Dansk
artikler

Gamereactor Debatterer: Selvfølgelig bliver Bethesdas spil Xbox-konsoleksklusive

Der er debat på nettet om hvorvidt Bethesda-spil fremadrettet bliver konsoleksklusive på Xbox. Magnus mener at det er tydeligt, at det bliver de.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

For nylig købte Microsoft ZeniMax Media, og dermed ejer de Bethesda. Ja, den sætning er jeg stadig ikke blevet helt vant til at sige. Som jeg sagde i min første artikel om emnet, så er en bevægelse så signifikant, at branchen aldrig vil være den samme igen. Jo da, vi er vant til at studier købes, men at én af branchens mest magtfulde skikkelser køber en af branchens magtfulde skikkelser? Det er sjældent - faktisk er det stort set aldrig sket for i denne størrelsesorden, selvom rygter ofte peger på at sådanne forhandlinger sker bag lås og slå.

Faktisk er det så signifikant, at internettet, der normalt ikke har problemer med at diske ud med hot-takes, tilsyneladende ikke helt vidste hvordan det, som kollektiv, skulle reagere. Men efterfølgende satte det gang i debatter på tværs af fora, hvor det store centrale spørgsmål var; "kommer Bethesda-spil som Starfield, Doom 3, Prey 2 og Dishonored 3 til PlayStation?" Nogle mente at det så absolut ikke bliver tilfældet, men på kuriøs vis er der andre der mener at det nærmest ikke kan være anderledes, at Microsoft både må, skal og behøver at disse store, skelsættende spil skal udkomme på så mange platforme som muligt, både for at kunne fremvise at deres investering giver hurtigt afkast, men også fordi at de jo er en virksomhed der så småt fokuserer mere på tjenester, end fysiske produkter.

Gamereactor Debatterer: Selvfølgelig bliver Bethesdas spil Xbox-konsoleksklusive
Naturligvis bliver disse serier Xbox-eksklusive, om ikke andet på konsolfronten. // Microsoft

Det har været en del af mit grubleprojekt de sidste par dage, men nu tænker jeg lige vi skal gøre status. For lad os lige slå fast her, at om man så betragter dette som værende en ovenud negativ udvikling for branchen som helhed, så kan der altså ikke herske nogen tvivl om, at Bethesda-titler, down the line bliver Xbox-konsoleksklusive, for det giver simpelthen ikke nogen mening, at de ikke skulle blive det. Faktisk siger Windows Centrals Jez Cordens udtalelse om Starfield det hele; "It will be. PC too obviously. But literally no idea why people think this will come to PS5."

For hvorfor skulle Microsoft tillade det? Jo, de kultiverer deres good guy image dagligt, og har da også introduceret en række forbrugervenlige tiltag, som vitterligt siger meget om hvor villige de er til at gå i krig med alt hvad de har til november, fra en billigere konsol til yderligere Game Pass-værdi via EA Play-implementering. Men et køb på $7.5 milliarder skal give afkast, og det giver primært afkast i form af nye Game Pass-abonnenter, og nye besøgende til Xbox-økosystemet, enten via Windows 10 eller en Windows-konsol.

Det er efterhånden veletableret, og det er jeg ikke her for at argumentere imod, for det er fuldstændig rigtigt. Microsofts Xbox-afdeling tjener i dag primært penge gennem tjenester, tjenester som Gold og Game Pass. Jo, det er ikke direkte ligegyldigt om hvorvidt de sælger konsoller til efteråret, de nye studier skal også producere spil der er med til at profilere platformen, og skabe incitament til at engagere dig i deres økosystem, men det vigtigste lige nu er at du er villig til at abonnere på det Microsoft tilbyder. Ikke bare det, det er fremtiden, for alle. Det er fremtiden for Apple, for Samsung, for Google - du skal abonnere.

Gamereactor Debatterer: Selvfølgelig bliver Bethesdas spil Xbox-konsoleksklusive
For Microsoft handler det primært om Game Pass, og den tjeneste kommer ikke til PS5.

