Final Fantasy XIII

Skrevet af: Nike   2010-05-07

Final Fantasy serien er for mig, en af de største serier jeg nogensinde har set. Vi er nu ved det 13 spil, og gad vide hvor mange spil der er udover dem. Jeg begyndte at følge med serien, ved Final Fantasy IX, og fandt hurtigt min favorit: Final Fantasy VII. Et af de spil der betyder mest for mig. Stadigvæk, så har serien stået mig meget nær. Men efter Final Fantasy X var det som om serien to et dyk i kvaliteten. XI var et udmærket spil, men at det var et MMO holdte mig fra virkelig at gå i dybten med spillet. Så kom Final Fantasy 12, der var lidt af en skuffelse. Nu er det så blevet tid til Final Fantasy XIII. Det har taget lang tid at lave, plus der har været meget snak om spillet. Skiftet til både PS3 og 360, den japanske reaktion på spillet, titel sang osv. Men er spillet overhovedet godt?

Spillet foregår på Cocoon, en verden der har det helt fint. En dag bliver freden dog brudt, da Pulse, verdenen nedenunder Cocoon, kommer til Cocoon. Folk der kommer i nær kontakt bliver sat i karantæne med det samme af regeringen, og hele byer bliver udryddet. Under alt dette møder vi Lightning, der leder efter en særlig person.

Det er et fint set up, og et par timer senere bliver historien endnu mere interessant. Historien er en forbedring i sammenhæng til Final Fantasy XII. Personerne betyder faktisk noget her, og der bliver brugt tid på at man lærer dem at kende.

Dette er så os det eneste gode jeg kan sige om spillets historie. Faktisk så er der en masse problemer med historien, der i sidste ende efter lader en skuffet Final Fantasy fan (dvs mig).

Spillet er lang tid om at give dig en skurk. Alt for lang tid. Spillet har 13 kapitler, og først i kapitel 9 får vi en skurk. Dette betyder at skurken ikke får noget som helst udvikling, og ender bare med at være en grund til at rulle teksterne kører over skærmen til sidst. Indtil da, hører vi kun en masse om hvor ond regeringen er, og om alle de uskyldige der bliver fanget i det hele. Det lyder godt på papiret, men uden en skurk, virker det bare som at pege fingre af noget tilfældigt, og beskylde dem for alt muligt.

Spillet bruger en del tid på person udvikling, der flere gange bremser historien for at fortsætte. Person udvikling er godt, men når det direkte forhindrer selve hoved historien i at komme videre i lang tid, så bliver det irriterende. Desuden, hvad er pointen i det, når spillet ved kapitel 9 beslutter sig for helt at droppe person udvikling.

Og igen, for fuldt at kunne lære personerne at kende, skal du læse en del. Spillet har en menu dedikeret til at fortælle om spillets verden, og personerne. Fin ide, men der er et problem. I spil som Mass Effect 2, bliver det udelukkende brugt til at fortælle om verdenen, men her i FFXIII står der ting, der er vigtigt for at forstå historien. F.eks. spiller snakker meget om fal'Cie og l'Cie, men forklarer ikke rigtig hvad forskellen er på disse to ting, med mindre man går ind og læser det.

Det er altså ikke alle der gider det. Når jeg spiller et spil, så er det okay at jeg har muligheden for at læse om spillets verden, hvis den fanger min interesse, men at tvinge mig til at læse en masse kedelige sider igennem for at jeg kan forstå historien, er for dumt. Det ikke sådan man fortæller en historie. Ting der er relevante for forståelsen af historien, skal flettes ind i den, og ikke bare hænge ude i siden og håbe på du tilfældigt læser det. Menuen bliver os heftigt opdateret efter en forfilm (hvilket der er mange af), så ikke kun er det flettet elendigt sammen, der kommer alt for meget, alt for hurtigt.

Ja det var mange problemer. Men der er mere at læse her (ironisk nok).

