Dansk
Gamereactor
artikler

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste lyd

Lyd er en afgørende del af spiloplevelser, og alt lige fra musik til effekter spiller ind. Vi giver jer her vores favoritter fra 2020.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så er Game of the Year i gang, og vi har en række spændende kategorier at få afgjort mellem nu og nytårsdag, og du vil hver dag kunne læse om en ny vinder, samt de tre opløbere der var lige ved at tage sejren. Er du i tvivl om hvordan vi har fundet frem til årets vindere, så kan du læse mere om proceduren samt filosofien bag afstemningen lige her.

Lydsiden af et spil er uhyre vigtigt. Når musikken rammer en helt speciel nerve og lydeffekterne sætter dig midt i spiluniverset, så kan lydsiden faktisk løfte en spiloplevelse fra god til mesterværk. Her hylder vi årets bedste lydoplevelser.

Vinder


DOOM Eternal

Komponist Mick Gordon ramte den lige i bagdelen, da han lavede sit dæmoniske heavy soundtrack til DOOM (2016). Ligesom spillet selv, formåede komponisten at indkapsle, alt hvad der definerer den klassiske franchise. Det var hurtigt, hidsigt og heftigt. Med Micks tungeguitarriffs i ryggen, var det umuligt ikke at blive løftet ind i de dæmoniske blodsudgydelser.

Der har været kontroverser omkring soundtracket til efterfølgeren DOOM Eternal fra i år, hvor Mick Gordon ikke selv har indleveret de endelige mix af alle numrene, hvilket har ført til et lidt fladere mix, end hvad vi fik i 2016. Det ændrer nu overhovedet ikke på, at DOOM Eternals soundtrack endnu engang hælder benzin på det adrenalin-pumpende bål.

Selvom Gordon går i et med DOOM-dna'et og på den måde ikke udfordrer, hvad vi forventer af lydtapetet, så er komponisten gået til opgaven med en opfindsomhed, som man kun kan applaudere. Eksempelvis når han samler et helt heavy metal-kor til at synge helvede frem.

Når du krydser det tonsertunge soundtrack med det voldsomme lyddesign, der giver dine våben den helt rette tyngde, så har du opskriften på en lydside, der føles som om, at den er fuldstændig uundværlig for spiloplevelsen. En lydside der får det til at dunke i brystet, giver tyngdekraft til spilverden og giver dig lige dele ubehag og blodrus. Det er kernen til DOOMs vigtigste opgave; at få dig til at føle dig helt og aldeles bad-ass.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste lyd

Runner-Up

The Last of Us: Part II

Til The Last of Us: Part II så vi også en komponist, der vendte tilbage for at sætte musik til opfølgeren, men hvor Mick Gordon sætter gang i adrenalinen med sine hårdt-pumpende guitarriffs, så er Gustavo Santaolallas soundtrack til The Last of Us: Part II eftertænksomt og atmosfærisk. Til den anden del i serien har Gustavo Santaolalla fået følgeskab af en anden komponist. Mac Qualye hedder han. Og hans del af soundtracket står i skærende kontrast til Santaolallas, samtidig med at de to komponister smukt formår at finde et fælles univers.

Hvor Santaolalla igen lader sine kompositioner være båret frem af et akustisk univers, så bidrager Qualye med det elektroniske, disharmoniske og ubehagelige. Santaolallas kompositioner har ofte et enkelt strenginsturment helt i front og lader rummet mellem tonerne stå uberørt hen. Tonerne står lige så ensomt hen, som de få mennesker, der stadigvæk lever i den post-apokalyptiske verden. Men han repræsenterer også harmonien og håbet om, at noget nyt kan gro fra asken af den gamle verden. Qualyes bidrag er dog mindst lige så vigtigt, for i hans bidrag ligger selve grundstenen til anden del af fortællingens grundessens; had.

Hævnhistorien bliver drevet frem af hadet og det destruktive, og midt i det akustiske tomrum gror Qualyes elektroniske sfærer. Som et sort bankende hjerte, der pumper galde ind i blodårene på karakterne vi bliver så dybt forbundet til.

Lydeffekterne er også helt eminente. Den klassiske "klikker"-lyd er ligeså hårdrejsende ubehagelig som altid, men helt nye lyde kommer ind under huden på os i den fantastiske efterfølger. Tænk bare på første gang, du hører nogle pifte ud i skovene.

Musikken er i centrum i The Last of Us: Part II - der da også har fundet plads til sit helt eget lille guitar-minispil - og det er netop denne med til at rive og flå i følelserne, hvor et in-game Aha-cover - underligt nok - er et af spillets helt store emotionelle øjeblikke.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste lyd

Runner-Up

Half-Life: Alyx

For dem af os, der er vokset op med Half-life-franchisen, står en stor del af lydene meget skarpt i hukommelsen. Om det er en dør, der åbner, en knap, der trykkes på, eller en head-crab, der springer, så kan vi høre lydene, bare ved at tænke på dem. Der har derfor også ligget et lige så tungt åg om skuldrene på sound-designerne, som der har ligget på resten af holdet, der skulle lave en tilføjelse til Valves kronjuveler.

Men det er ikke bare lykkedes at sætte universet i en moderne kontekst. Det udvider den Half-Lifes lydidentitet, samtidig med at du aldrig er i tvivl om, at du - utroligt nok - rent faktisk spillet et nyt Half-Life spil i 2020. Alle genstandene du håndterer får lidt af den vægt, der ellers mangler i dine hænder, fordi lyddesignet giver dem liv.

Musikken rammer ligeledes et perfekt sted mellem 1998, hvor det første Half-Life udkom, og 2020 med hints til både trip-hop og synthwave. Den ligger og fylder en del mere, end musikken gjorde i originalen, men du lægger aldrig mærke til, hvor meget den sætter dig tilbage i Half-life-universet.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste lyd

Runner-Up

Ghost of Tsushima

Når Ghost of Tsushima rammer rigtigt, rammer det noget af den magi, som du finder i en Akira Kurosawa-film. Og det skyldes blandt andet, at komponisterne lan Eshkeri og Shigeru Umebayashi har ramt den helt rigtige samurai-films musik. Her er det i høj grad pauserne og luften, der er med til at give dramatik og ekstra pondus, når instrumenterne virkelig træder ind i billedet.

Lige så vigtigt er det, at du kan mærke naturen, når lyden af vinden rammer græsstråene, eller at det kolde metal fra klingen af dit katana, kan høres, når det hugger ind i din modstander. heller ikke her svigter Ghost of Tsushima, som virkelig formår at sætte scenen til samurai-hævndrama med sit lyddesign og soundtrack.

Gamereactors Game of the Year 2020: Bedste lyd


Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.