Diablo III: Ultimate Evil Edition

Det er nu den trejde gang jeg køber Diablo 3. Der behøves vist ikke og blive sagt meget om den katastrofale pc launch. Anden gang jeg blev lokket derimod var håbet om en offline konsol version uden et auktions hus, det ændrede dog ikke på at Diablo 3 med eller uden auktions hus var et (efter min mening) utrolig ringe spil. Endgamet var på alle måder forfærdeligt, jeg syntes at blizzard var utrolig doven med indoldet, og istedet for en ordentlig genspilnings faktor, gav de os bare en kort kampange og forlanget bare at man skulle genspille den. Nu er jeg atter igen om bord med Reaper of Souls og Ultimate evil edition. Kan Blizzard holde hvad de lover om det spil som Diablo 3 sgu ha været.

Spillet starter den her gang ud med, Malthael døds englen der stjæler den såkaldte spirit stone(tror jeg den hedder) og får Diablos magt. Så nu skal man igen som en nephalem ud og redde verden. Historien i Diablo 3 var meget ringe skrevet og leveret. Så derfor er det rart at se Blizzard har taget sig mere sammen med det her historieark, og leverer en mere alvorlig, mørk og dyster stemning, som Diablo 3 manglede. Stemmeskuespillet er stadig i top og lydsiden er intet mindre end eminent. Derfor er jeg endu mer skuffet at musikken stadig skuffer. Jeg kan vitterligt ikke huske et eneste track fra spillet(bortset fra melodien der altid kører i menuen, som fanger spillets stemning godt, men ikke lige er en fryd for ørene) Stemningen i spillet er meget mere mørk og dystert, og det opdager man hurtigt. Den nye akt er da også helt klart meget stærkere end de 4 foregående. Der foregår simpelthen bare mere og der popper op med side misioner og skurken og verden motiverer en mere, til og banke alle dæmoner der går eller kravler.

De fire foregående classes(Monk, Wizard, Barbarian, Demon Hunter og Witch Doctor) er stadig spilbare. Der er dog også kommet en ny karakter i form af Crusaderen. Som er bevæbnet med et kæmpe skjold og et to hånds våben. Den nye karakter er sjov og spille med, især vis man leder efter en ny oplevelse igennem kampangen vis man allerede har gennemspilet spillet en gang før. Jeg vil dog anbefale for dem der går efter udfordring, at skrue sværhedsgraden op på første gennemspilning, da jeg fandt mig uden problemer og udfordring på sværhedsgraden hard. Man kan denne gang også stige op til level 70 istedet for 60. Så vis man har en ældre mand fra en anden version af Diablo 3 kan man nu stige 10 levels mere og få nye tricks til sin gamle mand.

Den sidste nye ting til Reaper Of Souls, er adventure mode. En ny spiletype, som giver nyt liv til spillet efter man har gennemspillet kampangen. Her kan man klare små ærinder i verden i form af bounties, som at dræbe en masse dæmoner i en grotte, dræbe en boss fra spillet igen, finde et specielt objekt osv. De her små misioner giver adgang til riftstone keyfragments, som giver adgang til rifts, som er små tilfældigt genereret grotter. I rifts kan man også få adgang til greater rifts, som er større rifts på tid vor man kan få legendary gems. Den nye adventure mode giver mere til spillet en det originale Diablo 3. Jeg vil dog personligt sige at jeg ikke selv er ligeså begejstret som andre over endgamet. Jeg tror jeg har brugt omkring 100 timer på reaper of souls, jeg nød det meste af den tid. Men jeg har dog svært ved og blive ved med og finde viljen til og spille reaper of souls. Det er nok mest loot systemets fejl. Selvom at systemet er meget forbedret, så er spillet dog alt for grindy i meget lange perioder. Spillets grund præmis er og finde på et godt build, og derefter bare nyde konstant masse mord af dæmoner. Den process og nå der til er meget gentagende, og til sidst blev jeg træt af og lave rifts og greater rifts om, og om igen, uden resultat. Det er syndt fordi, Diablo 3 har så meget potentiale med den fremragende adventure mode, og dets fremragende gameplay, at det er syndt at jeg blev træt af og spille. For mange lyder overstående kritik nok dum, for jeg har fået 100 timers spilletid, hvilket er meget mer end Diabo 3 originalt og mere end de fleste spil på market generelt. Men som en kæmpe fan af dungeon crawlers, som havde håbet på og blive ved med og spille Diablo 3 er jeg lidt skuffet. Jeg er derefter gået tilbage til Torchlight 2 som jeg har spillet i 210+ timer og stadig nyder.

Endgamet er ikke mit eneste problem. Online delen wooha. Her er meget og sige, for det første laaaaaag! Det er nemlig utrolig svært og finde et spil hvor at der er en ordentlig forbindelse, man kan indstile spillet til kun og finde spillere fra ens område men det tar lidt tid. Modding er desværre også mere populært end nogensinde i ultimate evil edition. Hvert et online spil jeg joinede var fyldt med folk, med gear som fulstændig ødelagde online oplevelsenn. Jeg var så uheldig at jeg spillede et online spil jeg selv havde startet hvor der joinet en spiller(som havde moddet gear) med shared benefits som gjorde at jeg steg 100 paragon levels lynhurtigt, og før jeg ku nå og komme ud af spillet havde jeg steget, fra paragon 80 til 340. Bagefter mistede jeg endu mer af min lyst til og spille. Dog vis du har et per lokale vennner er online en fryd. Et af mit største problemer med online delen er, at folk kan joine frit uden og spørge. Man kan nemlig ikke lave et privat spil og man kan heller ikke kicke.

Min endelige konklusion er, at reaper of souls er en god expansion. Jeg har personligt selv drifted væk fra spillet. Men derfor ændrer det ikke på at. Reaper Of Souls indeholder en masse inhold, og meget mere end de fleste spil på marked. Gameplayet, graffikken, og holdbarheden er alle solide. Bare personligt har jeg mistet interessen. Jeg kvitterer med et 8 tal, for Blizzards indsats og dedikation til deres spil, samt de solide mekaniker. Spillet havner nok på et personligt 6 tal for mig):

Grafik 8
Gameplay 9
Lyd 9