Dansk
nyeste
Atrás

Hardware

Kabler, skærme, harddiske, joypads, teknik

Xbox bliver den 'nye PlayStation'

Al Brocky
Al Brocky
PlayStation 3 har godt nok snævert overhalet Xbox 360 i det samlede salg verden over, men jeg prøver alligevel at opstille følgende påstand for fremtiden:

"Sony har ikke længere råd til at konkurrere og Nintendo fortsætter med at lave forkerte strategiske beslutninger. Derfor vil Xbox blive 'den nye PlayStation', dvs. konsollen, som appellerer til børn og det mainstreame publikum pga. især spiludvalg *(læs: Call of Duty og FIFA) og pris."

Hvad siger I? Enige eller uenige?

Lee West
Lee West
Flyttet til forum.

Ikke i Danmark. Der sker så lidt revolution i folks hoveder, og siden årtusindeskiftet, hvor Sony gjorde et formiddabelt job med at bringe konsoller til danskerne, er PlayStation blevet synonym med ordet konsol for rigtigt mange forbrugere.

Eksemplet med Call of duty og FIFA forstår jeg ikke helt. Ganske vist er online-tjenesten efter min mening stadig overlegen på Xbox, men begge spil er trods alt multiformatstitler.

Jeg ville personligt elske at se Xbox blive det valg folk tog, fordi jeg synes, at menuerne, mulighederne og konsollen som helhed er fantastisk. Men hvem siger at den næste konsol gør det samme for mig? Sony ser ud til at have erkendt dele af deres problemer med PS3, og har før bevist, at de kan lave fantastiske konsoller. Og med PS Plus som er en utrolig god tjeneste, tror jeg at Sony har et solidt greb i de danske forbrugere og holder det.

:)
Suduki
Suduki
Citerer NPD:
4GB GDDR5 istedet for ms 6-8 DDR3. 4 kerne i par i de to konsoller (med en kerne mere ved xboxen, til OS) ps4'eren er klokket på3.2GHz mod xboxens 1.6...
begge køre med AMD 8000 series GPU hvor ps3en køre en GPU + APU kombo.

Hvor har du de tal fra? Lever jeg under en sten?

Citerer NPD:
så det ser ud til at sony fokusere på spil, og hvordan de køre.. hvor MS har fokus på deres OS. MS vil nok have fuld win8 på maskinen, og derfor ikke pause/fryse apps som vi kender det på telefoner.

Nu får Xbox'en højst sandsynligt sit helt ejet OS, udviklet ud fra den gamle Xbox'.
Derudover er Microsofts normale R&D afdeling ikke sat sammen med Microsoft Xbox' R&D afdeling, så de laver ofte ting uafhængige af hinanden. Om noget bliver folk flyttet mellem de to afdelinger, men de arbejder næppe meget sammen.

Citerer NPD:
men det er nok marketingspengene der bestemmer..

Det vil jeg nu ikke mener. Næsten alle udviklere er utroligt glade for Xboxen, fordi man kan udvikle spil til den, som var den en computer. Det har taget utroligt lang tid at få den fulde kraft ud af PS3'en, fordi dens dev kit var så snørklet og besværlig, en fejl Nintendo også gjorde med deres Nientendo 64.

Dev kittet til Xbox 360 er mere eller mindre bare en computer med Xbox 360 hardware, så derfor kan den nye Xbox få et kæmpe forspring på den scene, hvis Sony ikke upper sig. Medmindre Sony selvfølgelig går bankerot inden.

Take a chill pill.
Al Brocky
Al Brocky
Hardware racet i forhold til rå power blev ligegyldig i 2006. Jeg er ret sikker på, at Sony og Microsoft overskyder markedet, hvis de forsøger at lave samme spring som fra PS2/Xbox og til nu. Derudover befinder vi os i en dårlig økonomisk tid, hvorimod økonomien var brandvarm i 2006.

