musik-anmeldelser

Persona - Epiphanies of Grandeur

Kira Skov og Peter Peter lyder måske som et umage par, men der kommer stærke ting ud af deres samarbejde.

Mennesker mødes og spændende musik opstår. Det kan i høj grad stå som overskrift for det samarbejde mellem Kira Skov og Peter Peter, som under navnet Persona har udgivet albummet Epiphanies of Grandeur.

Peter Peter kunne om morgenen sende idéer og skitser til Kira, som om aftenen kunne sende et retursvar i form af de numre hun havde bearbejdet skitserne til. En arbejdsform, der er endt med at forme løse idéer til et overflødighedshorn af sære, skæve, støjende og til tider ligefrem smukke arrangementer. Alt sammen på levende bund af en dragende og mystisk stemning.

On The Dark Edge of Town er til at begynde med et mylder af frit (f)lydende strofer, der langsomt flettes ind og ud af hinanden, ikke mindst med et fornemt vokalarrangement. Hemera er en reference til græsk mytologi i et svævende, dynamisk arrangement, der - som Kira Skov selv udtrykker det - kunne være leget videre med, hvis ikke det var fordi udgivelsen af albummet stod i vejen med noget så jordnært som en deadline.

Slur, Moonies og Stani mi Maicho bør ligeledes fremhæves for lyduniverser, der ligger lysår fra rutinen i ufarlig mainstream-pop. Et resultat, der bliver holdt sammen af det spændende sammenrend af musikere i Persona. Kira og hendes søster Matilde står for sang. Peter Peter og Oliver Hoiness for guitarerne. Jens Hein spiller bas, Anna Brønsted og Povl Kristian Mortensen håndterer keyboards og endelig spiller Heidi Petersen trommer.

Der er noget grundlæggende sympatisk ved et projekt, der starter som kåde hundehvalpe, der bliver sluppet fri på en dugfrisk græsplæne. Fra samarbejdet mellem Kira og Peter Peter startede til albummet blev finpudset hen over sommeren 2012, er Persona imidlertid blevet til et projekt og et band, der i høj grad byder på dybe, skæve og spændende musikalske oplevelser.

Persona - Epiphanies of Grandeur
8 / 10