Tokyo Jungle

Dommedag har til alle tider fascineret og skræmt mennesker rundt omkring på hele kloden. Men er jordens undergang slutningen på alt det vi kender, eller er det blot menneskehedens endeligt? Hvem arver jorden, når vi - de såkaldte intelligente væsner - forsvinder? Hvad sker der med den naturlige orden, når en storby pludselig bliver omdannet til sit helt eget økosystem? Det er spørgsmål, som Tokyo Jungle tager op til overvejelse på sin egen, finurlige måde.

Historien i Tokyo Jungle er lidt af en rodet omgang og vil nok på ingen måde ændre folks tilgang til spillet. I sidste ende er historien bare en undskyldning for at give spillets virkelige hovedpersoner en chance i rampelyset. Menneskeheden er uddød, dyrene har arvet jorden og Tokyos gader er blevet indtaget af vild natur i form af højt græs og eksotiske planter. Det er faktisk alt, hvad man behøver at vide. Set med et menneskes øjne, er denne storbyjungle en trøstesløs og farlig verden, men for de dyr, der bebor den, er det selve livet.

Det indser jeg allerede i spillets tidligste træningsmission. Træningsdelen giver det sædvanlige korte overblik over spillets muligheder, selvom det allerede der lugter en smule af arkade-agtig underholdning. I kampen for overlevelse gælder det om at være snu og tænke sig om, hvis man ikke vil ende som føde for en mangfoldighed af rovdyr. Bevæg dit dyr ind i en plet med højt græs, så kan hverken byttedyr eller fjender se dig. Forlader du dit skjul for tidligt og bliver spottet, tager din omvandrende frokost måske benene på nakken - eller, hvad værre er, du bliver opdaget af et blodtørstigt bæst og ender med selv at flygte.

Ingen verden af liv uden død og selvfølgelig skal der tages både tænder og klør i brug for at overleve i denne asfaltjungle. I Tokyo Jungle skal der kæmpes rigtig ofte, og selv planteædere holder sig ikke tilbage fra at tage del i løjerne. Små og sædvanligvis blide dyr som høns kan pludselig uden varsel gå grassat og jagte(!) din ellers farlige kat rundt og rundt i ring. Kampen for overlevelse foregår fortrinsvis med tryk på to knapper, og variationen er derfor også derefter. Én knap dækker et basalt angreb, der ved flittig brug sagtens kan nedlægge svage modstandere, mens en anden knap giver mulighed for at sætte det dødelige angreb ind. En slags superangreb der gør kort process, på samme måde som det tidligere er set i f.eks. kampspil. Et rødt symbol med form som et åbent, tandfyldt gab svæver over den "udvalgte" og viser nøjagtig hvornår dødsstødet kan sættes ind. Sættes angrebet ind for tidligt, afværges det og man bliver slynget væk. Hvis modstanderen oven i købet er langt større end én selv, kan man lige så godt opgive helt. Det lærte min pommerske spidshund på den hårde måde, da den fejlagtigt prøvede at nedlægge en krokodille i fuld størrelse ved at gå efter struben.

Men dyr skal jo spise og i Tokyos jungle skal der holdes rigtig godt øje med hvor stor ens sult er. Går man rundt for længe uden at æde, risikerer man at blive afkræftet og til sidst dø. Udover simpel overlevelse, er der endnu en bonus ved at æde tit og ofte, da hver en lille bid man æder giver værdifulde kalorier, der omvendt får ens dyr til at vokse. Kalorier er spillets erfaringspoint og det på trods af, at man kun kan stige i graderne to gange, fra Begynder til Veteran og videre til Boss. Æder og kæmper du dig til den højeste rang, bliver du mere attraktiv i potentielle magers øjne og jeres afkom bliver derfor også stærkere. Smart tænkt fra udviklernes side!