Lee >> Europa er ikke PS-land i samme grad, som det har været. Jo, de har da stadigvæk overtaget, men Microsoft er kommet godt efter. Det interessante er ikke, om Sony har solgt flest konsoller lige nu, men om der stadigvæk findes den form for PlayStation-loyalitet, som der gjorde tilbage i 2001-2005. Det mener jeg ikke umiddelbart, der gør. Og så nævnte jeg FIFA og COD, fordi de er to af de bedst sælgende serier.

Jeg tror en af de afgørende ting bliver Sonys økonomiske situation og at Microsoft sidder gevaldigt på salget af konsoller i Nordamerika. Det er i Nordamerika, hvor beslutningerne bliver taget - der hvor de gode spiludviklere befinder sig. Japan er et døende spilmarked for stationære konsoller og på udviklingssiden har de fuldstændig mistet pusten - måske med undtagelse af Nintendo, der dog også halter, hvis I spørger mig.

Sidst, men ikke mindst, har Microsoft pengene. De kan nemt yde subsidier til 720, ligesom de har gjort med 360 i hele denne generation. Og måske har de lært en ting eller to. Jeg er ikke sikker på, at Microsoft vil forsøge at lave en PC i en konsol-skal på samme måde som i 2005. Men vi får at se.

Chiki
Chiki
Jeg glæder mig bare til at se de 2 konsoller, dog er jeg næsten allerede 100% sikker på jeg ender med at købe en PS4. Dette er mest grundet af de ekslusive titler til PS snakker mere til mig end dem på xbox. En anden faktor er at den nye xbox sikkert stadig kommer til at koste ved brug af deres online server, hvilket er en deal breaker for mig, da jeg spiller på min konsol ca 4 timer om ugen.

Til sidst som Lee nævner, er ps plus en fantastisk service, jeg haft så mange ting at spille, at jeg ikke har købt et spil det sidste halve år !

Be the Miracle.
hjorth
Moderator
hjorth
Jeg ved godt ikke hvilken platform jeg ender med i næste generation. Jeg glæder mig dog helt vildt til at se de 2 maskine

Freedom is merely privilege extended, Unless enjoyed by one and all
Missing Avatar
Cisplatin
Vi ender med at købe begge to allesammen og ingen af dem vil være bagudkompatible.

Tv-borde med otte hylder?

Det var en gratis til IKEA ;)

A proud member of The Camel Toe Appreciation Society - TCTAS
SuperfreakDK
SuperfreakDK
Citerer Cisplatin:
Vi ender med at købe begge to allesammen og ingen af dem vil være bagudkompatible.

Tv-borde med otte hylder?

Det var en gratis til IKEA ;)

Hehe må give dig ret, jeg gør i hvert fald nok samme ting igen med at købe alle konsollerne. Men PS maskinen bliver nok min fortrukne igen men der er bare nogen spil på Xbox som jeg ikke kan undvære, men vil sige jeg tror også Xbox stille og rolig overtager høre i hvert fald tier at folk har en Xbox frem for PS

manick_dk på PS3 og TDA Manick on Xboxlive
lilleblake
lilleblake
Jeg holder på PS3 og efter de har givet PS plus et løft er det virkelig svært at komme væk. Det var et tiltag der skulle til for mit vedkommende for før var det bare lort, ligesom x-box var og uden at svine den for meget så havde jeg den dengang hvor de larmede helt sygt og brugte strøm af h-til. Ved ik om de har fikset det da jeg så mig jævnt sur på dem...

Born to game, forced to work...
Missing Avatar
joedenfede
NPD>> istedet for at skrive "har det fra en hel del sider, kilder og fora" så kom de links, så jeg har noget at gå udfra.. ellers er det tomme ord..

det nyeste rygter omkring den kommende xbox er jo "CPU med otte kerner, hele 8 GB ram, og en grafikprocessor baseret på AMD's endnu ikke udgivne Radeon 8800-serie." taget fra nyheds sektionen..

