Dansk
Gamereactor
artikler
Fallout 76

Fallout 76 - Holder det!?

Er Fallout 76 "bomben", eller er det nærmere atomaffaldet af hvad der kunne have været et godt spil?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Da Bethesda lancerede Fallout 76 tilbage i november 2018, var det nok de færreste der havde regnet med en sådan katastrofal lancering fra det ellers store, stærke og etablerede spilstudie. Spillet var et ødelagt stykke rod - meget lig noget af det skrald man bruger en stor del af tiden på at samle op i spillet. Ikke nok med at serverne var ustabile, så var spillet i sig selv også et kedeligt, bug-fyldt, tomt og halvhjertet forsøg på at skabe et godt Fallout spil.

Ideen i sig selv er jo ikke helt ringe - et Fallout spil med muligheden for at spille sammen med sine venner i West Virginias post-nukleare ødemark - what's not to like? Hvis ikke eksekveringen havde gået galt, havde Bethesda så haft fat i noget? Nu er der i hvert fald snart gået tre år siden spillet udkom, og jeg har undersøgt hvorvidt Bethesdas arbejde på at fikse spillet de seneste tre år har båret frugt, eller om det er muteret til noget endnu værre.

Fallout 76

Først og fremmest er Fallout 76 et 'Fallout'-spil, og det er ment i den forstand, at det faktisk er muligt at spille igennem spillet helt alene, og nærmest uden at støde ind i andre spillere overhoved i det golde ødeland. Fallout 76 har sit helt eget narrativ i samme stil som tidligere spil i franchisen, og det minder i høj grad om samme rejse, som spilleren har taget i andre Fallout spil. Det er altså et klassisk Fallout-setup med muligheden for multiplayer og kooperativt spil påduttet den traditionelle formular.

Det er altså helt valgfrit om du udforsker alene eller sammen med andre spillere, og i løbet af min ensomme "lone wanderer" rejse i West Virginia's Appalachia, stødte jeg kun ind i en håndfuld af andre spillere - om det så er positivt eller negativt at være helt alene i den tomme verden, ja, det er så op til hvor social du føler dig selv. Hver verden/server støtter op til 24 spillere, som er spredt ud over det store kort, og det er sjældent man støder ind i nogle andre spillere ufrivilligt. Det hjalp måske heller ikke på min oplevelse, at jeg ankom til Appalachia som efternøler næsten tre år efter spillets udgivelse, og jeg rendte rundt som en eller anden forvirret low-level noob, der dræbte sølle ghouls med min pipe-pistol, mens andre spillere var i level 100+ og dræbte Deathclaws med mini-nuke eksplosioner til højre og venstre som var det fluer. (Okay, okay, måske en mild overdrivelse, da spillet scaler til dit level i modstanderne, men stadig!)

Fallout 76Fallout 76

Siden jeg aldrig fik spillet Fallout 76 da det udkom i 2018, så har jeg egentlig ikke det bedste grundlag for at sammenligne spillet i sit nuværende stadie med spillet i sine spæde dage, men jeg har erfaring fra både Fallout 3 & 4, samt New Vegas til at sammenligne det mere traditionelle Fallout-aspekt af spillet. For som nævnt tidligere, så er der faktisk et narrativ i spillet, som jeg gav mig i kast med som var det et singleplayer spil. En af de ting, som jeg tidligere har haft det lidt svært ved i forrige installationer, er den uoverskuelige mængde af quests, map-markører og mere eller mindre ligegyldige ting at tage sig til hver gang du er gået 100 meter.

Det virker det til, at Fallout 76 har skruet en smule ned for, og i lang tid i starten af spillet, havde jeg kun 1-2 quests i min questlog, som gjorde det overskueligt og nemt at vide hvad man skulle tage sig til som det næste. Efterhånden som jeg kom i højere og højere level, så blev min questlog da også fyldt mere og mere ud, men den gradvise opbygning gjorde det mere overskueligt at blive introduceret til Appalachia og de forskellige interessante lokationer.

For der er i virkeligheden masser at give sig i kast med. De forskellige lokationer har lokationsbestemte quests, og hvor du tidligere i andre spil har skullet tale med NPC'er eller lignende, så er der faktisk overraskende få NPC'er i Fallout 76. Det er effektivt, men også en smule overfladisk og personligheds forladt. "Saml 7 Holotapes på den her lokation" - "Hvorfor og for hvem?" - "Pff... det er ligegyldigt! Du får caps og experience for det!". Personligheds forladt og overfladisk er nemlig lidt af et tema i Fallout 76. For selvom du følger dine Main Quests, så er de karakterer du støder ind i undervejs overfladiske og der er ikke meget der holder dig fast i det tynde overordnede narrativ. Men hvad får dig så til at blive ved med at spille Fallout 76? Gameplayet?