Vel overstået med den korte introduktion, giver jeg mig i kast med spildelen "Overlevelse". Det er i denne del af spillet at man tilbringer størstedelen af ens tid. Man indtager rollen som enten et rovdyr eller en planteæder og skal så gøre sit yderste for at holde det pågældende dyr i live så længe som muligt. Man skal med andre ord spise, kæmpe og finde sig en passende mage, så man kan formere sig og lade sine gener gå i arv til en ny generation. Det lyder næsten som introduktionen til en kedelig dokumentarfilm og for at krydre tingene lidt, har udviklerne givet hvert enkelt dyr en liste med specielle udfordringer, der mere eller mindre frit kan løses efterhånden som tiden går. Ja, tiden går skam i dette spil. En tidslinje i toppen af skærmen viser hvor mange år man har holdt sit dyr - og, senere i spillet, sin slægt - i live. Hvert år tager cirka et minut og mange opgaver bliver først tilgængelige når man har overlevet et vist antal år. Mange af udfordringerne er enkle. Det kan være alt fra at finde et specifikt dyr i et af Tokyos distrikter til at nedlægge et bestemt antal fjender. Det kan sagtens betale sig at løse dem, da de udover lidt tiltrængt variation i dyrelivets trummerum kan sikre specielle bonusser i form af bedre evner og en god portion af spillets valuta, O.P. Bedst af alt er de opgaver, der låser op for nye og spændende dyr til brug i senere kampagner.

Ved siden af den normale kampagne for simpel overlevelse er der en historie-baseret spildel med det yderst overraskende navn "Historie". Indsaml de rigtige informationer i en omgang "Overlevelse" og du åbner op for nye kapitler. Desværre føles de første dele af denne såkaldte historie mere som udvidede trænings-missioner end varieret underholdning. Bevares, senere kapitler byder på langt bedre gameplay og endda morsomme sekvenser, men det bliver aldrig helt så godt, at man glemmer den grusomme indledning.

At leve det vilde liv som en del af Tokyos avancerede økosystem er på mange punkter en meget underholdende oplevelse. Hver enkelt kampagne i "Overlevelse" er unik på en måde, der af og til grænser til det nervepirrende eller direkte frustrerende. Jo flere år man holder sig sig live i, jo sværere bliver spillet sjovt nok. De små kaniner der tidligere beboede dit hyggelig territorium? De er nu ædt af en frådende tiger, der desværre for dig stadigvæk er sulten. Nabodistriktet du flygter til efterfølgende er desværre stærkt forurenet og al mad er væk. Hvis du overlever mødet med den bjørn, der lurer lige om hjørnet, lever du måske længe nok til at dø af sult eller blive overfaldet af en rasende hingst længere nede af gaden... Så barsk er naturen i Tokyo Jungle.

Men når det er sagt, er det netop spillets virkelige appel. Har du først formået at overleve det først årti, vil du gøre ALT for at leve videre. Man skal lige et lille stykke længere ind i byen for at se, om der ikke gemmer sig en saftig busk et sted. Man går lige lidt længere - hvis energien ellers tillader det - for at finde den perfekte mage. Jeg startede ofte en kampagne i "Overlevelse" kun med det formål, at tilføje et nyt dyr til samlingen og alligevel fortsatte jeg med at spille længe efter, at den del var klaret.

Så på trods af en simpel grafik og et gameplay der har en tendens til at gå i tomgang, har Tokyo Jungle en sær og lettere kaotisk charme, som man enten elsker eller hader. Men om spillets komiske situationer så er nok til at se igennem fingre med dets negative elementer og den brutale sværhedsgrad er en smagssag. Lad os tage et sidste eksempel: Min flok bestående af fire unge katte blev jagtet fra det ene område til det andet af en gruppe på 5-6 blodtørstige løvinder. Min flok slap helskinnet fra dette vanvittige optrin ved at klatre op på en afsats, der på alle måder var for lille for forfølgerne. Så langt, så godt. De kæmpestore rovdyr forlod nu området og min flok var i sikkerhed. Men en voldsom sult tvang min flok dybere ind i området, hvor den få øjeblikke senere blev angrebet af en meget vred bjørn. Et enkelt slag fra bjørnen reducerede min kvartet til en solo-forestilling, hvorefter den enlige kat flygtede langt væk og direkte ind i to sultne tigre. Game Over (eller som spillet meget rammende udtrykker det: DØD)

Positive bemærkninger: Original ide, stort udvalg af dyr, dybt fjollede og underholdende situationer, ok lydeffekter og animationer. Fik jeg nævnt mammutten?

Negative bemærkninger: Ensformigt gameplay, idéforladt historie, til tider tarvelig sværhedsgrad, tidskrævende.

Samlet karakter: 6.5/10