Det alene lyder da som en meget fin ide, nogen har antydet at den dog, vil komme med 4 gb ram..

så vil jeg da gerne se nogle "rygte baseret" specs omkring den kommende playstation, så har jeg i det mindste noget at gå udfra..

Men alle vælger jo ikke udfra specs osv, og gimmicks... jeg har svært ved at sige, hvem bliver nummer 1 og 2.. nu her.. Men det vil stadige være en god ide, for enten ms eller sony, at komme først på markedet.. og det hele virker som om nu her, at de begge bliver lanceret inde for korte tidsrum for hinanden.. og ja det er mit skøn, ikke noget jeg har læst eller andet.. men et gæt... hvad jeg vil vælge i fremtiden xbox eller sony, kommer nok til at handle om deres online funktioner, samt deres eksklusive titler.. konsollen i sig selv, vil jo være fremtid sikkert..

Høegh
Høegh
Tjaa det er svært at sige.
Men med mindre der sker et eller andet drastisk (som fx at Sony fejl-prissætter deres konsol igen, eller MS laver endnu en RROD-skandale), så tvivler jeg på at der sker noget stort skred.
MS kommer til at dominere i USA, mens Sony kommer til at dominere i Japan og størstedelen af Europa. Og ja, så er der Nintendo - hvis de laver en "Wii" igen, så kommer de til at dominere over det hele.

Personlig ender jeg nok med at købe en PS4, på grund af Sonys store fokus på spiludvikling og alternative titler.

Rumble is for lonely chicks
Maias227
Maias227
Det spændende bliver jo at se hvilke af de store konsolbrands om nogen der kan få fat i de voksende markeder såsom Brasilien, Indien og Kina. Får de bare halvdelen af de tre landes markeder har de langt flere kunder end Europa/Nordamerika slået sammen, men det er nok svært at sige endnu hvem der kommer til at dominere.
Det afgørende bliver hvilket tradeoff man har lavet mellem pris og funktionalitet for som andre siger er pris utroligt afgørende for hvilken konsol starter med at købe og siden køber alt det lukrative tilbehør til.

Jeg håber på playstation, da jeg virkelig synes deres maskine har imponeret mig nu, men hvem ved hvordan situationen ser ud om et år.

Madsen2791
Madsen2791
Man kan blive ved med at spekulerer. Jeg glæder mig dog personligt til at se næste generationskonsoller inden jeg begynder at snakke om hvilken en jeg skal have. Blev dog utrolig glad for min xbox så det er klart jeg har et godt øje til den. Men glæder mig til at se dem først inden jeg beslutter mig

Mythos
Mythos
Hardware mæssigt skal de nok blive gode, begge 2, men for mig er softwaren og onlinefunktionerne der er vigtige. Jeg kan ikke afgøre hvilken maskine der bliver bedst for mig, men i den nuværende generation er det klart Xbox. Synes også kontrolleren er markant bedre end Sony's, der efterhånden trænger til en forbedring.

Jeg har haft alle konsollerne i denne generation incl. de håndholdte, men det kommer jeg ikke til at investere i denne gang. Synes ikke jeg fik nok variation for pengene, så holder mig nok bare til en håndholdt og en stationær konsol

There is a hell, Believe me I've seen it, there is a Heaven, lets keep it a secret
Missing Avatar
joedenfede
NPD>> takker for dine links etc.. Ja det ser ud til, ifølge disse rygter, at du har ret at playstation fire bliver lidt af et bæst, iforhold til xbox..

Spell_it
Spell_it
Det er en virkelig spændende og saglig diskussion dette her

Jeg tror personligt ikke hardware racet er det der afgør om mainstream segmentet bliver vundet. Det er derimod ting som branding og multifunktionalitet der bliver afgørende.

Citerer Lee West:
Ikke i Danmark. Der sker så lidt revolution i folks hoveder, og siden årtusindeskiftet, hvor Sony gjorde et formiddabelt job med at bringe konsoller til danskerne, er PlayStation blevet synonym med ordet konsol for rigtigt mange forbrugere.

