Dansk
Gamereactor
artikler

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Vi har allerede mærket, hvilke konsekvenser COVID-19 kan have for spil på kort sigt, men det er bare begyndelsen på, hvad vi har i vente fremover.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Udsættelsen af både The Last of Us: Part II, Iron Man VR, Minecraft Dungeons og Wasteland 3. Aflysningen af spilmesser som E3, PAX og GDC. Mangel på Nintendo Switch-enheder i dele af verden. Det er bare nogle af måderne, pandemien har påvirket os spilentusiaster på det sidste stykke tid. Ikke en hyggelig tanke, men jeg tror blot, det er en smagsprøve på, hvad vi har i vente de næste måneder. Lige nu trækker vandet sig tilbage, før flodbølgen kommer med massiv kraft, som ændrer landskabet for altid. Heldigvis snakker jeg både på godt og ondt. Lad mig dele mine teorier og tanker.

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Mere tid til spil og øget spilsalg
Lad os starte et positivt sted. Pludselig har vi fået en undskyldning for at sidde foran en skærm og spille. Tiden er der nu til at prøve spil, som har stået på listen i lang tid som følge af mangel på tid og andre dårlige undskyldninger, eller til at spille nye spil, så vi faktisk kan være med i de aktuelle diskussioner. Dejligt for både os, udviklerne og udgiverne.

For mere tid til spil betyder i mange tilfælde også flere penge til dem, der laver disse fantastiske produkter i form af salg af spil, udvidelser, mikrotransaktioner, og hvad det ellers indebærer. Steam har sat rekord efter rekord, og spil som Call of Duty: Warzone, Ring Fit og Animal Crossing: New Horizons har nok oplevet en større succes, end de havde, hvis coronakrisen ikke havde ramt os. Men hvordan vil dette ændre spilverdenen for altid? Med lukkede butikker og ordre om at holde sig fra hinanden er en i forvejen øget procentdel af digitale køb nu eksploderet. Selvom jeg ved, at nogen af jer har været fast besluttede på ikke at give slip på fysiske udgaver af spil, er det klart, at dagens situation nu fremtvinger nogle ændringer, noget som nok har fået flere til at indse, hvor enkelt og ligetil det er at købe og eje noget digitalt. Den letteste måde at få nogen til at indse, hvor godt noget kan være? Tving dem til at prøve det. Og jeg tror helt klart, at COVID-19 markerer starten på digitalt indholds storhedstid. Dermed vil spilselskaberne også se, hvor let det er at tjene penge på at sænke priserne i de digitale butikker, måske også få flere ideer til, hvordan man kan gøre butikkerne bedre.

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Nye muligheder for at lave spil og en bedre hverdag for udviklerne
Det er ikke bare spillerne, der har været tvunget til at ændre vaner. Snakken om crunch og krævende arbejdsdage for udviklere har været der siden tidernes morgen, noget som blandt andet skyldes, at flere af disse studier holder fast i gamle rutiner. Nu har de allerfleste dog set sig nødsaget til at arbejde hjemmefra. Måske ikke specielt interessant på papiret, men det har og vil få mange følger i fremtiden.

Hvor majoriteten af verdens mest kendte udviklere hovedsageligt arbejder i gigantiske studier med fastsatte arbejdstider, der ofte overskrides som følge af et ønske om at gøre spillene så gode som muligt, socialt pres eller hvad det end måtte være, så er dagens situation nu helt anderledes. De allerfleste arbejder nu adskilt hjemmefra. Foreløbigt har vi generelt bare hørt om de negative følger af dette i form af udsættelser, fordi hverken strukturen eller arbejdsmåderne er som før. Men af det, jeg hører, bliver ting stadig bedre på mange områder. Udviklere af spil som The Last of Us: Part II, Far Cry 6 og andre kommende spil siger, at hverdagen er blevet mere fleksibel, at meget af det sociale pres er væk, og at ting går lidt hurtigere, nu hvor der er bedre rutiner. På toppen af det hele vil flere studier også indse, at det er muligt at hyre folk fra andre byer og lande, uden at disse behøver at flytte på sig. Pludselig får studierne muligheden for at ansætte de bedste personer til jobbet, selvom de ikke ønsker at flytte, mens arbejdstagerne har større chance for at opfylde deres drøm, selvom de bor andre steder end San Fransisco, Los Angeles og de andre store udviklerbyer. Når det hele så en dag vender tilbage til det normale igen, kan vi forvente nye og bedre arbejdsrutiner, arbejdsforhold og i nogle tilfælde bedre spil som følge af denne erfaring. En sejr både for os spillere og for udviklerne.

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Aflysningen af spilmesser
Flere millioner spillere besøger spilmesser hvert år for at prøve spildemoer, måske møde udviklere og skuespillere, og købe spændende ting og sager. Så det er klart, at afblæsningen af disse shows er skuffende. Men skuffelsen er ingenting i forhold til konsekvenserne, det har for udviklerstudier og enkeltpersoner.

Spilmesser er nemlig også en fremragende mulighed for at få nye kontakter, få vist projekter frem i en tidlig fase til potentielle udgivere, samt dele tanker og ideer med andre udviklere. Du kan bande på, at mange indie-studier og lovende spilprojekter vil blive droppet de kommende måneder på grund af dette. Både Sony, Microsoft og nogle af de andre giganter har startet fonde og andre støtteordninger for at gøre situationen lidt bedre for de små, men det er umuligt at redde alle, desværre.

