Dansk
Lego Dimensions - et preview

Lego Dimensions - et preview

Med mine to drenge i baggagen drog jeg i starten af denne uge mod Planetariet - et sted normalt dedikeret til rumfart og Omnimax-film. Men selvom hele nationen var i selvssving over en gut i rummet, så var vores mission en ganske anden - måske endda en af de få ting, som er større end en bacon-gnaskende person i rummet. Nationalklenodiet Lego havde inviteret til en test af deres nyeste satsning indenfor det virtuelle - Lego Dimensions.

Verdens største legetøjsmærke og en del af vores alles DNA. Jeg er en mand i min bedste alder, og jeg kan selv falde i svime, når nye store pakker af Lego står på hylderne overalt. Den simple kombination af hård plast og kreativitet er uden tvivl en formel af globale dimensioner.

Vi ankom ganske spændte og lidt usikre på, hvad vi præcist skulle opleve. At stedet er Planetariet havde fået os til at tænke tanken, at vi nok skulle se nogle reklame-trailers med mere på den store buede skærm. Receptionen er fyldt med Å-liste kendisser, og mine drenge navngiver flere komikere, som jeg aldrig har hørt om. Fællesnævneren er dog en solid bunke børn.

Præcist på klokkeslaget får vi lov at komme ind til skærme, buffet og Lego. Vi havde lavet lidt research i toget ind, og var klar over det basale i Lego's satsning indenfor spilgenren "toys-to-life". De store spørgsmål var blevet vendt i S-toget, og min ældste på 13 år var primært rettet mod det tekniske, og den yngste på otte ville bare ind og lege. Det helt perfekte crew fra Gamereactor uden tvivl.

Vi smuttede hurtigt over foran en skærm. Det basale her en portal og en masse Lego. Spillet på skærmen ligner i en hurtig indånding de tidligere Legospil. Der skal smadres ting og samles mønter. Men det er slet ikke her vores primære fokus er. Portalen er en plastplade, hvor der er flere felter. Som trofæ er der en såkaldt gate bagerst. Dette er en cirkel lavet af Lego, og denne er portalen mellem Planetariet og spilverdenen.

Foran os står der flere Legofigurer. Vi snakker helt ordinære små figurer, som alene adskiller sig fra de velkendte ved at have en lille skive, og en chip i bunden. Ved siden af dem er der forskellige fartøjer - igen selvsagt lavet af Lego.

Inden vi for alvor har fået lov at spille og skille ting ad, kaldes vi ind i den store sal. Bevæbnet med popcorn og drikkevarer kravler vi øverst op inde i biosalen, og placerer os strategisk fornuftigt ved en stor lysende platform fyldt med Lego. Efter en kort intro, så tændes det store lærred, og vi får lov at se dele af spillet afviklet på den største skærm ever.

Det er imponerende - men vi har ærligt igen mere fokus mod de fysiske figurer end det flotte virtuelle på skærmen. Vi er ude i alt fra Simpsons, Snoppy, Batman og tonsvis af andre verdner. Lego og TT-Games har virkeligt rystet posen, og fundet licenserne frem.

Efter en ganske imponerende præsentation af selve spillet, så tændes lyset, og en repræsentant fra TT-Games siger "Hallo Danes", og vi er i selskab med en af skaberne. Han fortæller om tankerne bag, og det er en fornøjelse at mærke stoltheden og hans iver. Dette er mere end bare et kedeligt arbejde, hvor en flybillet har fået ham over saltvandet mod efterårsramte København. Han fortæller levende om deres tanker og visioner for spillet.

En af hovedpointerne er, at dette i højere grad skal være en sand fusion mellem legetøj og spil. Der skal leges fysisk på gulvet ved siden af portalen. En lille detalje, som de også viser under demoen er, at man flere gange skal tage fat i ens figur på portalen, og fysisk rykke den frem og tilbage. Dette er i forbindelse med store boss-fights med mere. Andre fysiske grænseflader er ombygning af ens fartøjer eksempelvis. Disse har flere mulige konfigurationer, hvor man gennem spillet åbner op for ombygninger.

Vi sad alle tre og fik seriøst klø i gamer-hænderne inde i den store biosal. Flere spørgsmål kom! Hvad sker der præcist med de ombygninger? Er alle de mange figurer i spillet tilkøb? Vi fik en stund med Q&A med TT-Games og en repræsentant fra Lego, hvor vi primært spurgte ind til det tekniske. Det er helt ordinære legoklodser - var nok det første vi fik på plads. Derefter fik vi set chippen i bundet af figurer og fartøjerne.

I selve spillet låses op for ombygningen af eksempelvis Batmobilen. Dette sker ved en virtuel gate inde i spillet. Her får man vejledninger til at ombygge ens fartøj, helt i stil med de klassiske byggevejledninger fra Lego. Efter at have ombygget bilen, så er den nydesignet i spillet derefter. Vi stopper op, og synker langsomt. Dette er ikke klodser med smarte tendenser, men alene en chip i bunden, som gemmer ændringer af fartøjet. Den indre rebel kan altså lave egne konstruktioner eller bibeholde de gamle opbygninger i de fysiske klodser uden at spillet opdager det. Det er selvfølgeligt der vi er - og våde drømme rettet frem mod morgendagens teknologi må vente lidt endnu.

Efter præsentationen spurtede Gamereactors tre udsendte igen mod skærmene. Nu skulle der games og pilles. Ret hurtigt fangede vores iver en bunke af de lokale. Dette er en race af folk som arbejder med PR og andre ting i forbindelse med spillet. Vi udnyttede muligheden for at smide byger af spørgsmål afsted over skulderen - hey, vi spiller her! Et af de første spørgsmål er mod prisen, og vi tabte næsten kontrolleren, da en pris for starterpakken på omkring 900 kroner kom tilbage. Det kostede uden tvivl et par virtuelle mønter i spillet, at vi lige skulle trække vejret dybt her. Efter et par sekunder lander erkendelserne dog. Dette er Lego! Vi blinker i min husstand ikke længe over at smide et tilsvarende beløb for en stor pakke nyt Lego.

Hvad får man så for de hårdt optjente kroner? Så vidt det lykkedes jeres skarpe udsendte, at finde ud af så vil den første pakke indeholde spillet, tre figurer, et fartøj, en portal og gaten. Der vil allerede ved release være urskove at tilkøbsmuligheder. Der er små pakker med figurer over til store pakker med baner og mere leg. Vi forsøgte at få det store overblik her under præsentationen, men måtte give op. Dette er meget meget mere end bare en startpakke og et par udvidelser. Der kommer bunker af ekstramateriale. Ser vi dette ud fra den økonomiske vinkel, så snakker vi nok betydelige udskrivninger - men dette aspekt må vi vente med at konkludere på til vi ser anmelderpakken og en komplet liste over mulighederne.

Da vi gik fra Planetariet var vi ivrige alle tre. Dette kan gå hen og blive stort. Vi snakker tre dedikerede Gamereactor-folk som nu kommer til at kigge på postkassen i den næste uges tid. Vi afventer den endelige version af spillet og lov til at lege og bedømme oplevelsen.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.