På billederne ligner Final Fantasy XIII de gamle spil. Hvis du ikke har hørt noget om spillet, så kan jeg godt forstå dette. Men spillet er meget anderledes i forhold til de andre.

Udover et nyt kamp system selvfølelig (som jeg vender tilbage til senere), er udforskningen også ændret. Og nej ikke på den gode måde. Frihed er tabu, og den eneste vej videre er frem. Det gælder bare om at følge en utrolig lineær vej, der byder på få blind gyder. Alt friheden er forsvundet, og det samme er byerne. Dette betyder alt indkøb gøres via save points og alle spillets bi personer der kan tales til, kan tælles på 2 hænder. Du kan ikke engang være interaktiv med omgivelserne, udover at hoppe fra den ene afsats til den anden. Jo vist du kan finde kister på enkelte blind gyder, men det er et utrolig ensformigt spil.

Det bliver overaskende hurtigt kedeligt at bevæge sig rundt i omgivelserne, fordi disse sektioner bliver trukket i lang drag. Det tager alt for lang tid, og der sker intet interessant med omgivelserne. Man må os finde sig i ofte at blive afbrudt af forfilm, der sagtens kan vare længe.

Det er os bare et underligt valg, fordi det begrænser spillet en del (ej tænk engang!). Et godt eksempel er, når du skal snakke med en bestemt person når du er klar til at rykke videre. Det fint nok, men hvad pokker kan man ellers lave? Området er lille, og der er ingen kister at samle, eller folk at snakke til. Det giver ikke rigtig mening.

Kort sagt, det hele ender på person udviklings systemet, og kamp system til at få dig videre i spillet. Lad os starte med kamp systemet.

Kamp systemet er det hurtigste kamp system jeg har set til dato i et RPG. Alt går hurtigt, så det gælder om at tænke hurtigt og effektivt. Når du er i kamp, tager du kontrol over en af dine tre personer, hvor spillet selv styrer de to andre. Du har en ATB måler der er delt op i flere sektioner. Når en sektion er fyldt op kan du udføre et angreb. Hvis flere er fyldt op, kan du enten lave flere angreb i træk, eller lave et dyre og stærkere angreb. Det er desuden os vigtigt at man skifter sin persons rolle ud, ellers kan selv den mindste kamp være den største udfordring.

Det er et fint kamp system og det virker rigtig godt. Men ligesom historien, så varer det gode ikke ved. Omkring ved kapitel 10 bliver sværhedsgraden sat helt op i vejret. Kampende bliver meget lang trukket, uanset hvordan du ændrer roller og udvikler dine personer, alt for stærke fjender går for ofte i blandt fjender inden for din styrke, og en sejr over en boss handler om held. Dette skete for mig, og gjorde spillet uretfærdigt svært.

Et godt eksempel er kampende imod spillets summons. I disse kampe skal man udføre bestemte angreb, for at stille den fjendtlige summon tilfreds, så den kan slutte sig til dig. Man bliver bedt om at skanne fjenden, for at finde ud af hvad man skal gøre, men infomationen er ofte ret misledende, hvis ikke utydelig. Flere gange havde jeg ingen anelse om, hvad jeg skulle gøre. Selvom jeg gjorde mit bedste for at gøre hvad spillet bad mig om, så endte jeg med at dø alligevel, fordi disse kampe starter med at give dig doom. Bare overhovedet at få en chance imod dem, er tilfældigt. Flere gange endte de med at udløse den største combo og dræbe mig før jeg kunne nå at lave mit første træk.

FFXIII er et spil, hvor hvis din party leder dør, får man game over. Dette valg giver ikke rigtig mening i mine øjne. Hvorfor ikke bare lade dig tage kontrol over en anden, hvis de to andre er perfekt i stand til at kæmpe videre? Det giver meget frustration imod spillets mange bosser.

Tilgengæld er der ret ofte mulighed for at gemme, og check points er placeret rigtig godt. Dør du imod en boss, ryger du kun tilbage til lige før kampen, og kan gå tilbage og grinde. På dette punkt kunne andre spil lære en del.

