Dansk
BRUGERANMELDELSE

Final Fantasy XIII

Jeg ser altid frem til når Square Enix udgiver et nyt Final Fantasy. Denne gang var det nr 13 i rækken og det første til at ramme nextgen-konsollerne.

Modsat mange andre så har historien i FF-spillene aldrig rigtig imponeret mig. Jeg har altid fundet plottet rodet og personerne værende ligegyldige klicheer. Kvinderne er overdrevet feminine med små klynkestemmer og mændene er endnu mere feminine med endnu mere klynkende stemmer.

Final Fantasy 13's historie viste dog alligevel at skille sig ud fra resten af serien, men desværre ikke på en god måde. Mine damer og herrer, dette er muligvis den dårligste historie der nogensinde har set dagens lys. Plottet der er forholdsvist rodet kunne muligvis have fungeret hvis ikke det var for det ynkelige persongalleri.

Det er fuldstændig umuligt at relatere til nogle af personerne da deres væremåde og reaktioner over for omgivelserne sjældent giver mening. Deres dialoger er så forfærdelig fyldt med klicheer og floskler som kunne have passet perfekt ind i et afsnit af 7th Heaven eller det lille hus på prærien.

En af personerne især er helt forfærdelig. En rødhåret pige ved navn Vanille som aldrig rigtig ved om hun skal snakke med skotsk, australsk eller amerikansk accent. Hendes mest intelligente bidrag til en samtale er som regel: "hi hi".

Lydsiden lider også af nogle problemer. Skuespillerne gør ikke et fantastisk arbejde men på den anden side så har de heller ikke haft et ordentligt manuskript at arbejde med. Musikken er som den plejer at være i FF. Det vil tilfredstille nogen, men jeg tror de fleste ville ønske at de havde hyret en anden komponist.

Er der så nogle positive ting at sige om dette spil?

Svaret er heldigvis ja. Til at starte med så er spillet meget flot. Som altid er video-sekvenserne noget af det flotteste man ser. Hele verdenen er også utrolig flot. Designet er noget sært, men det overrasker vel ingen da det er et final fantasy spil. Nogen vil elske det og andre vil hade det.

Grafikken i kampene er også mere imponerende end man er vant til. Når først man får adgang til de kraftigere spells vil skærmen blive oplyst af alverdens ild, is og vand effekter.

Det bringer os så videre til kampsystemet og det har fået et tiltrængt pift. Det er ganske enkelt det bedste kampsystem nogensinde i FF-serien.

Hver af dine karakterer kan lære forskellige roller som de selvfølgelig bliver bedre og bedre til at udfylde når de når et højere level. Disse roller er delt ind i hvad man kunne forvente: tank, DPS, buffer, debuffer og healer.

I modsætning til tidligere spil handler det ikke i så høj grad om at vælge den rigtige spell. Det vil man oftest få computeren til at vælge for sig. Der hvor taktikken træder ind er ved at vælge hvilken opstilling af roller man har inde i kampen. Det kan man skifte flydende i kampens hede og det giver en intensitet i kampene ulig hvad jeg før har set i FF.

Man styrer kun en person i kampen og lader computeren håndtere de to andre. Desværre er computeren rent ud sagt elendig til at opfylde rollen som healer og har også sine problemer med at debuffe. Men dette ødelægger heldigvis ikke den overordnede kamp-oplevelse.

En af FF's store oplevelser har altid været boss-fights og de skuffer heldigvis ikke. Der er et væld af bosser og minibosser og de kan kræve mange forskellige taktikker.

Aions har altid været en stor del af FF men har taget bagsædet i denne omgang. Udover at være omdøbt til Eidolons så når de aldrig fordums styrke. Deres væsentligste funktion er at når man summoner dem så mister man alle debuffs, eventuelt døde personer bliver ressurected og healet fuldt op.

Spillet er meget lineært i forhold til hvad man er vant til. De første ca 20 timer følger man forskellige historier hvor man kæmper med 2 personer af gangen. Formålet med dette er at man bliver tvunget til at prøve de forskellige classes af. Det var jeg glad for da først jeg nåede længere hen i spillet, for jeg er sikker på at jeg ikke ville have opdaget potentialet i de forskellige opsætninger foruden.

Desværre er spillet dog stadig for struktureret. Under hele historien vil du gå af faste stier uden på noget tidspunkt kunne vælge om du går til højre eller venstre.

Helt håbløst er det dog ikke. Mange timer inde i spillet kommer man til et stort åbent område. Her kan man give sig i kast med monster hunter missioner der ikke er mere avancerede end: slå det påkrævede monster ihjel og kræv din dusør, men det virker. Der er mange timer at hente her når historien for længst er overstået.

Dette bringer os videre til en af FF's kendetegn: holdbarhed. Der er omkring 50 timer at hente i historien og rigtig mange ekstra timer i monster hunter missionerne.

Hvis du holder meget af historien i et spil så hold dig for guds skyld væk fra FF13. Men hvis du ligesom mig synes at et godt kampsystem er nok til at bære underholdningen så er FF13 værd at investere i.

Samlet karakter: 6.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.