Dansk
Udfordringen i at anmelde i 2017

Udfordringen i at anmelde i 2017

Skrevet af AndersMai den 22 februar 2017 kl. 13:58

Tilbage i 2015 anmeldte jeg Rainbow Six: Siege. Tidligere denne måned anmeldte jeg For Honor. Begge (hovedsageligt) multiplayerspil, og begge spil, der fik mig til at stille spørgsmålet: vil min anmeldelse stadig være gældende om to år?

Lad mig gå lidt tilbage i min tankestrøm. Spil udvikler sig hele tiden og i dag er det normalt at skulle downloade en "Day One"-patch, der fikser nogle af de problemer, som er fundet siden spillet blev lagt på disk. Og det er der gode grunde til: spil bliver større og større, hvilket samtidig hæver muligheden for at de indeholder bugs. Bethesda får meget kritik, fordi deres spil er fyldt med bugs eller kører dårligt på en bestemt konsol - og meget af den er berettiget - men faktum er også, at de laver nogle store og komplekse spil.

Problemet for anmelderen kommer, når mange af de problemer, der bliver nævnt i anmeldelsen, ikke længere gælder. Og det omhandler ikke kun tekniske problemer som fald i framerate, der kan fikses med en patch. Historien i Destiny blev i begyndelsen kritiseret, men er sidenhen blevet rost, da diverse DLC'er åbenbart har givet spillet noget tiltrængt karakter. Det skal nævnes, jeg ikke har spillet Destiny, men tillader mig alligevel at bruge eksemplet: selv historien kan nu fikses, stemmeskuespillet kan fikses og gameplayet kan fikses. Fungerer anmeldelser af Destiny stadig i dag, hvis en spiller, der netop har købt sin Playstation 4, får lyst til at læse den? Jeg skal ikke komme med et endegyldigt svar, men tanken har ligget hos mig de seneste par dage, og jeg fik lyst til at dele den med jer.

Hvad er løsningen så? Skal man bare acceptere, at anmeldelser fungerer bedst ved udgivelsen af spillet og så langsomt mister deres værdig (alt afhængig af spillet), eller skal man aktivt opdatere sin anmeldelse, hver gang en ny patch kommer ud, der fikser en fejl nævnt i anmeldelsen?
Forslag 2 er desværre ikke en mulighed. Selv de største virksomheder som IGN og Gamespot har ikke mandskabet til at opdatere anmeldelser konstant, så tror næppe det bliver en mulighed for Gamereactor lige foreløbig.

Jeg har læst flere anmeldere, der bruger en vending som: "der er en del tekniske problemer, men det kan altid fikses i en kommende patch", men jeg er ikke vild med den bedømmelse. Som anmelder skal man bedømme det produkt som forbrugerne køber på udgivelsen, og ikke det produkt det kan ende med at blive. Af samme årsag anmelder jeg altid standartudgaven af et spil og ikke Collectors Edition med "Day One DLC", da min anmeldelse skal bedømme produktet, de fleste af jer vil købe. De enkelte af jer, der har forudbestilt en Collectors Edition, er sikkert alligevel ikke interesseret i at læse min tekst.

Anmeldelser er godt for forbrugerne. De kan hjælpe til at guide læserne gennem landskabet af tusindvis af spil. Men samtidig er det interessant at se, hvordan et spil som The Division ændrer sig baseret på feedback fra spillerne. Ændringer jeg ikke skal bedømme, om de er gode eller dårlige for spillet, men spillet vi anmeldte, er måske ikke spillet du køber i dag.
Jeg håber ikke, du forventer en konklusion i enden af teksten. For jeg har ikke nogen. Hvad jeg vil sige er, at jeg glæder mig til at se, hvordan For Honor udvikler sig gennem 2017. Lad mig love dig dette: hvis singleplayer kampagnen i For Honor pludselig skulle bliver god gennem en ordentlig patch, så skal jeg nok flette det ind i anmeldelsen.

Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.