Men Game Pass kommer ikke til at blive tilgængeligt på PlayStation 5, heller ej bliver der en bredere integrering af Xbox Live, udover det enkle sign-in der eksisterer i Minecraft lige nu. Særligt Sony er ikke interesserede i at fremme den primære måde deres konkurrent tjener penge på, særligt ikke når de har PlayStation Now at se til, og det samme gælder som sådan Nintendo Switch. Jo, de tre platformgiganter arbejder tættere sammen end tidligere, men det samarbejde bliver aldrig så tæt, at du kan tilgå dit Game Pass-abonnement igennem din PS5.

Og netop af den grund, så er der simpelthen ingen verden, hvor Bethesda-titler fortsat vil komme til PlayStation 5. Der er ingen måde, ser det ud til, hvorfra man kan interagere med nogle af Xbox-platformens tjenester derfra. Du interagerer ikke med Live, med Game Pass, med xCloud - du eksisterer uden for Microsofts økosystem, og er ikke mere tilbøjelig til at abonnere på nogle af deres tjenester. At tillade at en spændt Starfield-fan kan spille spillet på PlayStation 5 uden videre interaktion - det er bare dårlig forretning.

Nogle siger at Microsoft dog har brug for de penge, det afkast, der kommer som direkte resultat af at sidde som udgiver på et spil, der sandsynligvis sælger mange, mange millioner eksemplarer, at de simpelthen ikke har råd til at betale for dyre projekter som Doom, og Bethesda Game Studios-spil, hvis ikke dette også bliver gjort tilgængelig på andre platforme. Men Microsoft har allerede bevist, at de har dybe lommer, og er villige til at tabe penge nu for så netop at kanalisere energien igennem til de afgørende tjenester, der skal sikre dem overskud i det lange løb. Det er i virkeligheden ikke afgørende om hvorvidt Starfield eller The Elder Scrolls VI tjener udviklingsomkostningerne hjem i solgte antal eksemplarer, det er vigtigt hvor mange Game Pass-abonnenter der giver at spillet tilføjes til den tjeneste på lanceringsdagen, og de kommer altså ikke fra PlayStation-platformen. Tværtimod kommer de kun, hvis spillet ikke kan fås andre steder, end netop der hvor Game Pass er.

Gamereactor Debatterer: Selvfølgelig bliver Bethesdas spil Xbox-konsoleksklusive
Hardware er naturligvis ikke ligegyldig, men det er tjenesterne der er vigtige.

Desuden kan du faktisk interagere med Xbox-tjenester, og derigennem Xbox-førstepartstitler uden Xbox-hardware. Game Pass Ultimate kan tilgås fra Android, og måske snart iOS. Det er kun et spørgsmål om tid før du kan via en browser på din tablet, eller via en applikation på dit fjernsyn. Dette vidner om Microsofts hardware-løse fremtid, men der er et tigerspring derfra, og så til at gøre spillene tilgængelige igennem konkurrentens økosystem.

I mit hoved, og det er hvad det her i sidste ende er - spekulation, så er der simpelthen ikke nogen måde hvorpå Microsoft, i det lange løb, får noget ud af at udgive spil på PlayStation 5. Jo, de sælger flere spil, men det lader de ikke til at være så hængt op på i forvejen, og netop det der med at slå krogen i forbrugeren, det er så meget sværere, når de befinder sig på en platform hvor der ikke er adgang til det økosystem Microsoft har betalt så mange penge på at konstruere.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Mit bud? Gradvist, lidt af gangen, vil vi se Bethesda-titler komme til Xbox og Windows, og Microsoft selv vil slå fast, at man jo sagtens kan tilgå disse gennem et Ultimate-abonnement på sin telefon, og dermed spille uden en Xbox-konsol. Men konsoleksklusive, det bliver de altså, og det kommer også til at gælde for The Elder Scrolls VI - når det udkommer - i 2029.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.