film-anmeldelser

The Dark Knight Rises

Christopher Nolan er klar til at afslutte trilogien om Batman og Gotham City, men kan den tredje og sidste film leve op til forløberne? Læs med her og få svaret...

De fleste af os har nok svært ved at identificere os med situationen, men livet kan åbenbart være svært for en millionær. Gotham City's største af slagsen hedder Bruce Wayne, men den engang så udadvendte drengerøv er på det nærmeste ikke blevet set de sidste otte år, af grunde som kun han selv og butleren Alfred kender til.

Starten på Christopher Nolans sidste Batman-film er ulig stort set alle andre superhelte-film, hvilket betyder at den med det samme falder i hak med de to foregående film som den britiske instruktør har lavet om den kappeklædte hævner. Det betyder også at dette i endnu højere grad end tidligere er en action-thriller, hvor Batman-figuren i sig selv fylder mindre, end den rejse som Bruce Wayne må gennem for at finde sig selv samt acceptere hans betydning i forhold til Gotham.

Det er netop Gotham der igen tvinger Bruce til at finde dragten frem og glemme alt om den tabte kærlighed og ignorere kroppen, der for længst er begyndt at give op. Byen og dens indbyggere der tidligere blev reddet at den maskerede helt, har i de forgangne år glemt alt om superskurke og ondskabsfulde planer. Påmindelsen om at den slags stadig eksisterer får de dog i form af den mystiske Bane (Tom Hardy), der foruden at være ekstremt intelligent og pragmatisk anlagt, også mener at Gotham og dens indbyggere bør vågne op fra deres middagslur.

Banes planer er naturligvis større end som så, men at gå i detaljer ville være at ødelægge det meste af filmens historie. Det skal dog nævnes at historien på organisk vis også formår at blande Catwoman (Anne Hathaway) ind i problematikken, samt give Batman det tætteste han har haft på en egentlig hjælper i form af Blake (Joseph Gordon-Levitt).

Introduktionen af Bane er mageløs og den første indikation af at det her i højere grad er en film om ham end om Batman - præcis ligesom The Dark Knight i højere grad var en film om Jokeren end om den maskerede helt. Det virker igen som om Nolan har givet manden bag superskurken lov til at præge figuren med sine egne evner, og Tom Hardy viser endnu engang at han er en af tidens mest interessante skuespillere.

Sammenligningerne mellem Ledgers præstation som Jokeren og Hardys indsats som Bane er nærmest uundgåelige. Den slags skal jeg dog ikke være dommer over, men at det overhovedet er mere end rimeligt at nævne Hardy i samme liga som Ledgers utrolige portrættering af den komplet vandvittige Joker, siger lidt noget om hvor godt han gør det.

Desværre er historien slet ikke lige så stramt skruet sammen som tidligere. Efter Bane første gang har sat sig i respekt, er det som om tempoet begynder at gå ud af midten af filmen, og der bruges alt for lang tid på at iscenesætte elementer som allerede er etablerede. De færreste vil være i tvivl om at Bane er ganske ond, at Bruce Wayne har ondt og at Gotham City er i problemer, og alligevel bruges der mere tid end nødvendigt på at udpensle dette.

Den slags forekommer dog som småproblemer i forhold til slutningen, hvor især Banes sidste scene grænser sig til det elendige. Det virker på det nærmeste som om handlingen skal opsamles og sluttes på fem minutter, og mange af de elementer som filmen har brugt så lang tid på at opbygge, bliver afviklet på så drastisk vis at man som tilskuer nærmest ikke kan lade være med at spørge sig selv, hvad pokker der skete.

Med Batman-trilogien har Christopher Nolan igen vist sit store talent og ærligt talt tvivler jeg på, at der er andre instruktører på markedet, som kunne have givet os tre film hvor kvaliteten gennemgående har været så høj.

The Dark Knight Rises har scener af den slags som i et splitsekund vil kunne tage pusten fra dig, interessante figurer som vækkes til live af gode skuespillerpræstationer og en handling, som et langt stykke hen af vejen er god. Et mesterværk på lige fod med The Dark Knight er den dog ikke, og det er unægtelig ærgerligt at det i retrospekt viser sig at være trilogiens andet kapitel, som er det bedste.

The Dark Knight Rises
8 / 10

The Dark Knight Rises