Dansk
Gamereactor
artikler

Vi har haft fingrene i den nye Switch OLED-model

Efter at have brugt en times tid i selskab med den nye og flotte model, så har vi her nogle tanker om maskinen.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

D. 8 oktober vil Nintendo langt om længe lancere en opdareret Switch-model, en OLED-model for at være specifik, som nok snarere skal ses som en revision af konsollen fra 2017, som sigter efter at forbedre hybrid gaming-oplevelsen i de tre specifikke "modes", altså foran fjernsynet, på en overflade og i hånden.

Og den primære forskel, eller nytænkning her, afsløres faktisk i selve navnet, for den centrale forbedring er den bedre billedekvalitet, der kommer direkte fra det nye 7 tommer OLED-panel. Men udover at teste panelets kvalitet, og sammenligne det med originales, og den man finder i en Switch Lite, så lagde jeg også mærke til små tilføjelser her og der, både på selve konsollen og standeren. Så lad os lige få dem på bordet.

Det nye panel er øjeblikkeligt noget man lægger mærke til

Igen, med fare for at gentage mig selv, så er det nye panel den centrale forbedring, og det er præcis lige så lækkert at se på, som jeg havde håbet. Ikke bare ser det betragteligt bedre ud i forhold til lysstyrke og kontrast, men selve designet er bare en hel del bedre. Det passer bare bedre i rammen, og selve skærmkanten er også blevet reduceret en hel del.

Jeg spillede lidt Mario Kart 8 Deluxe, The Legend of Zelda: Breath of the Wild og 51 Worldwide Games for at sammenligne lys, farvemætning og kontrast. De ekstra 0.8 tommer betyder dog at du skal vende dig til det nye format, når du spiller håndholdt. Men selve billedet er bare, som forventet, mere mættet, og farverne er lækrere og "popper" mere, om man vil. Faktisk kan det i nogle enkelte tilfælde være lidt for meget, da spillene unægteligt er designet med den gamle paneltype for øje, så der skal helt sikkert ekstra kalibrering til. Eksempelvis er der en rødlig glød i 51 Worldwide Games, som uden tvivl kommer af manglende optimering til en ny paneltype.

Jeg frygtede, inden jeg fik hands-on med OLED-modellen, at vi ville se endnu en 3DS XL-skandale, hvor den større skærm ville resultere i et mere pixeleret billede, men det skal dog siges at ved første øjekast lader balancen i opløsningen og densiteten til at være nogenlunde den samme. Måske kan et trænet øje spitte lidt kantede pixels nær kanten af panelet, men fordelene kompenserer for dette, og mere til. 921.600 pixels lader til at være rigeligt for et panel i denne størrelsesorden, og spillene kørte glimrende, selvom at der ikke er nogen ændringer foretaget ved hverken CPU, GPU eller de resterende specifikationer.

Derudover var OLED-panelet dog en del mere lysstærkt end forventet, og betragtningsvinkeln er nu også lidt mere alsidig, en fast fordel man bare får, når man går OLED. Om hvorvidt såkaldt "burn-in" bliver et problem her, det er umiddelbart svært at sige endnu.

Vi har haft fingrene i den nye Switch OLED-model

Bedre greb på en overflade

Den nye Nintendo Switch OLED-model har fået udstyret en helt ny, bredere indbygget stander, som faktisk spænder tværs over hele enhedens bagside. Dette står i virkelig stærk kontrast til originalens lille "ben", som mildest talt var ret ustabil, og fortsat er det. Den kan også fikseres i enhver vinkel du ønsker helt fra næsten 90 til 180 grader.

Den ser umiddelbart ret robust ud, men en egentlig endelig dom over dens funktionalitet synes lidt tidlig. Hvad der dog øjeblikkeligt fangede min opmærksomhed, er at takket være tilføjelsen at to gummilister på enheden, så sidder den også bedre fast på en given overflade. På den originale Switch sad gummilisten på selve benet, men her er det bunden af konsollen der griber fat. Jeg stoppede ret hurtigt med at bruge min Switch i "tabletop mode", som Nintendo kalder det, fordi min konsol ikke ville holde op med at ryste, men det lader virkelig ikke til at blive et problem her.

Den håndholdte oplevelse

Samlet set, den nye skærm taget i betragtning, så er den håndholdte spiloplevelse bare uendeligt mere tiltalende end før. Det er sandt at konsollen er 22 gram tungere, som jeg bilder mig selv ind at jeg faktisk kan mærke, men baseret på mine tests er det ikke noget der har nogen reel indflydelse på oplevelsen i det lange løb.

Nintendo har desuden lovet "enhanced audio", men for at være helt ærlig, så synes dette at være et af de mere tomme løfter, for via en direkte sammenligning så var der næsten ingen mærkbar forskel imellem OLED-modellen og den originale. Det skal dog siges, at det kan være at de individuelle spil skal optimeres, så den lader vi stå for nu.

Der er dog en mærkbar forskel i de fikserede Joy-Cons. De virker bare tættere forbundet til selve enheden nu, og det kommer som direkte resultat af at der nu er fem skruer til at fæstne metalskinnen til enheden, i stedet for de tidligere tre. Derudover bør man ikke forvente ændringer i Joy-Con oplevelsen. Nintendo har allerede bekræftet at de ikke introducere nye versioner her. Så det betyder altså, at alt det gode, og det dårlige, stadig er her.

Standeren

Til sidst har vi så standeren. Den får nu en dedikeret LAN-port, som dog erstatter USB-porten ved siden HDMI'en og USB-C-indgangen. Det er da rart at den er der, men der er dog nogle der klager over at se en USB-port forsvinde, og det er måske også okay, hvis man bruger adskillige tredjepartscontrollere samtidig, som kræver en dongle. Når det så er sagt, så er der sikkert også dem der har manglet en dedikeret LAN-port, så "you win some, you loose some".

Nintendo har desuden erstattet de fire små gummiplader i bunden af standeren med en hel gummiplade, som betyder at den nu holder bedre fast på den givne overflade. Desuden kan bagpanelet nu fjernes helt, i stedet for at være en slags dør.

Jeg lagde faktisk mærke til en betragtelig mængde frirum nede i standeren, når OLED-modellen sidder i den, og med det mener jeg at den ligesom har mere plads til at ryste rundt. Det føles ikke synderligt lækkert, men jeg går ud fra at det er for at undgå de famøse ridser i skærmen.

Vi har haft fingrene i den nye Switch OLED-model

OLED-modellen er fortsat et lidt forvirrende produkt. Er det en tilføjelse, eller en erstatning? Nintendo væver lidt og frem og tilbage her, men det vigtigste er sådan set, at hvis du ikke ejer en i forvejen, så er der nok forbedringer her til at de ekstra kroner du betaler for en OLED-model er det værd.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.