Jeg tror Lee på mange måder rammer hovedet på sømmet. I mange almindelige familiers bevidsthed er Konsol = Playstation. Da Playstation lavede den genistreg at lade PS2 afspille DVD-skiver, så ramte de på en helt anden måde mainstreamsegmentet end Sega, Nintendo og Xbox kunne håbe på. Med PS3 prøvede de at gøre det samme, ved at inkludere Blu-ray funktionalitet. Men jeg tror de ramte sig selv i røven, ved at prissætte maskinen for højt, som Høegh også er inde på. Hvis den var sat lavere fra starten så havde de nok haft en meget større andel af markedet i dag.

Det helt afgørende i næste generation, tror jeg, bliver om kan bruges til mere og andet end spil. Og gerne på tværs af teknologiske platforme (PC, mobil, net osv.). Adgang til eksempelvis streaming tjenester, bliver også meget afgørende. Den der mestrer det bedst, til den bedste pris, vil også vinde mainstream/familiesegmentet.

PS3, har skabt sig en masse erfaring ang. tværplatfom gennem PS Vita, og formår de at bibeholde en gratis Live service, så står de rimelig stærkt som udfordrer til at tage tronen som familiesegmentets foretrukne konsol i denne generation. Men hvis de Specs som NPD linker til bliver det endelige resultat, så bliver det nok en ret dyr maskine, hvilket igen gør det sværere at vinde mainstreamsegmentet.

Jeg tror mest på Xbox, det har længe være meldt ud at det er deres hensigt, at arbejde på tværs af platforme. (se evt. http://dk.ign.com/news/649/Fremtidens-Xbox-er-cloud-baseret). Samtidig lover de også meget bedre integration til PC og mobil via. Win8. Det der til gengæld trækker ned er at Xbox Live koster penge at bruge. For den gennemsnitlige familiefar, tror jeg dette kunne være en dealbreaker. Hvorfor betale abonnement, når nu man allerede har spenderet 3000kr for en maskine, og når man oveni hatten skal betale for at bruge Netflix, HBO osv, så er det noget der kan afskrække kunder.

Men spændende bliver det når der kommer flere reelle detaljer på bordet

People say I can't be a vegan. But all Mario ate was flowers and mushrooms and look how big & strong he was. Plus he could spit fireballs- Arian Foster
Mimic_Octopus
Mimic_Octopus
Nu skal man ikke undervurdere forbrugerne, det er mange forskellige grunde til at Playstation sælger, Sony bruger flere penge på nye titler end Microsoft, Microsoft, slår sige stort op på på titler der også kommer til Playstation som Call of Duty, psn er stadigvæk gratis, så folk må bare forstå at Microsoft ikke kan vinde på alle fronter.

Og om man vælger Xbox360 eller Playstation har ikke noget med revolution at gøre, noget er vane, andet er tiltro til hardwaren, lad Microsoft lave den samme brøler med Xbox360 (rrod), så taber de også den næste generation.

Mythos
Mythos
Hvorfor handler det altid om at vinde "konsol-krigen"? Jeg har før læst (Ved ikke om det er på GR eller andre sider) at de folk med X360 bruger flere penge på hardware (controllers, headset m.fl.) og køber flere spil. Og hvis hverken Sony eller Microsoft tjener penge på deres konsoller, hvilket de ikke gjorde i starten, så skal pengene ind på en anden måde. Nemlig tilbehøret og spillene.

Jeg kører den dag idag, på min 5. X360 og min 2. PS3, men har fået byttet dem der var istykker UDEN problemer hos begge parter, og er sikkert ikke den eneste, så hardwaren tror jeg ikke man skal frygte så meget, men når jeg endeligt skal bestemme mig for hvilken maskine jeg skal købe (Køber nok kun 1 af dem) er der flere faktorer der tæller;

- Hvad vælger størstedelen af mine venner?
- Hvilket spiludvalg er mest interessant?
- Konsollens software (Bedst onlinefunktioner osv.)
- Hvilken har bedst controller (X360 vandt i denne generation)
- Prisen på maskinen

Om den har Gforce 213123 eller noget helt andet, er jeg forbandet ligeglad med, så længe jeg får en god visuel oplevelse (grafikstilen kan også være en oplevelse ).