Spillets udviklings system kaldes for Crystarium, og er stort set det samme som Sphere Grid fra Final Fantasy X. Du optjener point efter hver kamp, som du kan bruge på enten at få mere liv, strength, magi, eller nye angreb. Systemet i sig selv er godt, og senere hen bliver det dyrt at udvikle sine personer, så man skal også tænke over hvor vidt man vil opgradere sine personer.

Men som alt andet i spillet, har det også problemer. Først og fremmest, så er det meget begrænset. Systemet udvides efter visse boss kampe, og især i starten ender man med at have fyldt alt ud, og bare spare point sammen til når det bliver udvidet igen. Dette kan også føre til at man kører fast i spillet, da spillets boss kampe kan være urimeligt svære. Desuden er det os svært at se forskel på dine personer, om de bliver stærkere. Hvis ikke det var fordi at min personers strength måler blev højere og højere, så ville jeg slet ikke tro, at de endte med at blive stærkere. Uanset hvor højt din strength er, så tager fjenderne stadig evigheder at klare senere hen. Et godt eksempel er kapitel 11. Første gang jeg var på et bestemt område, tog det evigheder at dræbe fjenderne. Da jeg omkring 26 timer senere, vender tilbage, og udviklet mine personer yderligere, så tog det stadig en evighed. Ikke lige så lang tid som før, men stadig lang tid.

Som nævnt før, er spillet meget begrænset, men det ikke kun på udforskningen, friheden er forsvundet. Spillet har en del muligheder, men det tager utrolig lang tid før man får adgang til det. Du kan først udvikle dine personer efter 2½ time, efter 7 timer kan du opgradere dine våben, under vejs bliver udviklings systemet udviklet, efter 24 timer kan du frit ændre hvem der er leder, og efter 30 timer kommer der så endelig side missioner.

Det er for lang tid at vente på disse ting, og det gør at hele spillet føles som en lang trænings bane. Når du når kapitel 11 ud af 13, så er træningen helt slut. Det er noget så irriterende og gør spillet unødvendigt begrænset.

Som du nok har hørt fra anmeldere, så åbner spillet sig lidt op når du når kapitel 11, og får adgang til side missionerne. Dette er rigtigt, men på det tidspunkt er de alt for svære til at man gider dem, med mindre du ikke har noget imod at få dårlige ranks i missionerne. Der er blevet snakket meget om at her bliver spillet rigtig godt, men sådan var det ikke for mig. Spillet blev ikke lige frem værre, men jeg var for længst begyndt at kede mig med spillet, og kapitel 11 hjalp slet ikke på det. Desuden er det kun missioner hvor du skal dræbe bestemte monstre.

Det er alt hvad man får. Hvis man er glad for spillet, får man mange flere timer ud af spillet, men for alle os, der keder os, og søger noget nyt i spillet, vil det ikke betyde noget som helst. Hvor er de andre side missioner henne? Hvor er mini spillende. Hvorfor ser vi at folk kører ræs i forfilm, og selv aldrig får muligheden for selv at deltage? Hvor er de irriterende fetch quests? Ja du læste rigtigt, jeg savner fetch quests, hvor du bare skal gå hen til B, hente en ting, og bringe det tilbage til A, så lavt er jeg sunket.

At spillet er så lineært er et stort problem. Der er ikke noget galt med at et spil er lineært, men når selve spillet varer mindst 50 timer, og det forbliver lineært næsten hele vejen igennem, så har vi et problem. Det tog mig 56 timer at gennemføre Final Fantasy XIII. 56 stive timer med at gøre det samme om og om og om og om igen. Det var en lettelse da spillet endelig var gennemført. Det var et af de mest belønnende guld trophies jeg nogensinde har opnået. Genspildnings værdien er dog helt i bund. Dette er et spil man ikke har lyst til at vende tilbage til, og selv hvis der var en new game+ mulighed (der underligt nok mangler denne gang), så ville ikke engang det hjælpe særlig meget.