Aflysningen af messerne har heldigvis også nogle positive sider. At lave demoer tager tid og kræfter, så når udviklerne i stedet kan fokusere på selve spillene, betyder det kortere ventetid på det færdige produkt for os og mindre "unødvendigt" arbejde for dem. Ja, du vil måske sige, at manglen på demoer også er negativt, fordi demovisningerne kan føre til en masse feedback tilbage til udviklerne på spillet, men intern testing kan gøre op for meget af dette.

Hvad så med de spændende nyheder, der bliver annonceret på messerne? Altså, Sony og Nintendo har allerede vist, at State of Play- og Direct-udsendelser kan være en god erstatning, og udover disse to har både Microsoft, Ubisoft, Deep Silver, Activision, Square Enix og flere andre sagt, at de vil erstatte E3 og lignende messer med egne digitale streams de kommende uger og måneder. Dermed kan vi forvente at få de samme nyheder uanset hvad, noget som også vil kunne få store konsekvenser for spilverdenen. For hvad sker der, når disse selskaber opdager, at de ikke behøver at bruge flere hundredtusinder eller millioner af kroner på E3-showet, når en meget billigere stream gør lige så meget nytte? E3 lever livet farligt nu, og det er ikke underligt, at næste års udgave vil "være noget helt nyt", når mange mener, at det kendte show har meget lidt nytte i disse dage.

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Udsættelser gør altid spil bedre
Som nævnt øverst har vi jo allerede set en række udskydelser på grund af corona, og selvom mange selvsagt blev skuffet, da de hørte om det, har stadig flere indset, at vi i længden bare tjener på det. Ekstra tid med et spil giver udviklerne mere tid til at finpudse ting og finde fejl, som kan fikses. Ja, nu gør arbejdssituationen selvfølgelig, at flere af udsættelserne også skyldes, at tingene går langsommere, fordi de i grunden bare bruger mere tid på det, de normalt skulle gøre. Men hos både The Last of Us: Part II, Iron Man VR og nogle af udsættelserne, som ikke er kommet frem endnu, handler det mere om distributionen af spil. Da kan du bande på, at skaberne af spillene vil benytte den ekstra tid til at gøre sit for, at den berømte lanceringsopdatering bliver mindre eller måske slet ikke behøves. Derfor tror jeg, vi kan forvente at se et bedre slutresultat, end vi ellers ville have set. Det bliver selvfølgelig umuligt at bevise, men det er tilladt at tro.

Samtidig vil jeg spekulere lidt. Tidsskemaet for en række studier har naturligvis ændret sig ekstremt nu, så hvad sker der, når de udsatte spil lanceres? Er disse selskaber friske nok til at slippe fire, fem storspil i løbet af to uger? Tvivlsomt. Jeg tror derfor, sandsynligheden er større for, at udgiverne bliver mere åbne overfor at lancere ventede spil i perioder, som normalt er sat af til mindre spil, der trænger til fred fra giganterne. Midten af januar, juni, juli, august og tre, fire måneder efter lanceringen af nye konsoller virker nok meget mere fristende, når det mindsker sandsynligheden for at skulle dele spillerbasens budget. Når der så kommer klare beviser for, at spil kan lykkes, uanset hvornår de udgives, vil det forhåbentligt betyde en bedre og jævnere fordeling af spillanceringer i fremtiden.

Corona vil ændre spilverdenen for altid

Lanceringen af PlayStation 5 og Xbox Series X
Sony og Microsoft siger stadig, at henholdsvis PlayStation 5 og Xbox Series X lanceres omkring oktober eller november, noget der selvfølgelig glæder manges spilhjerter. Desværre gør dette også mange nervøse - heriblandt konsolskaberne og personer med stramme budgetter. Antallet af personer, der nu er blevet opsagt, har fået en lavere stilling eller lignende, er skræmmende, og det sætter naturligvis sit præg på folks økonomi. Flere af dem, der i udgangspunktet havde tænkt sig at købe en ny konsol til efteråret, er nok lidt mere usikre i disse dage. Særligt siden Sony og Microsoft også mærker dagens situation på tegnebogen. Mange af komponenterne i konsollerne er blevet dyrere end først antaget, sammensætningen og produktionen af dem vil højst sandsynligt tage længere tid end ventet, når arbejdet starter til sommer igen, og planlægning af markedsføringen er blevet og vil blive ændret. Derfor kan du være sikker på, at både antallet af konsoller på markedet, prisen på dem, hvor mange der køber dem på lanceringsdagen, samt hvilke spil, der står klar til den store dag, vil være noget helt andet, end hvis coronaen aldrig havde ramt os.

Måske vil det også betyde, at en anden konsol får en bedre eller dårligere start end ellers. Microsoft har jo en større pengetank end Sony, så det er muligt, at de er villige til at ofre nogle ekstra kroner for at sænke prisen på Xbox Series X eller producere flere enheder. Hvordan vil en eventuel udsættelse af Horizon: Zero Dawn-opfølgeren eller Halo Infinite kunne påvirke salget af konsollerne? Det er ting, vi aldrig vil få helt svar på, men du kan være sikker på, at coronavirussen har ændret spilverdenen og kampen mellem PlayStation 5 og Xbox Series X for altid.

Corona vil ændre spilverdenen for altid


Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.