Dansk
Gamereactor
artikler

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium

Vaesen er en nem og medrivende måde at komme ind i TTRPG-genren på, og mit første mysterium indeholdte gys, gru og masser af intriger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Regnen øser ned og lægger en tung stemning over Uppsala by, som kun bliver oplyst af nattens gadelygter. Den monotone lyd af regnen skaber en nærmest trancelignende tilstand for den ellers travle by, som kun bliver afbrudt af nogle tunge fodtrin i regnen. Fodtrin som bevæger sig imod Uppsala sindssygehospital for at finde svar. Svar på de mystiske hændelser, der er foregået i omegnen det sidste års tid. Svar på spørgsmålene omkring den særlige evne til at se overnaturlige væsner. Svar på hvad den mørke fremtid indeholder, og hvordan du kan stoppe den fra at blive en realitet...

Sådan lød starten af min rejse ind i Vaesen TTRPG'en fra Free League, da jeg for nogle weekender siden endelig fik sat mig ned med min TTRPG spil-gruppe og begravet mig i Vaesens medrivende nordiske horror univers. Jeg har tidligere på Gamereactor både skrevet en kort artikel om Vaesen, samt en længere introduktion til spillet, og anbefaler derfor jer at læse disse to først. Denne artikel er mere en gennemgang af min oplevelse med Vaesens introduktions mysterium - som TTRPG'en kalder sine eventyr, og min førstehåndsoplevelse med det relativt simple TTRPG. Der er milde spoilere til eventyret, men ligesom alle andre TTRPG eventyr, så er det spillerne og Game-masteren, som skaber eventyret, og det er med sikkerhed aldrig det samme for to grupper.

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium

Mine spillere er efterhånden blevet ret rutinerede til at rollespille og tænke kreativt, og det er noget som Vaesen ligger meget vægt på, da der faktisk ikke er særlig mange gameplay mekanikker at tage i brug, og det er mest spillernes opfindsomhed og kreative tankegang, som hjælper dem på vej i mysteriet. Det er nemlig en ret åben verden og spillerne har frie tøjler til at gå til det som de har lyst - i hvert fald i det introducerende mysterium, hvor du får en mysterie-præmis, nogle omgivelser og nogle NPC'er introduceret, og det er dernæst op til spillerne i fællesskab at løse mysteriet.

Lad det endelig ikke afskrække nye spillere fra at dykke ind i Vaesen, da der selvfølgelig også er plads til mindre tunge rollespillere, og Vaesen har en interessant og unik måde at fremme rollespil på. Dette sker igennem conditions, som peger spillere i retning af hvad de skal føle og eventuelt også rollespille af. Conditions kan eksempelvis være, at du er blevet bange, vred, eller udmattet. Det er ikke et krav, at du bruger dine conditions når du rollespiller, men det kan være nemmere for nybegyndere, hvis de får direkte hjælp eller besked på hvordan de skal agere.

I spillets valgfrie første mysterium, får de nylige medlemmer af Samfundet en besked fra en privatdetektiv, Olaus Klint, som beder dem mødes med ham ved en kro kaldet Witch Cat Inn. Kroen og kroens omgivelser har været offer for nogle mystiske hændelser det sidste stykke tid, og dets gæster har haft frygtelige mareridt, og alt tyder på at kroen er hjemsøgt. Desuden har Klint vedlagt en invitation til et mystisk skyggespil, som kommer til at løbe af stablen på kroen i løbet af de næste par dage. Dét er introduktionen til mysteriet The Dance of Dreams - og både mit, og mine spilleres første mysterium.

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysteriumRPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium

På holdet havde vi både en doktor, en jæger, en akademiker og en tjener til akademikeren, og det er karakterer, som mine kammerater selv har lavet fra bunden af, og har både udtænkt deres mørke hemmeligheder, traumer og personligheder helt selv - ligesom i typiske TTRPG'er. 1800-tallets setting gav mulighed for nogle sjove og skæve personligheder, og nogle atypiske måder at håndtere situationer på. Vi kommer fra Dungeons & Dragons universet, og det var en sjov og metodisk måde vi nu skulle gå til angreb på opgaven på. Spillerne kunne ikke længere kaste en fireball på hele kroen og brænde til sønder og sammen, eller kaste 'Turn Undead' for at få det hjemsøgende væsen til at forsvinde. Nej, de blev nødt til at tænke mere som detektiver og udspørge NPC'er, undersøge kroen, og langsomt stykke bevis-materialerne og de små brødkrummer sammen til et større billede for at finde ud af hvad der er foregået på kroen.

