Dansk
artikler
Fallout 76

Her er vores førstehåndsindtryk af Fallout 76: Wastelanders

Vi har brugt en masse timer i Bethesdas redesignede Fallout 76, og kommer her med vores førstehåndsindtryk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Og her er vi så igen. Endnu en gang er der et Live Service-kadaver der insisterer på ikke at forblive dødt, men at retfærdiggøre alle udviklingsomkostningerne, alle de brændte marketingskroner og alle de fornærmede topchefer der endnu fortsat refererer til det pågældende projekt som "misforstået". Det lyder måske negativt, eller ligefrem apokalyptisk, men det er lidt sådan det føles når Ubisoft går tilbage til tegnebrættet og giver os den i sidste ende skuffende Ghost Experience-opdatering, og Bioware der stort set er gået i gang med Anthem på ny.

Hverken Ghost Recon: Breakpoint eller Anthem var dog helt lige store skuffelser som Fallout 76, et spil der nærmest på egen hånd har smadret tiltroen til Bethesda Game Studios, og som så sandelig har eroderet megen af den goodwill studiet, og særligt Fallout-serien, har hentet igennem årene. Tænk engang at for ikke så lang tid siden, der var Bethesda Game Studios lige så velansete som CD Projekt RED - oh, how times have changed."

Fallout 76

Til trods for en syndflod af dårlig presse, ringe forretningsbeslutninger og mildest talt forbrugerfjendsk tilgang til monetarisering, som altsammen er blevet dokumeteret på glimrende vis af Internet Historian, så er Fallout nu tilbage. Faktisk gør han et langt bedre stykke arbejde i forhold til opsummeringen af alle de kontroversielle sager spillet har været igennem end jeg nogensinde kunne, men altså kanvastasker, Nuka Rum, lækkede brugerdetaljer, det såkaldte Dev Room og de efterfølgende bandlysninger, brudte løfter om gameplay-baserede mikrotransaktioner - ja, det er bare få, få eksempler.

Men som bekendt er Bethesda ikke helt klar til at give op endnu, og nu står vi her med Wastelanders-udvidelsen, et febrilsk forsøg på at reparere de åbenlyse huller i skroget på den synkende skude, og på at fordreje historien så spillet ikke står tilbage som en af den moderne spilbranches absolut største fiaskoer.

Så lad os kort lige få af vejen præcis hvad Wastelanders tilføjer. Først og fremmest er der nu ventligtsindede mennesker i Appalachia, tak atomguden for det. Ikke bare byder Wastelanders på en ny hovedhistorie, den redesigner faktisk spillets originale narrativ, så fra start af har du to centrale strenge at følge, og hvor den gamle hovedhistorie fører to dig igennem golde byer og øde landskaber, støder du nu ind i andre. At der faktisk er andre NPC'ere betyder også mere livlige dynamiske begivenheder, da der faktisk er noget på spil, spændende sidemissioner med reelle konsekvenser og følelsen af at gå på opdagelse i en verden der udvikler sig, snarere end bare giver dig de sørgelige levn fra noget der engang var.

Fallout 76

Så to nye centrale strenge, der hver især desuden tager dig til begge af opdateringens to store byer, der hver især kontrolleres af to rivaliserende organisationer med forskellige filosofier, nemlig Raiders og The Foundation. Ikke nok med det, så er der nu også et dialogsystem, der fungerer ligesom i Fallout 5, der betyder at dine personlige Perks nu også bidrager til de dialogmuligheder du har tilgængelig, og du kan sågar støde på faste kompagnonger, som du også kan interagere romantisk med.

Så så kynisk man nu bliver nødt til at se på denne ret naive måde at "reintroducere" os for Fallout 76, så lader dette til at være en mere omfattende måde at gøre det på, end som Ubisoft i sidste ende endte med at gøre. Her er der tilføjet noget til oplevelsen, snarere end bare at give spilleren et glorificeret redigeringsværktøj, og som resultat føles Fallout 76 faktisk ret nyt. Ikke at selve verdenen er ny, det er den som sådan ikke, men du ser på den på en ny måde, for det at have menneskeliv at kæmpe for, liv at forbedre og muligvis store oplevelser rundt om hvert et hjørne ændrer ens forhold til en ellers livløs verden. Det er det der er så afgørende for Fallout-serien generelt, nemlig at selvom verdenen er gået under, så er det op til spilleren at redde det der er tilbage, og at forme en ny civilisation.

Så ændrer Wastelanders den basale spiloplevelse nok? På et sådan overfladisk narrativt plan, så ja, det må man sige. Du støder ind i andre mennesker lige efter du har forladt Vault 76, og derefter fortsætter du stødt med at gøre dig nye bekendtskaber, og sågar forme venskaber med andre karakterer. Det er... virkelig en anderledes oplevelse.

Fallout 76

Og så alligevel ikke, for alle Wastelanders-udvidelsens gode ideer til trods, så er det her Fallout 76, og det betyder en stort set uspillig teknisk tilstand, selv al den her tid efter. Jeg ved at der findes dem der siger at Fallout 76 ikke indeholder synderligt mange tekniske fejl, eller at det er blevet meget bedre siden lanceringen. Efter bare få timer i selskab med PS4-versionen kunne jeg dog konstatere, at det simpelthen ikke er tilfældet. Vi snakker fortsat en gennemsnitlig billedehastighed på 20fps, manglende teksturer, ringe pathing der gør det ulideligt at sigte efter fjender, ujævn lyssætning og alt, alt for lange load-tider. Hvis man er vant til at tilgive Bethesdas mildest talt chokerende ringe Creation Engine, så får man i det mindste noget narrativt igen nu, men det er nu alligevel sindssygt at se eksempelvis The Witcher 3: Wild Hunt side om side med Fallout 76, eller sågar bare The Elder Scrolls V: Skyrim på PS4, der kører på en forældet udgave af samme grafikmotor, men stadig er mere smooth end det her.

Den ringe tekniske tilstand har desuden også en indvirkning på den måde du forholder dig til spillet på. Det har en stor, skidt indflydelse på din tilgang til kampsystemet, der simpelthen er så rigidt, så mekanisk og direkte usselt, at man ikke kan andet end at bruge den kedelige udgave af V.A.T.S. til at garantere skud til torsoen, og så glemme at sigte frit ellers. Naturligvis vil der sikkert være dem der har vænnet sig til det, og føler sig effektive nok, men set helt følelsesmæssigt distanceret, så er det stadig bare ikke godt nok.

Men altså, det vidste I jo nok godt alligevel. Enten har I tilgivet Fallout 76's tekniske problemer, ellers vil Wastelanders ikke ændre på noget som helst. Men for dem af jer der sidder ind imellem disse to lejre, og gerne har ville elske spillet, men har manglet Bethesdas afgørende narrativitet, jamen så er den her, og det er jeg faktisk glad for. Spillet er nemlig, som resulat, en del bedre end før, som en hel del bedre. Det er bare, stadig, ikke helt godt nok.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Relaterede tekster

Fallout 76Score

Fallout 76

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Laursen har vadet ødemarken tynd, undertiden i selskab, men oftest alene. Fallout 76 er mere af det samme og dog så forskelligt. Læs mere her...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.