Final Fantasy XIII er et flot spil. Omgivelserne er flotte, CG forfilmene er smukke, og personerne er pæne. Deres hår kan se billigt ud nogle gange, men deres ansigter er nogle af de mest realistiske jeg nogensinde har set. Men det ville jo ikke være Final Fantasy XIII, uden at denne del også har sine problemer.

Omgivelserne føles mere som tunneler end rigtige steder. Du bevæger dig bare igennem dem, og udover en afsats som du kan hoppe fra i ny og næ, så kan du på ingen måde være interaktiv med omgivelserne. Personerne ser ikke mal placeret ud i omgivelserne, men det mister en del point på, at du ikke kan gøre noget med det. Det er ligesom at se den nye Alice I Eventyrland. Omgivelserne er bare pænt tapet. Nok se, men under ingen omstændigheder røre.

Desuden skal du helst have et HD tv, hvis du vil have noget håb om at kunne se det hele ordenligt. Det er ikke noget nyt, at hvis du ser en blu ray film, eller spiller et spil, der er lavet med HD i tankerne, at der kommer streger på skærmen, også kaldt screen tearing. Det sker meget for mig, men det aldrig så slemt, at det ikke er til at leve med. I Final Fantasy XIII, er det rigtig slemt. Der er screen tearing under næsten alle forfilm, og i de forfilm hvor der sker en del, kan det være umuligt at se hvad der foregår. Det er svært at leve med, og er min værste oplevelse med et HD spil på almindeligt tv. Ja jeg kan købe et HD tv, men jeg har ikke ligefrem råd, og det har andre heller ikke. Du får ikke folk til at nyde et HD spil, med et HD tv, hvis du vil tvinge dem til det.

Lyden er dog en del bedre. Lyd effekterne er gode, og stemme skuespillet er fremragende, på nær personen Vanille, der er lidt irriterende at høre på. Musikken er også et skridt i den rigtige retning. Ikke alt lyder godt, og de pop inspireret numre er dårlige, men der er stadig mindeværdige numre, hvilket er meget mere end hvad man kan sige om musikken i Final Fantasy XII. Angående hoved temaet, der består af My Hands fra Lenoa Lewis: sangen i sig selv syndes jeg faktisk ret godt om. Jeg har den endda på min iPod og det hele. Den passer bare ikke rigtig ind i spillet, og når den bliver spillet i spillets slut sekvens, passer den overhovedet ikke.

Final Fantasy XIII er ikke en blandet fornøjelse. Det er et utrolig skuffende spil. Der var så mange håb om spillet, og der har været en masse hype om det. Det er et stort skridt tilbage for serien, og er en af de største skuffelser jeg længe har oplevet. Endnu mere skuffende end Devil May Cry 2, tro det eller ej. Det er i orden at ofre frihed for historiens skyld (som udviklerne selv har sagt), men når det er i et 50 timers spil, og historien i sig selv ikke er særlig god, så falder det hele fra hinanden. Jeg fik udforsket nye sider af kedsomhed, og måtte ærlig talt kæmpe for at gennemføre det til sidst. Spillet er sjovt i måske 10 timer, så bliver det kedeligt, og herfra bliver tingene kun værre. Alle de gode punkter der er i spillet, bliver overskygget af de dårlige ting. Der er flere dårlige ting end gode ting, og det er jo et slemt problem. Der findes så mange bedre rolle spil derude, så lad være med at spilde tid på det her. Hvis du er Final Fantasy fan, så anbefaler jeg at springe dette kapitel over, og vente på Versus 13, XIV, eller til når XV engang kommer, eller (forhåbentligt), en remake af Final Fantasy VII. Bare tanken om at alt denne tid på FFXIII, kunne have været brugt på en remake af FFVII, gør mig ked af det.

Samlet karakter: 6.4/10
1
2