Empire: Total War

Skrevet af: stoferr   2009-05-30

Endnu en gang giver Creative Assembly dig mulighed for at tage tilbage i tiden for at opbygge emperier, gå i krig, og at udkæmpe store slag.

Lige siden jeg var helt lille, har jeg altid elsket store slag, på gammeldags manerer. Det var film som Braveheart og Gladiator der gjorde mig meget interesseret i middelalderen. Derfor var Medieval 2: Total War, et spil som jeg så meget frem til, og da det udkom, brugte jeg tonsvis af timer på at udkæmpe store slag med tusindvis af tropper, samt at forstørre mit kongerige i alle retninger.

Nu er efterfølgeren til Medieval 2: Total War endelig udkommet, og tusindvis af fans, med mig inkluderet, har spændt ventet på denne titel. Empire: Total War, foregår ikke middelalderen, eller i tidsperioder fra de ældre spil, men i stedet i det 18. Århundrede. Her tager du kontrollen over et land, og har til mål at udvide landets arealer, inden en bestemt dato.

Empire: Total War er ikke kun et Real Time Strategy game, det er også tur baseret spil. I selve kampene hvor du leder dine enheder mod fjendens styrker, kæmper du i real time, hvorimod når du er på campaign mappet, og styrer dine landområder, og fører diplomati, foregår spillet tur baseret. Dette er en formel som Creative Assembly har brugt i en del Total War spil efterhånden, og i dag har vi et meget finpudset gameplay, som jeg tror at mange andre udviklere ville få svært ved at opnå.

Som sagt, foregår spillet i det 18. Århundrede, altså fra år 1700 til år 1799. Man kan diskutere om tidsperioden er vildt spændene, mange foretrækker nemlig oldtidens romerrige, eller middelalderen i stedet. Men Creative Assembly har som altid en glimrende sans for at få kedelige tider til at være utroligt spændene, selv for os, der slet ikke gik op i det 18. Århundrede før.

Empire: Total War er dog ikke kun nye soldater, og en ny tidsalder, nej gameplayed er blevet udvidet enormt meget, hvilket de mange fans også begyndte at savne. Nu er diplomatien langt mere realistisk og endelig kan det betale sig at være allieret med et andet land. De enkelte lande kan nu også bygge skoler, hvori man kan udvikle nye teknologier. Disse teknologier omfanger mange store områder, alt fra krigsførelse til lands og til vands, til industri og til sociale områder. Det gør Empire langt mere levende end de tidligere Total War spil, og langt mere attraktivt.

Den helt store udvidelse i Empire: Total War, er helt klart muligheden for at udkæmpe søslag. Og i forhold til at det er første forsøg, har Creative Assembly gjort et flot stykke arbejde. Søslagene er intense, sjove og udfordrende. Folk som er blevet gode strateger på land, skal nu pludselig til lægge hovedet i blød, for at finde nye strategier til søkampene. Der er nemlig en verden til forskel mellem at kæmpe til lands og til vands!

Grafisk set er Empire: Total War en perle, og enhver med smag for detalje rigdom og effekter, burde anskaffe sig dette spil. Der er intet bedre end at se tusindvis af flot detaljerede soldater kæmpe mod hinanden, midt en tyk tåge af kanonrøg og eksplosioner. Søkampene er også virkelig smukke, skibende og vandet helt uovertrufne smukke, og det er svært at koncentrere sig om selve kampens gang, når man blot sidder og savler over de mange lækre effekter.

Lyden i spillet er også virkelig god. Stemmeskuespillet er godt, og lyder meget autentisk, specielt fordi at tyskere taler tysk, franskmænd, fransk osv. Det er også fedt at sidde på slagmarken og høre fjendens kanoner buldre i horisonten, mens dine soldater i takt marchere fremad. Dit højtaler system skriger på at blive benyttet, og en dag hvor du er alene hjemme anbefales det at du skruer højt op for lyden, og nyder de mange gode effekter!

Empire: Total War, er på langt de fleste punkter, nær perfekt. Der er dog få steder hvor udviklerne har misset. AI'en i spillet er stadig mangelfuld. Det er irriterende at se et lang erklære krig mod uden nogen helst grund, for så derefter at blive invaderet og tilintetgjort af dine styrker. Det er nærmere frivilligt selvmord, end en egentlig kamp. Ligesådan er det også irriterende at se fjendens soldater gå direkte i døden, gang på gang, når de marchere ind foran dine soldater, for at blive skudt i stykker, en efter en.

Værst er dog de mange fejl som spillet lider af, selv efter en del patches lider folk af crashes, manglende lyd og massere af grafikfejl. Selvom de fleste fejl i dag er rettet, har spillet desværre fået ry, for at være et af de mest fejlfyldte spil nogensinde.

Multiplayer har aldrig været Total War seriens stærke side, og det er det bestemt heller ikke i Empire. Det er alt for let at sidde i et hjørne af banen, med massere af mortars for blot at campe, igennem hele kampen. Ligesådan er der heller ikke en god anti cheat funktion deri, så du må være beredt på at møde modspillere med uovervindelige enheder, samt evigt guld. Øv.

Alt i alt er Empire Total War dog et fremragende spil. Gameplayed emmer af kvalitet, og det er så fuld af nye muligheder og nytænkning, at det er svært ikke blive forelsket i spillet. Kan du set bort fra de få fejl og mangler, samt kan du godt lide strategi spil, så gå ud og køb spillet nu! Grundet de lange campaign, og den høje genspilningsværdi har jeg allerede brugt over 150 timer på spillet, og jeg spiller det stadig lystigt i dag!

Gameplay: 9
Grafik: 9
Lyd: 8