Det er så her, at Vaesen virkelig skinner, for der er massere af gyser-elementer i spillet. Til dels kommer den mørke stemning til udtryk af stormen som rasede udenfor kroen, men også af alle de små skæve elementer, der er med til at opbygge en trygget stemning. Vinduet som pludselig og hårdt åbner op og puster alle lysene ud; temperaturen, som selvom der er tændt i pejsen, stadig er iskold, og du kan se dit åndedræt når du puster ud; den tilvoksede have, som uanset hvor meget kroejeren Sami vedligeholder den, alligevel vokser til med ukrudt over natten; og så drømmene... mareridt omkring, at en person skærer halsen over på dig mens du sover.

Stemning, stemning, og atter stemning. Hurtigt blev det klart for mine spillere, at den lethjertede tilgang til tingene, som man ellers kan have i D&D, nu ikke længere var til stede på samme måde. Kroejeren Sami tæsker sin datter Sofia; den ene af gæsterne er alkoholiker, mens den anden er høj på opium; Sofias mor Nora forsvundet; og så skyggespillet. Skyggespillet, som ingen ved tale om og kigger sig over skulderen hver gang det bliver nævnt. Hvad foregår der egentlig på kroen?

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysteriumRPG Madness: Vaesen - Mit første mysteriumRPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium

Det er her, at Vaesens gameplay mekanikker kommer til udtryk, og de er simpelthen så simple, at jeg ville kunne introducere spillet til min mor og far, og de vil stadig kunne forstå det og spille med mig. For at gøre en handling, så bliver man bedt om at rulle X antal seks-sidede terninger (D6'ere), og hvis man får én eller flere seksere, så lykkes det man forsøger at foretage sig. Det kan nærmest ikke bliver lettere end Free Leagues Year Zero Engine - og du har tidligere valgt på dit character sheet, hvilke ting, som din karakter skal være god til. Blandt andet kræver det et højt niveau af Precision for at være doktor, og du kan eksempelvis have 4 i Precision, samt 3 i Medicine, og når du bliver bedt om at rulle et Medicine skill check, så lægger du altså de to relevante evner sammen og ruller dét antal D6'ere. I dette tilfælde ville det være 7 terninger, og der er altså en ret stor sandsynlighed (72%) for, at det lykkes for dig, hvis du er kompetent til en specifik evne.

Det føltes altså super simpelt, men også ret tilgivende at spille. Hvis du vil foretage dig ting, som din karakter er god til, så lykkes det ofte. Det giver altså derfor god mening, at gøre ting som du er god til, og ikke bare tilfældige handlinger. Ja, alle kan rulle for alle skill checks, men spillet indbyder dig til at være god til færre ting, og ikke spille på for mange heste. Systemet fungerer skide godt, og vi var overrasket over hvor belønnende det var, og hvor godt det føltes når ting lykkes. Terningerne er altså ikke imod dig, og det er ikke Game Master'en som bestemmer sværhedsgraden. Det svære ved mysteriet er altså ikke at rulle terningerne, men at tænke kreativt og finde ud af hvor man kan finde sporene, og hvordan man løser mysteriet. Det var en fed og anderledes måde, at gå til sagen på, og jeg er meget begejstret for den mere realistiske og mørke tilgang til verdenen på, som Vaesen har. Selvfølgelig skal dine spillere være bange for spøgelser, drømme om at få skåret sin hals over eller blodige lig - alt andet ville være helt skørt.

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium

Der er massere af forskellige måder at finde ud af kroens historie på, og jeg vil lade resten af mysteriet være op til jer selv at finde, og jeg håber på, at min TTRPG-rejse har vakt jeres interesse, og I vil opsøge denne fantastiske måde at træne sin kreative tankegang, sine improvisations-evner, og sin indlevelsesevne på. Jeg forelskede mig i TTRPG fra første gang jeg hørte en D&D podcast, og glæder mig til at dykke ned i Vaesen næste gang, når min gruppe skal besøge den svenske vest-kyst, hvor fiskere ihærdigt forsøger at klare sig på den knappe mængde fisk, som er til stede efter mystiske hændelser.

Det er som sagt utrolig nemt, at hoppe ind i Vaesen TTRPG - og de andre udgivne TTRPG'er fra Free League, som Alien, Tales from the Loop eller Mutant Year Zero, og hvis I ikke kan overskue at sætte jer ind i Dungeons & Dragons omfattende system og univers, så er Free League et godt sted at starte, hvis man er interesseret i TTRPG'er, eller bare at have det sjovt med sine kammerater.

RPG Madness: Vaesen - Mit første mysterium


Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.