Final Fantasy XIII

Endelig kom det. Efter 4 års venten siden sidste "kapitel" i serien, som ingen sammenhæng har, men som alligevel giver et genkendelsens smil på læben når man sætter nyeste udspil i sin konsol. Det er en serie, hvor man kan være sikker på at sætte tænderne i kvalitet der slår de fleste andre spil gang på gang. Ikke nødvendigvis på et specifikt punkt, selvom de sidste 3 dog har lagt stor vægt på en cinematisk oplevelse, men helheden i et Final Fantasy spil virker altid så bund solid. Det er selvfølgelig smag og behag om man overhovedet kan lide genren, men selv de største kynikere kan ikke i ramme alvor påstå at der findes et eneste decideret dårligt spil i hovedserien (FFXI tæller jeg ikke som del af hovedserien, hvadenten man kan lide det eller ej).

Til at starte med vil jeg lige genopfriske, hvad serien har budt på. Hvad kampsystemet angår vil de ældre spillere kunne huske tilbage til tiden med turbaseret kamp. I FFIV blev Active Time Battle introduceret, hvilket bød på mere hektiske kampe. Dette system blev så brugt stort set uændret frem til FFX hvor Conditional Turn-Based systemet blev lavet, hvilket virkede meget som det originale system, dog uden en bar der blev fyldt op, men i stedet en slags kø som karakterene blev sat ind i. I FFXII lavede Square-Enix dog helt om på formlen og introducerede gambit systemet. Her skulle man "programmere" sine medspillere, og følelsen blev lidt i stil med et MMORPG kampsystem. I FFVI blev Desperation Attacks indført og har holdt ved i senere spil i serien som Limit Breaks, Overdrives, Mist osv. og er normalt angreb man kan lave som gør stor skade eller giver anden form for fordel. Verdenen i FF har altid været lidt en blanding af sci-fi og middelalder. Dog var det først rigtigt i FFVI og derefter at der kom egentlige sci-fi settings. Men ligegyldigt hvilken scene spillene har brugt har historien gerne været efter samme skabelon: En eller anden magtfuld person/overjordisk tingest har gjort noget for mange hundrede år siden, og nu får en gruppe helt almindelige personer konsekvenserne at føle. De begiver sig ud på en farlig mission, hvor kun venskab kan holde dem i live osv.

Sådan er historien faktisk også i FFXIII, og det betaler sig egentlig ikke at gå dybere ind i den uden at afsløre noget, for man får først rigtige svar meget sent i spillet. Det kan dog siges at den overjordiske tingest er en Fal'Cie, de helt almindelige personer bliver ved et "uheld" alle lavet til l'Cie, en type mennesker der er forhadt i samfundet på grund af deres magiske kræfter og anden form for fordomme. Resten må man spille spillet for at får at vide. Men den egentlige grund til at nævne alt det ovenstående er blot for at slå fast, hvor ens og alligevel meget forskellige hvert spil har været. Det gør jeg primært fordi de fleste nok har hørt en masse ting om alle de ting som mangler i FFXIII men som har været med i de andre spil. Ja, der er ingen byer, og det er også mit eneste kritikpunkt over "mangler i forhold til andre spil" - kategorien. Ikke fordi byerne i sig selv er gode, men man vidste altid at der gemte sige sidequests hvis man snakkede med de rigtige personer, og der var skjulte kister i kælderrummene. I FFXIII er der ikke samtaler og man kan næsten ikke overse kisterne, som nu er svævende kugler, for de ligger lige på vejen.

At spillet er lineært i opbygning har de fleste vel fået at vide nu, men det er altså kun visuelt og det er kun indtil kapitel 11, som starter cirka halvvejs inde i spillets længde. Alle FF spil til dato har været lige så lineære som dette, de har blot skjult det bag et world map og flere puzzles. Det skal dog stadig slås fast herfra at sidste halvdel af spillet ikke kan sammenlignes med den første. Ikke fordi den første del er dårlig, det er bare den del med alt det visuelle lir og flotte CGI. Jeg synes faktisk at Square-Enix gør et godt job med at føre personerne sammen. Det gør de så en del bedre end når de prøver at flette morale og hjemmebrygget lommefilosofi ind i historien, for det virker bare lidt for påtvunget når det sker for tredje gang på en halv time.