There is a hell, Believe me I've seen it, there is a Heaven, lets keep it a secret
Al Brocky
Al Brocky
God pointe, Mythos. I min verden bør det altid være forbrugeren - dvs. mig, der vinder - men dyre konsoller, spil, DLC, men samtidig mindre indhold og originalitet giver mig ofte smagen af nederlag.

kozo
kozo
Ved ikke helt hvad du mener med "den nye playstation"

For mig betyder den "nye playstation" først og fremmest det ps stod for med PS2. dvs en spiller på markedet som ikke bare solgte mest, men også havde modet og ideerne til at udvikle spilmarkedet, gå nye retninger og i den grad vinde drenge og pige værelserne fra nintendo. og så er "den nye playstation" (en titel PS fik da de blev "den nye nintendo" tilbage i 94-95) altså ret klart wii.

Men hvis du mener noget andet Så ja.. MS har mange flere penge end sony, og ja sony er presset totalt og de har betalt mange penge for at sælge bare lige op med X360.

Men næste gen bliver ikke som nogen før.
Med streambox, apple, google, samsung, android konsoller, streaming sider ala onlive og selv telefoner og tv's som kan fungerere som konsoller.. bliver næste gen en mudret omgang.

Men ja. tror på MS. for det første har de pengene og viljen til at betale meget for at få stue alteret som "salgs kanal" Og så har de "forbindelserne" for dem der for succes er ikke bare dem med de bedste spil men også dem med de bedste apps og anden underholdnings adgang.

Tilagt: Jeg tror faktisk på at sony laver ps4 som en del af deres tv (streaming og måske download only) og hvis de kunne lave en aftale med samsung kan sony stadig overraske..

Mimic_Octopus
Mimic_Octopus
Xbox, bliver aldrig den nye playstation, for mig at se så handler det om at man får value for the buck, noget for pengene, og jeg tror ikke at en betalende online tjeneste er noget der luner hos det store flertal, men skulle ikke undre mig hvis Sony også begynder på at tage penge for det.

Det handler ikke om at vinde eller tabe, men om man kan levere på flere parametre, såsom...

Varieret spiludvalg, eksklusive titler, services, grafik, pris, let at programmere til, holdbarhed for konsollen, tilbehør, wow effekt, hvad vennerne har, branding, udformning/udseende af kontroller og konsol, gameplay muligheder, og listen kunne sikkert være meget længere.

Aalborg
Aalborg
Xbox har været min "playstation" lige siden jeg købte den (vist nok eks nr 4 jeg er igang med).. Min rigtige playstation finder jeg kun frem når der kommer et unikt ps3 spil (som jeg altså gider spille) eller jeg skal se en blue-ray film

"let røven og gør noget"
Al Brocky
Al Brocky
Mimic >> Sat på spidsen handler det om én ting: At indtjene flere penge, end man bruger. Sony er på vej i den forkerte retning og det kan en gratis online-tjeneste ikke lave om på - faktisk har det kun en forstærkende effekt. Gode spil kan dog lave om på det - men så kræver det, at nye og ikke kun gamle kommer på med på vognen og spiller spillene.

Mimic_Octopus
Mimic_Octopus
Al Brocky så har du ikke fulgt særlig godt med, det er forretningen Sony det ikke køre særlig godt for, men selve playstation delen er den der har det bedst.

Og du tror måske at Microsoft har tjent særlig meget på Xbox360, så må jeg desværre skuffe dig.

Og du har misforstået noget, unge køber også Playstation i dag, jeg kender op til flere der har en.

Og hvad mener du med at Sony er på vej i den forkerte retning?

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!

Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.