Fallout 76

Hvis du har spillet et Fallout-spil før, så har du spillet Fallout 76. Våbnene er de samme; måden de bliver håndteret på (med undtagelse af V.A.T.S, som er blevet ændret); måden du skal levele op og opgradere dit gear ved workshops; og måden du bliver bombarderet med loot på og konstant skal micro-manage din inventory for at undgå at være overencombered. For at være ærlig, så har gameplayet i Fallout altid været et af de svageste elementer - i min mening - og har tit været en af årsagerne til, at jeg er stoppet med at spille spillene. Den konstante kamp om at have nok ammunition til dine alt for mange forskellige typer våben, samtidig med, at du ikke må have for meget ubrugeligt junk i din taske for at undgå at blive overencombered. Det er for mig ikke spor underholdende, og er mere et stort irritationsmoment som fylder alt, alt for meget i Fallout spillene.

I Fallout 76 er Thirst og Hunger igen blevet en del af dét du skal micro-manage. Du skal sørge for at din karakter altid har noget at drikke og spise for at undgå at få et debuff, og hvis du holder dig mæt og slukker din tørst får du ligeledes et buff, som kan hjælpe dig. Men er det besværet værd? Næh, det synes jeg ikke, men det er måske også bare mig, som bliver lidt tændt af micro-manage-survival aspektet, og det faktum at jeg altid slæbte rundt på 15 flasker purified water og jeg ved ikke hvor meget konserveret hundemad for at undgå at få et debuff. Smid radiation ind i mikset, og du har masser micro-managing at bruge tid på i Fallout 76's ødemark!

En ny tilføjelse til Fallout formularen er din transportérbare C.A.M.P, som er en tilpasselig lejr, hvor du kan skabe en base og et hjem, for derefter at transportere det rundt. Smart løsning for at kunne læsse dit scrap og ubrugelige tunge våben af i din stash hvert 20 minut. Hvis man er fan af at bruge krudt på at lave en fed base, så er der rig med muligheder her, og jeg stødte da også ind i nogle flotte og fede spiller-skabte baser undervejs i min udforskning af Appalacia. Men der går nok lidt tid før du har fundet planer og ting nok til din base for at få den til at være imponerende. Igen kommer efternøler aspektet ind i Fallout 76, og min level 20 karakter er ikke spor frygtindgydende i forhold til de Old School spillere, som render rundt i level 100+ i verdenen.

Fallout 76Fallout 76

Men det store spørgsmål er jo: Holder det?! Og til det må jeg svare et tøvende og omstændigt... ja...? Det er omstændigt fordi der er mange ting som kan tænde dig af i Fallout 76. Er du ikke til micro-management og survival spil, så nej. Gider du ikke bruge krudt på at bygge en base, så nej. Vil du have en medrivende stærk narrativ historie, så nej. Vil du bare tulle rundt i endnu et post-apokalyptisk spil i Fallout-universet, så ja. For det er i virkeligheden hvad Fallout 76 er - et simplificeret Fallout spil med muligheden for at spille kooperativt med andre spillere. Igen, så er det værd at nævne at jeg kun spillede igennem som singleplayer, og stødte nærmest kun ind i andre spillere ved Fallout 76's offentlige events, som er begivenheder hvor flere spillere skal samarbejde om et fælles mål (ligesom andre klassiske MMO'er). Jeg er sikker på at den generelle oplevelse med Fallout 76 ville være betydelig bedre hvis man udforskede Appalachia med en god ven ved sin side - og man ville forhåbentlig se igennem fingre med Fallout 76's skavanker og fejl.

Dog er Fallout 76 slet ikke det samme rod som det var tilbage i 2018, og det er faktisk et udmærket sammenhængende spil lige nu. Jeg var underholdt i min tid i ødelandet, på trods af den ofte lidt for nemme sværhedsgrad, og den til tider lidt for tomme Fallout-verden, og vil mene, at hvis man kan se bort fra det post-apokalyptiske snavs, så er der faktisk gemt et solidt Fallout spil at give sig i kast med under det. Om det så er alene eller arm i arm med en ven, så ønsker jeg jer en god tur til West Virginia!

Hvad er jeres oplevelse med Fallout 76? Spillede i Bethesdas spil tilbage i 2018, eller er i først hoppet på vognen efterfølgende? Lad os høre om jeres oplevelser i kommentarerne!

Fallout 76

Relaterede tekster

Fallout 76Score

Fallout 76

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Laursen har vadet ødemarken tynd, undertiden i selskab, men oftest alene. Fallout 76 er mere af det samme og dog så forskelligt. Læs mere her...



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.