FFXIII er et super poleret spil, ikke mindst grafisk. Det er rent faktisk det flotteste spil jeg har set til konsol, og her snakker jeg ikke om antallet af polygoner på skærmen, men om helheden. Den grafiske motor blander spil, scriptede scener og CGI sekvenser sammen uden så meget som et sekunds load tider, med mindre det sker i et nyt område. Detaljer, baggrunde, lyssætning, animationer, og ansigter, det hele blander sig sammen til en helt utrolig visuel oplevelse. Og sådan er det hele vejen igennem selvom det bedste syn er første gang man ser Gran Pulse's åbne vidder.

Alt dette er bundet sammen af et kampsystem der rammer så meget plet at man nærmest er ked af, at spillet ikke umiddelbart kræver så meget grinding. Ved første øjekast virker det ret simpelt, og de første 6 kapitler er det da stort set også bare at trykke på en knap. Men det er det smukke ved dette system. Man kan kun kontrollere en spiller ad gangen. Hver spiller kan have forskellige jobs, og det er op til spilleren før kamp at lave de rigtige kombinationer, og hvis man gør det rigtigt får man ret hurtigt overtaget på fjenden. Man kan faktisk komme nogenlunde simpelt gennem spillet, hvis man bliver god til at vælge de rigtige paradigms som disse hedder. Udfordringen ved spillet er dog at slå de forskellige fjender ihjel så hurtigt som muligt. Når en fjende er død bliver man tildelt 0-5 stjerner, hvilket bestemmer hvad loot man får. Med sådan et godt kampsystem er det heller ikke underligt at de fleste sidequests går ud på at jagte specifikke fjender. Der er 64 af disse hunts, eller marks som de hedder. Det minder meget om FFXII's hunts hvor man kan klare cirka halvdelen mens man spiller det igennem, men den sidste del er reserveret for dem der vil have en god udfordring når først den sidste boss har stilt træskoene, og der er mange timers sjov at hente her.

Det skal da også lige siges at der selvfølgelig også er et level system og masser af opgraderingsmuligheder. Level systemet minder meget om en forsimplet udgave af sphere grid fra FFX, men stadig med sine egne unikke egenskaber. Opgradering af våben og accessories foregår ved hjælp af tildeling af item experience points, hvilet lyder simpelt men i realiteten er så kompliceret et system at jeg ikke tør gå for meget ind i det her. Disse ting er ikke noget fremtidige spillere får noget ud af at se på skrift, det skal læres gennem spillet.

Til sidst vil jeg nævne lyden. Musikken er lige så god som den plejer at være. Mere kan jeg faktisk ikke sige uden at skulle gå specifikt ind i hvert stykke, og det er jeg slet ikke musikkyndig nok til. Men stemningen holdes gennem hele spillet. Lyd effekterne er også rigtig gode, med et par undtagelser som fx fodtrin der ikke helt passer til terrænet. Men det virker og det er jo det vigtigste.

Historie - 7
Samme skabelon som altid, dog en af de svagere udførelser. Personerne er bedre end i FFXII men overgåes nemt af alle fra FFVI-FFX. Kom nu Square, få nu historien tilbage!

Grafik - 10
Smuk.

Lyd - 9
Den er der og den virker. Indeholder ikke helt så store nyklassikere som FFVII, men det er der meget få spil der gør.

Gameplay - 10
Et af de bedste kampsystemer jeg har prøvet. Det er som en destilleret udgave af gambit systemet tilsat det hektiske element fra ATB systemet. 5 timer går hurtigt på Archylte Steppe.

Holdbarhed - 9
At give holdbarhed til et FF spil er svært, for i forhold til ander single player spil burde det få 10, men jeg vælger at sammenligne det med sin egen genre. Det tog mig 51 timer at komme igennem, og er nu på 67 timer og mangler stadig nogle svære marks. Det må siges at være en god handel for de 389 jeg gav for det.

Samlet kan jeg ikke give det lavere end 9. Der er masser af ting jeg godt kunne have ønsket mig, men det indeholder samtidigt så mange ting at de fleste fuldpris spil ikke kan følge med.

Samlet karakter: 6.4/10
1