der elsker George Lucas' univers. I virkeligheden har de bare formået at trække og dræne vores nostalgiske kærlighed for universet, i stedet for at benytte nyt bevismateriale til at vinde forbrugeren over. Tænk over det, godt nok præsenterede Battlefront II en original singleplayer-kampagne, men selv ideen bag EA's samlede output har været at vende vores minder imod os, at appellerer bredt ved at give os "ikoniske Star Wars-øjeblikke", i stedet for at eksperimentere med nye historier, nye karakterer og nye ideer. Ja, det er hvad Star Wars Jedi: Fallen Order gør, og det er nok dets stærkeste kort på hånden, men er det lige så narrativt risikabelt som Star Wars: Knights of the Old Republic? Ikke noget der ligner...

Der var én original, spændende idé en gang, nemlig Amy Hennigs og Visceral Games' "Project Ragtag", men dette blev lukket ned af EA, netop fordi det var for lineært. Det er i sig selv en paradoks, da de kort tid efter gav grønt lys til Respawns idé, som rent konceptuelt følger samme singleplayer-koncept uden videre monetarisering. Spillet blev lukket, studiet blev sågar lukket også, og vi kommer aldrig til at se hvad Ragtag kunne have været. En Ocean's 11-inspireret bankrøverhistorie hvor en gruppe af smarte kriminelle bryder ind på Hutt-kontroleret casino lyder ellers som en solid idé, men på daværende tidspunkt var det simpelthen for lige til for EA, der ønskede Live Service, monetarisering og spil der kommanderede spillerens tid... for evigt.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Fallen Order var en anomali, og ikke nødvendigvis et tegn på bedre tider.

Så ikke bare har volumen og kvaliteten været utilfredsstillende, det har selve behandlingen af studierne også, og det leder os til den sidste del af den her relativt mørke periode for licensen, nemlig Disneys beslutning om at overdrage Star Wars-licensen til EA. At én udgiver får de eksklusive rettigheder til et så sprudlende univers som Star Wars er i forvejen kreativt snæversynet, og den beslutning hviler på Disneys skuldre, men at de så sidenhen udtaler at de, ud af til om ikke andet, er tilfredse med EA's generelle behandling af licensen på spilmarkedet stinker langt væk af manglende viden om hvad spillere, forbrugere overhovedet ønsker sig. Det har Disney selv jo også tidligere indrømmet - de ved intet om spil. Men EA har, Fallen Order til trods, bevist nok gange at de simpelthen ikke magter at sidde på eneretten til udgivelsen af Star Wars-spil. Det er tydeligt at vi forinden havde en langt bedre periode med flere og bedre titler, som hverken var fyldt med aggressiv forbrugerfjendsk monetarisering, men også simpelthen turde at udforske mere i galaksen end bare de ikoniske øjeblikke vi allerede kender.

Fallen Order var et solidt spil, et rigtig godt spil sågar, og hele æren går til Respawn Entertainment, der gang på gang har vist at de har talent i spandevis. Men EA som udgiver fortjener simpelthen ikke at få æren for den succes - tvært imod burde de miste licensen. Basta.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.