Dansk
BRUGERANMELDELSE

Bioshock Infinite

Skrevet af: wynn   2013-04-11

Efter at have læst utroligt mange anmeldelser, på alle de danske sites og også på en del udenlandske, er jeg blevet overbevist om, at der mangler flere anmeldelser med en lavere karakter, om ikke andet så i det mindste bare for at trække gennemsnittet lidt ned! ;)

Hvis man også har læst Gobomania's anmeldelse, vil den her nok ligne en anelse. Jeg er nemlig meget enig i de observationer, Gobo kommer ind på.

Bioshock Infinite er et mesterværk som historiefortælling, intet mindre. Spillet er eminent, når det kommer til grafik, lyd, univers, stemning, fortællerteknik, histori-sammenskruning og generelt set formidabelt mht. alt det tekniske.

Som 3'er og efterfølger er det dog knap så godt, og det kan undre én en del, hvordan en garvet anmelder som Rasmus Lund-Hansen kan vælge at se komplet bort fra hele den del.

Det her er dog en efterfølger, og det indebærer et vist ansvar, eller i det mindste nogle kriterier at leve op til. Her har Infinite valgt den lidt nemmere løsning og gået en mere simpel vej. Alt i alt er det nok en ofring til fordel for alt det andet, som spillet formår at gøre så sindsygt godt, men det er stadig en kæmpe skam overordnet set.

Man kan selvfølgelig ikke forvente, at et spil gør helt og aldeles alt til ug med kryds og slange, så på den måde kan man ikke slå på, at Infinite skal have en direkte lav karakter. For det skal det bestemt ikke, eftersom det gør det så forbandet godt på de områder, som det har valgt at fokusere på.

Ikke desto mindre så halter det dog som 3'er. Og det er brændærgerligt. Oftest forventer man jo blot mere af en efterfølger. Mere dybde, flere valg, ja generelt bare mere karakter tilpasning. Men på det punkt er det gået knap så godt og næsten galt for Irrational Games. Der er skåret ned på stort set samtlige aspekter. Og alt i alt gør det simpelthen bare den del af oplevelsen for tynd, alt for tynd.

Man kommer aldrig rigtigt ind i ens egen karakter. Jovist looter man løs og opgraderer det ene og det andet, men der er ikke mange valg, og slet ikke mange svære valg. Uanset om man skyder med raketter eller hånd-gøb, ja så har de meget lig effekt, så det gør stort set ingen forskel. Det samme gør sig gældende med Vigors. De er da meget opfindsomme og finurlige, og videoerne er sjove, men jo længere man kommer fremad, jo mindre gider man bruge tid på at beskæftige sig med dem. Man vælger forholdsvist hurtigt et par stykker, man primært bruger, og så kører den derfra.

Det samme med våben. Dog burde man nok satse lidt bredt på hard og opefter, eftersom man skal bruge mere ammunition per kill og går tør for skidtet meget ofte. Her bliver man også lidt snydt af spillet, eftersom der er en overflod af ammo-vendors de første ~70-80% af spillet, og pludseligt stopper det bare. Så hvis man har satset specifikt på handcannon og sniperrifle (som i mit tilfælde ;p), så bliver man "straffet", når man ikke længere kan købe sig til ammo, og fjenderne oftest ikke bruger lige præcis de våben særligt ofte.

Tonics er endnu mere latterligt. Det giver jo ingen mening ikke at vælge auto-genopladeligt skjold frem for rent health. Man kan også gå efter salt, men det giver heller ikke voldsomt meget mening, og alt i alt er det stadig kun tre meget simple valg, og det er sgu lidt for sølle.

Jeg brugte selv 10-12 timer på spillet, hvor jeg faktisk udforskede meget, fandt mangen en lockpick og låste mangen en ekstra dør og pengeskab op. Og det var endda på "hard" hele vejen.

Det er sgu ikke mange timers underholdning alt i alt. Jo, historien er absolut fantastisk, og stemningen og universet er så godt, at det da uden tvivl har krævet mange timers hårdt arbejde at lave. Men til knap 400 kr. er det nu alligevel hurtigt overstået. Spillet giver ikke voldsomt meget mening som multiplayer, men coop kunne man nu sikkert godt have flettet sammen på en eller anden måde.

Områderne er også ret restriktive. I det store hele er der ikke så meget content at komme efter, og man bliver ledt ret specifikt fremad, hvilket i min bog altid er et stort minus. Frihed frem for alt. Her kommer den djææævelske "pil" ind. Fy for fanden. Hvad skal vi med den? Tage hovedet under armen og spille videre!?!! :(

Det er simpelthen for let og alt, alt for kedeligt. Når man så ta'r kampsystemet med, som generelt virker godt, simpelt og flydende, ja så lader det altså alt i alt en del at ønske. Fjenderne er simpelthen for lette. Det bliver kedeligt at kæmpe. Ender som kedelige mellemsekvenser til selve historien, som er det eneste med reelt kød på.

Her giver det absolut ingen mening, at man ikke kan vælge "extra hard" fra starten af. Det er frustrerende. Hvorfor skal man være halvt igennem "hard", før man finder ud af, at man kan skrive en kode for endnu en sværhedsgrad? Hvorfor er den der ikke bare fra starten af?!? :/

No matter, det havde nok ikke ændret meget. For kampene er ikke det, som Infinite har kørende for sig alligevel. Nuvel, de er ganske underholdende i de første 4-5 timer, men på ingen måde imponerende.

Alt i alt så er det her spil jo glemt om en måneds tid. Ja lige bortset fra DLC's selvfølgelig, som evt. kan give det et lille pust. Men om det bliver prisen værd? Tjaeh. Jeg orker ikke rigtigt. Så vil jeg hellere spille 1'eren igennem igen - og vente på en 3'er, som kan give endnu et fedt grafisk og historiemæssigt indspark, som kan dupere. For det er det eneste, Infinite kan. Til gengæld kan det dét super godt. Helt vildt godt. Men det har alle andre anmeldelser skrevet side op og side ned om, og puttet langt flere superlativer på, end jeg nogensinde kan få slået op i synonymordbogen. Så jeg har valgt at fokusere på alt det, som Infinite gør knap så godt i stedet ;)

Det endelige spørgsmål bliver så, hvor meget det her essentielt kan trække ned i den samlede karakter. For Bioshock Infinite starter da helt klart på 10. Det er absolut følelsen, som de fleste nok vil sidde med efter første gennemspilning. Men det sagt så ender det efter min mening alt i alt kun på en 7-8 stykker.

Man skal selvfølgelig huske at vurdere det for dét, det nu engang er. Et MMO har jo langt, langt mere indhold, men det forventer man jo også, så det trækker ofte ikke decideret op. Man forventer mere, hvis det er brugt 100M$ eller mere på et spil. Hvor meget er der så brugt på Infinite? Tja, umiddelbart knap så meget på selve spillet. Det har da bestemt et pænt stort budget, men ikke noget i nærheden af 200M$, som der blev antydet før lanceringen (dog ikke at IG selv). Og det meste af det tal skal jo nok tolkes som promovering mere end indhold. For indhold det mangler der. Desværre.

Havde Infinite været en 1'er, så havde jeg nok heller ikke været så negativ. Det er selvfølgelig relativt, for jeg nød gennemspilningen i høj grad, men jeg følte stadig, at det havde langt mere potentiale, end hvad det endelige produkt endte med at give udtryk for.

- wynn

"'Tis folly to be wise"

Samlet karakter: 7.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.